Pet let po radikalni omejitvi hitrosti evropsko mesto razkriva, kakšne so posledice tega ukrepa

3. 6. 2025 | Uredništvo
Pet let po radikalni omejitvi hitrosti evropsko mesto razkriva, kakšne so posledice tega ukrepa (foto: Profimedia)
Profimedia

Pred petimi leti so v Bruslju uvedli splošno omejitev hitrosti 30 km/h.

Pet let po uvedbi splošne omejitve hitrosti na 30 km/h se v Bruslju že kažejo oprijemljivi pozitivni učinki. Mestne oblasti poročajo o zmanjšanju povprečnih hitrosti, zmanjšanju števila prometnih prekrškov in predvsem o manj prometnih nesrečah s smrtnim izidom.  

Ukrep, ki ga je belgijska prestolnica uvedla leta 2021, je del širše strategije, s katero si mesto prizadeva do leta 2030 na svojih cestah popolnoma odpraviti smrtne žrtve v prometu. Po besedah ministrice za promet Elke Van den Brandt je prav omejitev hitrosti eden ključnih temeljev tega cilja. "Na dobri poti smo, a pred nami so še pomembni koraki, zlasti v prihodnjem letu, ki bo ključno za nadaljnji napredek," je povedala. 

Vozniki počasnejši – a ne počasni  

Od uvedbe ukrepa mestna uprava redno spremlja dejanske hitrosti na 80 lokacijah po mestu. Meritve potekajo diskretno – kamere so nameščene tako, da ne vplivajo na voznikovo vedenje in s tem na rezultate. Analize kažejo občuten upad povprečne hitrosti v vseh delih dneva, tudi ponoči, ko je promet redkejši. To pomeni, da spremembe niso zgolj posledica prometnih konic.  

Pred nami toplejši dan, nato spet sledi manjše poslabšanje

Obenem podatki potrjujejo, da ni prišlo do večjih podaljšanj časa potovanja – kljub počasnejši vožnji poti ostajajo časovno primerljive z obdobjem pred uvedbo omejitve.  

Manj nesreč, manj žrtev  

Najpomembnejši kazalnik uspeha pa so podatki o prometnih nesrečah. Leta 2019 je Bruselj zabeležil 23 smrtnih žrtev na cestah. Po uvedbi omejitve se je to število občutno zmanjšalo – leta 2023 je umrlo šest ljudi, leto pozneje deset. Čeprav vsaka žrtev pomeni tragedijo, so pri Brussels Mobility poudarili, da je trend pozitiven in vzpodbuden. V dodatni analizi za leto 2024 so ugotovili, da prekomerna hitrost ni igrala vloge pri nobeni od smrtnih nesreč.  

Celosten pristop k prometni varnosti  

Ukrep 30 km/h je le del širše prometne varnostne strategije, ki temelji na treh stebrih: ozaveščevalnih kampanjah, infrastrukturnih prilagoditvah in ciljanem nadzoru. Policija redno izvaja kontrole na območjih, kjer je previsoka hitrost posebej problematična, predvsem v bližini šol in pešpoti.

Bruseljski primer kaže, da lahko premišljena prometna politika, ki združuje regulacijo, nadzor in ozaveščanje, bistveno izboljša varnost v urbanem okolju – in to brez večjih negativnih učinkov na vsakdanje življenje voznikov. 

To je bizaren prekršek za katerega praktično nihče ni vedel, da sploh obstaja - kazen pa več kot 300 evrov!