Predvsem proizvajalci športnih in električnih avtomobilov bi se lahko v tem primeru znašli v težavah.
Ogljikova (karbonska) vlakna so postala eden ključnih materialov v avtomobilski industriji, še posebej pri športnih avtomobilih in električnih vozilih. Zaradi nizke mase, visoke trdnosti in odpornosti jih proizvajalci radi uporabljajo za izboljšanje zmogljivosti in zmanjšanje porabe. A Evropska unija utegne kmalu temu narediti konec.
Nova zakonodaja: ogljikova vlakna kot nevarna snov
Evropski parlament je namreč pripravil amandma k direktivi o vozilih ob koncu življenjske dobe (End-of-Life Vehicles Directive), v katerem ogljikova vlakna predlaga za uvrstitev na seznam nevarnih snovi, skupaj s svincem, kadmijem, živim srebrom in šesterovalentnim kromom – snovmi, ki se danes že redko uporabljajo.
Razlog za vključitev ogljikovih vlaken? Po mnenju EU bi lahko filamenti ogljikovih vlaken postali zračni delci, ki bi bili ob stiku s kožo zdravju škodljivi. To je prvič na svetu, da bi zakonodajalec ogljikova vlakna označil kot nevarna.
Če bo zakonodaja sprejeta, bi nova ureditev začela veljati leta 2029, proizvajalci pa bi morali postopoma prenehati uporabljati ogljikova vlakna v proizvodnji vozil.
Avtomobilska industrija močno izpostavljena
Po podatkih EU kar 20 odstotkov vse svetovne uporabe ogljikovih vlaken odpade na avtomobilsko industrijo. S prepovedjo bi bili najbolj prizadeti proizvajalci športnih in superšportnih vozil – Ferrari, Lamborghini, McLaren – pa tudi nekateri ključni proizvajalci električnih vozil, kot so BMW, Hyundai, Tesla in Lucid, ki ogljikova vlakna uporabljajo za krepitev karoserij in zmanjševanje mase.
Azijski proizvajalci ogljikovih vlaken, kot so Teijin, Toray Industries in Mitsubishi Chemical, ki skupaj pokrivajo kar 54 % svetovne proizvodnje, so že občutili posledice. Njihove delnice so po objavi amandmaja močno padle, poroča Nikkei Asia. Evropa je sicer drugi največji proizvajalec ogljikovih vlaken, a njena poraba v avtomobilski in letalski industriji predstavlja pomemben del trga.
Industrija ne bo stala križem rok
Leta 2024 je bila vrednost trga ogljikovih vlaken ocenjena na 5,5 milijarde ameriških dolarjev, kar pomeni, da se bo zakonodaji zagotovo odločno uprla močna industrijska koalicija – tako v avtomobilski kot letalski panogi.
Letalski sektor, ki je tradicionalno eden največjih porabnikov ogljikovih vlaken, bo imel pri pogajanjih velik vpliv, prav tako avtomobilski proizvajalci, ki si težko predstavljajo prihodnost svojih lahkih, zmogljivih in energetsko učinkovitih vozil brez tega materiala.
Kaj sledi?
Čeprav gre za še nesprejet predlog, bi lahko ta zakonodajna sprememba močno preoblikovala prihodnost konstrukcije vozil. Odločitve bodo padle v naslednjih mesecih in letih, a industrija bo morala biti pripravljena – bodisi na spremembo materialov bodisi na iskanje varnostnih rešitev pri obstoječih tehnologijah.