Čehi bodo, kot prvi v EU, na avtocesti lahko avto pognali vse do 150 km/h.
Na Češkem bodo vozniki kmalu dobili možnost, da pritisnejo na plin močneje kot kjerkoli drugje v Evropski uniji. Od konca septembra bo na odseku avtoceste D3 med Táborem in Českimi Budějovicami dovoljena hitrost do 150 km/h, s čimer bo država postala prva članica EU z uradno najvišjo dovoljeno hitrostjo nad zdaj standardnimi 130 km/h.
Gre za poskusni projekt, ki ga vodi tamkajšnja Direkcija za ceste in avtoceste (ŘSD). Ta je že začela z nameščanjem 42 elektronskih prometnih znakov, ki bodo omejitev prilagajali razmeram na cesti. Privzeta meja bo še naprej ostala pri 130 km/h, povišana hitrost bo dovoljena le ob idealnih pogojih – torej ob suhem vozišču, dobri vidljivosti, tekočem prometu in brez delovišč.
»Pogoji morajo biti popolnoma idealni. Ne sme biti zastojev, spolzkega vozišča ali zmanjšane vidljivosti,« je poudaril tiskovni predstavnik ŘSD Jan Rýdl. Celoten sistem bo nadzoroval Nacionalni center za prometne informacije, ki bo odločal, kdaj bo varno aktivirati višjo omejitev.
Spremenljivi prometni znaki, ki jih dobavlja konzorcij Mobility and Intelligence ter Známy Morava, so že v fazi nameščanja. Zaradi del je promet na približno sedem kilometrov dolgem odseku D3 trenutno omejen na en vozni pas. Preizkus bo zajel okoli 50 kilometrov avtoceste in bo stal približno 2,2 milijona evrov (55 milijonov CZK). Če se bo izkazal kot uspešen, bi lahko Češka višjo mejo uvedla tudi na drugih glavnih odsekih, denimo na D1 med Přerovom in Ostravo ali na D11 proti Hradcu Králové.
Kako so se tega lotile druge države?
Čeprav Nemčija ostaja izjema brez splošne omejitve hitrosti na nekaterih avtocestnih odsekih, se je več sosednjih držav odločilo za strožji pristop. Avstrija je med letoma 2018 in 2020 preizkusila 140 km/h na odseku med Dunajem in Salzburgom, a projekt opustila zaradi povečanih izpustov CO₂. Na Nizozemskem pa so leta 2020 znižali omejitev na 100 km/h čez dan, prav tako zaradi okoljskih razlogov. A letos spomladi so jo na izbranih odsekih spet delno dvignili na 130 km/h.
Češka tako postavlja nov evropski precedens, ki bo nedvomno sprožil razprave – od vprašanj varnosti pa do vpliva na okolje. Ali bo višja omejitev na koncu ostala stalnica, pa bo pokazal rezultat prvega preizkusa na D3.