Saga o ameriških carinah se nadaljuje - Donald Trump je rok za uveljavitev postavil zelo kmalu

13. 7. 2025 | Gregor Žvab
Donald Trump je sprememnil mnenje in po donaciji Elona Muska po novem podpira električne avtomobile. (foto: Profimedia)
Donald Trump je sprememnil mnenje in po donaciji Elona Muska po novem podpira električne avtomobile.
Profimedia

Nepredvidljivost ameriškega predsednika dela praktično celotno svetovno gospodarstvo precej nervozno.

Ameriški predsednik Donald Trump se znova "igra" s carinami – tokrat 30-odstotne carine grozijo Evropski uniji in Mehiki, če z Washingtonom ne dosežeta novih trgovinskih pogojev do 1. avgusta. Ukrep je že povzročil nemir med zaveznicami in dodatno negotovost na svetovnih finančnih trgih.

Nova grožnja za evropsko avtomobilsko industrijo

Čeprav tokratne carine niso neposredno vezane na posamezne industrije, so napovedi ameriške administracije znova zaskrbele avtomobilski sektor, ki se je že večkrat znašel na udaru ameriških trgovinskih politik. Evropski avtomobili, ki se izvažajo v ZDA, bi v primeru uvedbe carin postali manj konkurenčni v primerjavi z vozili iz Združenega kraljestva, ki je z ZDA že sklenilo ločen trgovinski sporazum.

Predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen je izrazila zaskrbljenost in napovedala, da bo Unija, če bo potrebno, uvedla sorazmerne povračilne ukrepe, hkrati pa pozvala k nadaljevanju pogajanj: »Ostajamo pripravljeni iskati dogovor do 1. avgusta, a EU bo zaščitila svoje interese.«

Najljubša jed poljske tenisačice Swiatek je zločin nad testeninami

Trump spreminja pogoje – skoraj vsak dan

Trump je že aprila sprva napovedal 20-odstotne carine, nato jih je v sklopu 90-dnevnega pogajalskega premora znižal na 10 odstotkov, a ker pogajanja niso prinesla rezultatov, zdaj grozi z dvigom na 30 odstotkov, ob tem pa v isti sapi omenja tudi možno 50-odstotno dajatev.

V pismu, objavljenem na družbenem omrežju X (nekdanji Twitter), je zapisal: »Če boste odprli svoj trgovinski trg ZDA in odstranili tarifne ter netarifne ovire, bomo morda pripravljeni na spremembo teh pogojev.«

Tudi Mehika pod pritiskom – zaradi Fentanila

Trump je pismo poslal tudi mehiški predsednici Claudii Sheinbaum. Čeprav je pohvalil Mehiko za sodelovanje pri zajezitvi migracij, pa opozarja, da to ni dovolj. Nove carine bodo uvedene, če Mehika ne bo bolj uspešna v boju proti kartelom in pretoku fentanila v ZDA.

Nekdanji predsednik je poudaril, da bodo »carine lahko prilagojene navzgor ali navzdol, odvisno od odnosa med državama«. Ob tem pa ni omenil, ali bodo nova pravila izvzeta iz obstoječega trgovinskega sporazuma USMCA, ki sicer trenutno ščiti trgovino med ZDA, Kanado in Mehiko pred carinami.

Mednarodna kritika in pripravljenost na pogajanja

Mehiški gospodarski minister Marcelo Ebrard je nove carine označil za nepravične, in dodal, da sta Mehika in ZDA pravkar oblikovali novo stalno dvostransko delovno skupino, ki se bo ukvarjala z migracijami, varnostjo in gospodarskimi vprašanji.

Tudi Kanada in Brazilija sta že prejeli podobna opozorila, kljub temu da nista bili takoj podvrženi zvišanim carinam. Na seznamu držav, ki bi se lahko kmalu znašle pod Trumpovim carinskim udarom, pa so se znašle še Japonska, Južna Koreja, Južna Afrika, Indonezija, Tajska, Kambodža, Alžirija, Libija, Irak in Šrilanka.

Kaj to pomeni za avtomobilski sektor?

Čeprav ukrep (za zdaj) ne vključuje sektorja avtomobilizma neposredno, pa bi lahko sekundarne posledice novih carin in trgovinske nestabilnosti dodatno obremenile evropske proizvajalce vozil, ki že tako tekmujejo z nizkocenovnimi alternativami iz Kitajske in ZDA. Zvišanje carin pomeni višje cene in slabšo konkurenčnost, kar bi se lahko odrazilo tudi na manjšem izvozu vozil na ameriški trg.

Industrija bo v prihodnjih tednih napeto spremljala razplet pogajanj, saj bi dodatni pretresi lahko vplivali na investicijske načrte, logistiko in cenovno politiko številnih avtomobilskih znamk.

Kitajci so zaradi varnosti prepovedali razširjeno in priljubljeno funkcijo v električnih avtomobilih - bo Evropa sledila vzoru?