Kljub cenovni dostopnosti je za mnoge postal nedosegljivo razkošje.
Evropa se sooča z realnostjo, ki še pred desetletjem ni bila predstavljiva: nakup novega avtomobila je za številne gospodinjstva postal razkošje. Cene vozil so v zadnjih letih poskočile, kupna moč pa jih ni dohajala. V središču te zgodbe se je znašel avtomobil, ki je do pred nedavnim veljal za ljudskega – Dacia Sandero.
V zadnjih sedmih letih se je cena Sandera podvojila. Kar je bil nekoč vstopni model z začetno ceno okoli 7.000 evrov, danes v mnogih evropskih državah presega 14.000, ponekod tudi 15.000 evrov – in to brez večjih sprememb v osnovni opremi. Plače medtem niso sledile temu tempu, kar sproža vprašanja o dostopnosti osnovne mobilnosti za evropske državljane.
Trend ne zadeva zgolj romunskega proizvajalca. Od začetka pandemije so cene novih avtomobilov vztrajno rasle, val podražitev pa je zajel skoraj vse znamke in trge. Na drugi strani pa so proizvajalci, kot je Ford, povsem ukinili nekdaj množično priljubljene modele, kot je Fiesta, in prešli na strategijo "manj prodaje, višji dobički". Vse manj je cenovno dostopnih avtomobilov, vse več pa premijskih modelov z višjo maržo.
Zaostrene okoljske zahteve, obsežne naložbe v elektrifikacijo, inflacija in pomanjkanje polprevodnikov v začetku desetletja so samo še okrepili trend. Avtomobilska industrija je trenutno v fazi, kjer se vsaka inovacija, vsak novi standard, prelije v končno ceno za kupca.
V tem kontekstu ostaja Dacia eden redkih proizvajalcev, ki se še osredotoča na preprostost in racionalnost. Sandero je bil do pred dvema mesecema več let zapored najbolje prodajan avtomobil v Evropi v segmentu zasebnih kupcev, kar potrjuje njegovo privlačnost, a hkrati tudi kaže, kako malo je še ostalo zares dostopnih možnosti.
Kitajski proizvajalci, kot sta MG in Omoda, so v tem vakuumu že začeli pridobivati tržni delež z modeli, ki ponujajo elektrificirane pogone po nižjih cenah. Evropski kupci, vajeni izbire, zdaj vse pogosteje iščejo cenejše alternative, tudi če prihajajo izven tradicionalnih okvirov.
V prihodnosti bo situacija verjetno še bolj kompleksna. Novi Sandero naj bi prihodnje leto prejel hibridni pogon, podoben tistemu iz Renault Clia, kar bo nedvomno dvignilo njegovo uporabnost, a verjetno tudi ceno.
Če je bil Sandero nekoč simbol cenovne dostopnosti, danes postaja simbol realnosti evropskega trga, kjer tudi najosnovnejši avtomobili niso več tako osnovni in zagotovo ne poceni.
Novo na Metroplay: Kaj morate vedeti o svoji koži | N1 podkast s Suzano Lovec