EU je sporočila odločitev glede izpustov. Kaj nas torej čaka po letu 2035?

29. 3. 2023 | Gregor Žvab
Deli
EU je sporočila odločitev glede izpustov. Kaj nas torej čaka po letu 2035? (foto: Profimedia)
Profimedia

Nemčija je prvotnemu predlogu, ki je popolnoma prepovedoval prodajo novih avtomobilov z motorjem z notranjim zgorevanjem, nasprotovala. Zahtevali so, da se kot izjeme navedejo sintetična goriva. In kako uspešni so bili Nemci?

Ministri za energetiko so včeraj potrdili uredbo, v skladu s katero bo od leta 2035 prepovedana prodaja novih vozil z motorjem z notranjim zgorevanjem. Še naprej bo sicer dovoljena prodaja tovrstnih vozil pod pogojem, da jih bodo poganjala sintetična goriva. S tem je podporo pogojevala Nemčija, ki je danes glasovala za uredbo.

Uredba določa cilj 55-odstotnega zmanjšanja emisij ogljikovega dioksida za nove avtomobile in 50-odstotnega zmanjšanja emisij za nove kombije leta 2030 v primerjavi z ravnmi iz leta 2021. Glavni cilj dogovora pa je 100-odstotno zmanjšanje emisij ogljikovega dioksida za nove avtomobile in kombije leta 2035. Od tedaj v EU ne bo mogoče prodajati novih vozil z motorji z notranjim zgorevanjem.

Leta 2026 bo komisija v skladu z uredbo podrobno ocenila napredek pri doseganju cilja 100-odstotnega zmanjšanja emisij. Pregled bo upošteval tehnološki razvoj, tudi glede tehnologij na področju priključnih hibridov.

Pri prepovedi prodaje vozil z motorjem z notranjim zgorevanjem bo veljala izjema za vozila, ki jih bodo poganjala sintetična goriva. Kot so sporočili s Sveta EU, bo Evropska komisija predstavila predlog glede registracije vozil na ogljično nevtralna goriva po letu 2035.

Komisija je ob potrditvi podala izjavo, v kateri se je zavezala, da bo takoj po sprejetju uredbe podala izvedbeno uredbo za homologacijo tovrstnih vozil. S tem namerava vzpostaviti stroge postopke homologacije vozil, ki jih poganjajo obnovljiva goriva nebiološkega izvora. Vozila tako na primer ne bo mogoče zagnati, če v njem ne bo sintetičnega goriva.

Po posvetovanju z deležniki bo predvidoma jeseni letos predstavila še delegirani akt, v katerem bo opredeljeno, kako bi lahko sintetična goriva v luči danes potrjene uredbe prispevala k doseganju ciljev zmanjšanja izpustov CO2.

Izjema za sintetična goriva je bila zahteva Nemčije, ki je skupaj s še nekaj državami članicami blokirala dokončno potrditev uredbe. V soboto sta nato Berlin in Bruselj dosegla dogovor, ki so ga v ponedeljek podprli namestniki stalnih predstavnikov držav članic.

Danes je uredbo potrdil še Svet EU v sestavi ministrov za energetiko. Večina držav, tudi Slovenija, je glasovala za. Italija, Romunija in Bolgarija so se glasovanja vzdržale, Poljska pa je glasovala proti.

Evropski parlament je uredbo potrdil že februarja, tako da bo po objavi v uradnem listu začela veljati.

"Z današnjim končnim glasovanjem v Svetu EU je unija naredila pomemben korak k mobilnosti z ničelnimi izpusti. Smer je jasna: leta 2035 novi avtomobili in kombiji ne bodo smeli imeti izpustov," je ob potrditvi na Twitterju zapisal izvršni podpredsednik Evropske komisije, pristojen za zeleni dogovor, Frans Timmermans.

Preberite še: Tega avtomobila na slovenskih cestah nismo videli. Ali pač?

Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj