Še natanko mesec dni in v veljavi bodo nova evropska pravila za nove avtomobile. Kaj prinašajo?

7. 6. 2024 | Gregor Žvab
Deli
Še natanko mesec dni in v veljavi bodo nova evropska pravila za nove avtomobile. Kaj prinašajo? (foto: Profimedia)
Profimedia

O tem se govori že zelo dolgo in novi avtomobili so z vsem naštetim bolj ali manj že opremljeni. Uradno pa uredba stopa v veljavo čez natanko mesec dni.

Nova uredba EU določa, da morajo biti od 7. julija 2024 vsi novi avtomobili opremljeni z različnimi novimi sistemi za pomoč, vključno z opozorilom za prekoračitev hitrosti. To bo obvezno le za nove modele, ki bodo predstavljeni letos, ne pa za modele, ki so že na trgu. Ti bodo morali vključiti sisteme ob naslednji prenovi ali predstavitvi novega modela.

Obvezno opozorilo za prekoračitev hitrosti

Gre za sistem Intelligent Speed Assistance (ISA), pametni sistem za pomoč pri hitrosti. Sistem uporablja zvočne ali vizualne signale za opozarjanje voznikov ob prekoračitvi omejitve. Sistem lahko tudi samodejno "mehko" sprosti plin, tako da pedal plina ponuja rahel upor ali vibrira v ustreznih voznih situacijah.

Profimedia

ISA ne omejuje hitrosti in aktivno ne zavira avtomobila. Vozniki so še vedno odgovorni za upravljanje avtomobila. Sistema se sicer ne more trajno izklopiti. Lahko se deaktivira ob vsakem ponovnem zagonu vozila, vendar se sistem ob vžigu vozila ponovno aktivira. V praksi je zadeva sicer dokaj moteča, različni proizvajalci pa ponujajo različne načine, kako sistem izklopiti.

Seznam je precej dolg

Novi predpisi predvidevajo tudi dodatne obvezne sisteme za pomoč, kot so črna skrinjica, ki zagotavlja informacije v primeru nesreče, in priprava za t.i. alcolock. To bo omogočilo naknadno vgradnjo imobilizatorjev, občutljivih na alkohol.

Od 7. julija 2024 bodo dodatni sistemi za pomoč obvezni za novoregistrirana vozila:

  • Črna skrinjica: Avtomobili bodo opremljeni s snemalnikom podatkov o nesrečah ali snemalnikom dogodkov (EDR). Ta nenehno beleži podatke o hitrosti, zaviranju ali sprožitvi zračnih blazin ter jih redno briše. V primeru nesreče se podatki hranijo nekaj sekund pred in po trku za čim boljšo rekonstrukcijo dogodka. Podatki o nesrečah se hranijo lokalno v vozilu v zaprtem in anonimnem sistemu. Črna skrinjica je že od preteklega julija obvezna za vsa novorazvita vozila, zato je že vgrajena v mnoge nove avtomobile.
  • Pomoč pri zaviranju v sili: Ta sistem samodejno prepozna nevarne situacije in nato avtomatsko zavira vozilo, da prepreči ali ublaži nesrečo.
    Svetlobni signal za zaviranje v sili: Za ustrezno delovanje sistema za pomoč pri zaviranju v sili mora biti na zadnjem delu vozila nameščena luč za nujno zaviranje, ki označuje, da je prišlo do nenadnega zaviranja.
  • Opozorilo za utrujenost: Ta sistem spremlja budnost voznika in sproži opozorila, na primer zvočno ali vizualno sporočilo, ki vas poziva, da si vzamete odmor.
  • Pomoč pri vzvratni vožnji: Za zagotavljanje varnosti pri vzvratni vožnji so potrebni sistemi, ki zaznavajo ljudi ali predmete za vozilom.
    Opozorilo za nenamerno menjavo voznega pasu (lane assist): Sistem, ki zazna, če vozilo zapušča vozni pas, in pomaga vozniku ostati v svojem pasu.
  • Priprava za alcolock: Nov vmesnik za imobilizatorje, občutljive na alkohol, t.i. "alcolock", bo prav tako obvezen. V prihodnosti bo potrebno enostavno naknadno vgraditi imobilizatorje.
Profimedia

Dejstvo je, da so vsi sistemi predpisani z namenom, da bi zmanjšali število prometnih nesreč. A kljub temu se pri nekaterih poraja povsem legitimno vprašanje, če njihovo poseganje v vožnjo, pa naj bo to zvočno, vizualno ali celo fizično, ne zmoti pozornosti voznika še bolj. A to je že druga zgodba ...

Preberite še:

Novo na Metroplay: "Največja ovira je davčni sistem" | Blaž Brodnjak