Ameriškim proizvajalcem največ težav povzročajo kar njihovi delavci

23. 9. 2023
Deli

Gre za eno bolj obsežnih stavk v avtomobilistični industriji. Kateri proizvajalci so na udaru?

Stavki okrog 13.000 delavcev ameriške avtomobilske industrije, ki poteka teden dni, se je včeraj pridružilo še nekaj več kot 5600 zaposlenih v 38 distribucijskih centrih v 20 zveznih državah ZDA, je na Facebooku sporočil predsednik sindikata avtomobilske industrije UAW Shawn Fain.

Širitev stavke bo prizadela podjetji General Motors in Stellantis (nekdanji Fiat Chrysler), ne pa tudi Forda, za katerega je Fain dejal, da je resno pristopil k pogajanjem o novi kolektivni pogodbi. Stavka, ki se je začela 15. septembra, je bila doslej omejena na okrog 13.000 delavcev v treh tovarnah General Motorsa, Stellantisa in Forda.

Profimedia

Širitev stavke ne bo povzročila večjih težav, saj je omejena na majhne distribucijske centre po ZDA, vendar pa predstavlja dodaten pritisk sindikata na vodstva avtomobilskih podjetij ter posredno tudi na Belo hišo oziroma predsednika Joeja Bidna, ki se razglaša za največjega podpornika sindikatov med predsedniki doslej, poroča Politico.

UAW za svoje delavce od vodstev podjetij zahteva novo kolektivno pogodbo za štiri leta, ki bi vključevala 36-odstotno zvišanje plač, skrajšanje delovnega tedna na 32 ur in druge ugodnosti. Vodstva ponujajo do 20-odstotno zvišanje plač v štirih letih.

Ford se je izognil širitvi stavke s tem, da je med pogajanji s sindikatom privolil v vrnitev formule za prilagajanje plač rasti življenjskih stroškov, ki je bila ukinjena leta 2009. Privolil je tudi v podaljšanje pravice do stavke, če se tovarne zaprejo, spremembo delitve dobička v korist delavcev in prekvalifikacijo začasno zaposlenih na redna delovna mesta. GM in Stellantis v te koncesije še nista privolila.

Profimedia

Prihodnje leto bodo predsedniške volitve in svoj lonček k zapletom pristavlja tudi nekdanji predsednik ZDA Donald Trump, ki namerava prihodnji teden obiskati stavkajoče delavce v Detroitu in jim zagotoviti, da z njim na čelu Bele hiše ne bodo imeli nobenih težav.

Trumpov argument za izboljšanje položaja ameriških delavcev so kritike politike predsednika Bidna, ki podpirajo povečanje proizvodnje, oziroma pospeševanje prehoda v proizvodnjo podnebju prijaznejših električnih avtomobilov. Trump pravi, da bodo te avtomobile proizvajali na Kitajskem, ameriški delavci pa bodo "ostali na suhem".

UAW sicer ni proti prehodu na proizvodnjo električnih avtomobilov, vendar vodstva podjetij obtožuje, da to izkoriščajo kot izgovor za slabše ugodnosti zaposlenih.

Stavka se bo najverjetneje nadaljevala, saj ima UAW za ta namen pripravljenih 800 milijonov dolarjev za pomoč stavkajočim. Ti prejemajo do 500 dolarjev tedensko. Sindikat UAW sicer šteje 150.000 članov, trenutno pa stavka le majhen delež. Fain napoveduje, da so pripravljeni tudi na drastične ukrepe, kot je popolna zaustavitev vse proizvodnje.

Profimedia

Biden je medtem prejšnji teden izrazil polno podporo stavkajočim, saj za ponovno izvolitev nujno potrebuje nadaljnjo podporo sindikatov. Na pomoč pri pogajanjih je poslal ministrico za delo Julie Su in svetovalca Gena Sperlinga, ki pa nimata pooblastil, da eno ali drugo stran prisilita v koncesije.

UAW doslej še ni dal politične podpore za ponovno izvolitev Bidna, vendar pa Fain in drugi sindikalni voditelji zavračajo tudi Trumpovo navidezno podporo ter opozarjajo, da je na položaju izvajal politike v nasprotju z delavskimi pravicami in v korist velikega kapitala.

Fain nenehno poudarja, da pri stavki ne gre niti za politične zadeve niti za enega ali drugega predsednika, ampak izključno za delavske pravice.

Preberite še: Poglejte si tega prestižnega Lamborghinija, ki so ga zapuščenega našli v Dubaju

BONUS VIDEO: Renault, ki piše zgodovino: Napočil je konec bencinu in legendarni oznaki …

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol