Električni avtomobili postajajo vse cenejši, kar bi marsikdo hitro pripisal preprostemu razlogu: ker jih kupci ne želijo več. A čeprav povpraševanje v nekaterih regijah res upada, je resnica precej bolj kompleksna.
Padanje cen električnih vozil je posledica treh glavnih dejavnikov, ki so ključno prispevali k znižanju proizvodnih stroškov in posledično tudi končnih cen vozil.
1. Znižanje stroškov baterij
Baterije so ena najdražjih komponent pri proizvodnji električnih vozil. A po zadnjih podatkih Bloomberga so se stroški litij-ionskih baterij v letu 2024 zmanjšali za kar petino v primerjavi z letom prej. Gre za največje znižanje cen teh baterij v zadnjih sedmih letih, kar bistveno zmanjšuje razliko v ceni med električnimi in klasičnimi avtomobili z motorji na notranje zgorevanje.
K temu prispeva predvsem skokovit porast proizvodnih zmogljivosti, pri čemer pomembno vlogo igra Kitajska – država, ki bi že kmalu lahko proizvedla kar 92 odstotkov vseh baterij na svetu.
Po ocenah Goldman Sachs Research bi se stroški baterij lahko v prihodnjem letu celo prepolovili v primerjavi z letom 2023.
2. Povečan tržni delež cenovno dostopnih kitajskih električnih vozil
Na kitajskem trgu je že lani večina električnih avtomobilov stala manj kot primerljivi modeli z bencinskim ali dizelskim pogonom. Po podatkih Mednarodne agencije za energijo (IEA) pa so bili električni avtomobili v Evropi med letoma 2022 in 2023 še vedno v povprečju kar 40 odstotkov dražji od konvencionalnih vozil – kljub nižjim cenam baterij.
Povečana konkurenca, predvsem s strani kitajskih proizvajalcev, kot je BYD, ima ključno vlogo pri nižanju cen. BYD je denimo lani s prestola izrinil Teslo kot največjega svetovnega proizvajalca električnih avtomobilov, saj je prodal vozila v skupni vrednosti 107 milijard dolarjev – Teslin rezultat pa je znašal 97,7 milijarde.
3. Širša ponudba električnih vozil
Z rastjo ponudbe vozil se po osnovnih ekonomskih zakonih cene znižujejo – in trg električnih avtomobilov trenutno doživlja pravo poplavo novih modelov. Vse več proizvajalcev se odloča za elektrifikacijo svojih voznih parkov.
Nekateri to počnejo zaradi dolgoročnih strategij in prepoznavanja potenciala v električni mobilnosti, drugi pa predvsem zaradi pritiskov zakonodaje, zlasti v Evropski uniji, kjer se bliža datum popolne prepovedi prodaje novih avtomobilov z notranjim zgorevanjem.