Se vam nakup električnega avtomobila izplača, čeprav je ta precej dražji od bencinskega ali dizelskega?
Ali se nakup električnega avtomobila izplača, je ključno vprašanja za domala vse, ki oklevate med nakupom avtomobila z motorjem z notranjim zgorevanjem in med nakupom električnega avtomobila. Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je v sodelovanju z Evropsko potrošniško organizacijo BEUC in svetovalnim podjetjem Element Energy pripravila analizo, ki kaže, da bodo električni avtomobili že kmalu cenovno najugodnejša izbira.
Za lažjo predstavitev so oblikovali dva profila uporabnikov, ki sta glede na realno stanje nekoliko poenostavljena, a učinkovito ponazorita stroške uporabe električnega avtomobila.
Za družino Zoe, za posameznika ID.3
V prvi profil so zajeli družino, stanujočo v samostojni hiši na obrobju mesta, ki električni avtomobil kupi kot svoj drugi avtomobil. Polnili bi ga lahko doma, z njim pa bi opravljali krajše vožnje na delovno mesto in po vsakdanjih opravkih. Zanj so izbrali Renaultov model Zoe.
Drugi profil predvideva posameznika, ki stanuje v večstanovanjski stavbi v mestu brez možnosti samostojnega priključka za polnjenje avtomobila, tega pa uporablja za krajše in ne ne nujno vsakodnevne vožnje po mestu in za izlete v bližnjo in daljno okolico. Zanj so izbrali nekoliko večji Volkswagen ID.3, ki sodi v spodnji srednji razred in velja za električno različico Golfa.
Razliko med obema profiloma predstavljata cena avtomobila in strošek polnjenja, saj je posameznik brez lastnega priključka odvisen od javne infrastrukture, zaradi česar mora za kilovatno uro energije plačati tudi več kot še enkrat več. Cena pa je odvisna tudi od hitrosti polnjenja.
Sliko popravi dolgoročni prihranek skozi življenjsko dobo
Projekcija predvideva, da bi z obema avtomobiloma na leto prevozili 15.000 kilometrov, oba lastnika sta upravičena tudi do 4500 evrov subvencije Eko sklada.
V prvem primeru se izkaže, da je Renault Zoe glede na svoj razred razmeroma dražji od podobno velikega bencinsko ali dizelsko gnanega avtomobila. Ob predvidenih prevoženih kilometrih bi družina v prvih štirih letih uporabe za stroške odštela devet odstotkov več, kot če bi kupili avtomobil z bencinskim motorjem – in še dodatne tri odstotke več, kot če bi se odločili za dizelski model.
Sliko popravi dolgoročni prihranek skozi celotno življenjsko dobo avtomobila, ob predpostavki, da bi imel prvi lastnik vozilo 4 leta, drugi lastnik 5 let in tretji lastnik 7 let. V tem primeru drugi lastnik prihrani 1300 evrov, tretji pa že 4200 evrov v primerjavi z bencinskim avtomobilom. V primerjavi z dizlom se prihranek pozna šele pri tretjem lastniku, ko bi prihranek znašal 2900 evrov.
ID.3 konkurenčen tudi ob uporabi javne polnilne infrastrukture
Za uporabnika iz drugega profila je stroškovna slika uporabe električnega avtomobila ugodnejša. Volkswagen ID.3 je konkurenčen tudi v primeru, ko lastnik za polnjenje uporablja samo plačljivo javno infrastrukturo.
Po prvih štirih letih je skupni strošek sicer še za odtenek višji kot pri bencinskem motorju (29.900 evrov proti 29.800 evrov), v primerjavi s podobno velikim dizelskim avtomobilom je električni ID.3 dražji za 600 evrov.
Če bi uporabnik avtomobil polnil samo na dražjih hitrih polnilnicah, se strošek uporabe električnega avtomobila poviša za dobra dva odstotka. Pri drugem lastniku bi bil prihranek električnega avtomobila že skoraj 15 odstotkov (16.507 evrov v primerjavi z 19.016 evrov), pri tretjem pa celo več kot 25-odstoten (15.096 evrov v primerjavi z 21.148 evrov).
Tudi sicer velja, da so z vidika lastništva srednje veliki električni avtomobili v Sloveniji že cenejši od avtomobilov z notranjim zgorevanjem, majhni električni avtomobili bodo cenejši od letošnjega leta naprej, kar je 3 leta prej kot v EU, veliki električni avtomobili pa naj bi bili z vidika lastništva cenejši od leta 2025.
In tudi praktična primera potrošniških organizacij sta pokazala, da so električni avtomobili bolj kot do prvega lastnika stroškovno prijaznejši do drugega in predvsem do tretjega lastnika. Zaradi vse manjšega deleža izgube vrednosti pridejo do izraza tudi nižji stroški uporabe, kar bi lahko po ocenah ZPS pozitivno vplivalo na razvoj avtomobilskega trga v brezogljično prihodnost.
Se pa to ne bo zgodilo, če električni avtomobili v naslednjih letih tudi za prvega lastnika ne postanejo bolj konkurenčni, zaradi česar bo ključno, da proizvajalci s cenovno politiko to spremenijo, angažirati pa se bo morala tudi država s strategijo subvencij in drugih ugodnosti za okolju bolj prijazne avtomobile.