Sodobna funkcija se je komaj prijela, že jo nameravajo ukiniti

8. 9. 2025 | Gregor Žvab

Na kitajskem so ugotovili, da so pogrezne kljuke lahko zelo nevarne.

Kitajski regulatorji pripravljajo obsežno prepoved popolnoma vgrezljivih (skritih) kljuk za vrata avtomobilov, ki so v zadnjih letih postale značilnost številnih električnih vozil. Razlog so varnostna tveganja in številne praktične pomanjkljivosti. Če bodo predpisi potrjeni, bo to pomenilo velik premik v avtomobilski oblikovalski praksi, saj bodo novi avtomobili na kitajskem trgu po juliju 2027 morali uporabljati klasične ali polvgrezljive kljuke z obveznim mehanskim rezervnim sistemom.

Varnost pred obliko

Čeprav so skrite kljuke pogosto predstavljene kot futurističen oblikovni element z aerodinamičnimi prednostmi, raziskave kažejo, da je njihov učinek zanemarljiv. Prihranek znaša le približno 0,6 kWh na 100 kilometrov, medtem ko dodatna teža električnih motorčkov (okoli 7–8 kilogramov) ta učinek izniči. Poleg tega so električne kljuke trikrat dražjeod mehanskih, a imajo celo osemkrat višjo stopnjo okvar.

Težave se ne ustavijo pri stroških. V številnih nesrečah so se izkazale za resno nevarnost, saj se ob izpadu napajanja ali kratkem stiku vrata pogosto ne odprejo. V enem od primerov na severu Kitajske so se potniki znašli ujeti v vozilu, ker se je motor kljuke ob zmrzali zablokiral. Po podatkih Nacionalnega sistema za preiskovanje nesreč (NAIS) so se leta 2024 nesreče zaradi okvar kljuk povečale za 47 %, pri čemer so skrite kljuke predstavljale kar 82 % vseh primerov.

Od jutri nove cene goriv: kaj nas čaka?

Med žrtvami tudi otroci

Svoj del kritike so prispevale tudi potrošniške organizacije, ki so opozorile na skokovit porast pritožb zaradi poškodb prstov otrok ob uporabi vgrezljivih kljuk. V posameznih primerih so poškodbe privedle celo do zloma kosti.

Nekateri proizvajalci so ukrepali še pred napovedano prepovedjo. Volkswagen se je odločil za polvgrezljive kljuke, ki združujejo moderno obliko z mehansko varnostjo, medtem ko so pri Audi FAW vpeljali rešitev z zasilno vlečno vrvico, ki se ob nesreči samodejno sproži. Kritičen je bil tudi predsednik Great Wall Motor Wei Jianjun, ki je skrite kljuke označil kot “težke, hrupne in odvisne od elektrike, s praktično ničelnim vplivom na aerodinamiko”.

Širši kontekst

Potencialna prepoved je del širše prenove kitajskih avtomobilskih standardov. Ministrstvo za industrijo in informacijsko tehnologijo (MIIT) je maja 2025 začelo revizijo pravil, ki ne zadevajo le kljuk, temveč tudi druge kontroverzne trende, kot so popolna odstranitev fizičnih gumbov, panoramske strehe in digitalna ogledala.

Podoben val kritik opažamo tudi v Evropi. Program Euro NCAP je že sporočil, da po letu 2026 avtomobili brez fizičnih stikal za osnovne funkcije (smerniki, varnostne utripalke, hupa, brisalci, klic v sili) ne bodo mogli več doseči najvišje varnostne ocene.

Prepoved skritih kljuk tako ne pomeni zgolj konca kratkotrajnega oblikovalskega trenda, temveč nakazuje širši premik v industriji – od oblikovalskih “gadgetov” nazaj k osnovni varnosti in uporabniški izkušnji.

Novo na Metroplay: N1 podkast s Suzano Lovec: Delujemo takrat, ko so voditelji strahopetni