Neverjetne razlike: nemška delovna sila je kar 30-krat dražja od maroške. Kaj pa primerjava s Kitajsko?

14. 5. 2025 | Gregor Žvab

Ob tem se postavlja resno vprašanje, ali je proizvdnja v Nemčiji sploh lahko še konkurenčna preostalemu svetu.

Nova raziskava svetovalnega podjetja Oliver Wyman razkriva, da je Nemčija trenutno najdražja država na svetu za proizvodnjo avtomobilov, kar povzroča resen pritisk na domače proizvajalce. Povprečni strošek dela na en avtomobil v Nemčiji znaša približno 3.050 evrov, kar vključuje plače, prispevke za pokojnine in druge ugodnosti.

Primerjava z drugimi državami je zgovorna: v ZDA ti stroški znašajo okoli 1.240 evrov, na Kitajskem le 540 evrov, v Mehiki 280 evrov, v Romuniji 250 evrov, medtem ko je v Maroku strošek dela na en avto zgolj 100 evrov. Razlika je tako velika, da je v določenih primerih proizvodnja avtomobila v Nemčiji tudi do 7.200 evrov dražja kot na Kitajskem.

Neverjetne razlike: nemška delovna sila je kar 30-krat dražja od maroške. Kaj pa primerjava s Kitajsko?
Avto magazin

Zakaj je to pomembno?

V času, ko mednarodne trgovinske napetosti – vključno z novimi uvoznimi carinami v ZDA – povzročajo negotovost, se vse več avtomobilskih proizvajalcev spogleduje z možnostjo, da bi proizvodnjo preselili v tujino. Med njimi je tudi Audi, ki resno razmišlja o vzpostavitvi proizvodnje v ZDA – prvič v svoji zgodovini.

Vse to pa ne gre le na račun izvoza, ampak predvsem zaradi konkurenčnosti stroškov. Zmanjšanje stroškov dela je postalo ključno za ohranitev dobičkonosnosti, še posebej v luči počasnega upada proizvodnje, ki je v Nemčiji v zadnjem desetletju padla za več kot četrtino.

avtomobili industrija tovarna avtomobilov
Profimedia

Izjava Fabiana Brandta, vodje nemške enote Oliver Wyman, za Handelsblatt slikovito povzame zaskrbljenost avtomobilske industrije:

»Postavlja se vprašanje, kako bomo v prihodnje sploh še lahko zagotavljali avtomobilsko proizvodnjo v Nemčiji. Če se bo obseg proizvodnje še zmanjševal, bodo številni srednje veliki dobavitelji zaprli svoja vrata ali preselili proizvodnjo drugam.«

Globalna konkurenca in "nizkocenovne države"

Največje presenečenje poročila je bila izjemno nizka cena dela v Maroku, kjer strošek dela na vozilo znaša le 100 evrov – kar je 30-krat manj kot v Nemčiji. Renault in drugi proizvajalci, ki tam že obratujejo, dokazujejo, da so nizki stroški dela lahko ključni dejavnik pri izbiri lokacije proizvodnje.

Čeprav se Nemčija ponaša z visoko usposobljeno delovno silo in tehnično odličnostjo, pa vse višji stroški delovanja povzročajo erozijo konkurenčnosti. Če temu dodamo še strožje okoljske zahteve, rast cen energije in birokratske ovire, ni presenetljivo, da avtomobilski velikani razmišljajo o selitvi dela proizvodnje.

audi, tovarna, kitajska
Profimedia

Kaj to pomeni za Evropo?

Selitev proizvodnje iz Nemčije bi imela domino učinek na dobavitelje, zaposlene in lokalna gospodarstva. Srednje veliki podjetniki, ki so hrbtenica nemške avtomobilske industrije, so še posebej ranljivi – saj se pogosto ne morejo preprosto preseliti v tujino.

Poročilo jasno kaže, da bo v prihodnje odločilen dejavnik konkurenčnosti stroškovna učinkovitost. Če evropski proizvajalci ne bodo našli rešitev, ki bodo nadomestile visoke stroške dela, tvegajo izgubo svojega položaja na globalnem trgu.

Nemčija – nekoč sinonim za avtomobilsko moč in kakovost – se vse bolj sooča z realnostjo, da so konkurenčne prednosti, ki so jih gradili desetletja, pod pritiskom visokih stroškov. Če želijo ohraniti proizvodnjo doma, bodo morali proizvajalci in politika najti rešitve, ki ne bodo žrtvovale delovnih mest, a hkrati omogočile preživetje v globalni igri številk.

Novo v Sloveniji: Ford Puma Gen-e – Mačka je naelektrena