Namen je bil diskretno objavljen v skupni izjavi glede carin.
Ena sama vrstica v najnovejšem osnutku trgovinskega sporazuma med Združenimi državami Amerike in Evropsko unijo bi lahko prinesla največje spremembe za avtomobilsko industrijo v tem stoletju.
V 8. členu skupne izjave, objavljene 21. avgusta, piše: »ZDA in EU nameravata sprejeti in medsebojno priznati avtomobilske standarde.«
Kaj to dejansko pomeni, pa je razdelilo strokovno javnost.
Možnost prodaje vozil brez prilagoditev
Nekateri strokovnjaki ocenjujejo, da bi v primeru sprejetja sporazuma to lahko pomenilo, da bi bila ameriška vozila na voljo v Evropi brez obveznih prilagoditev za varnost pešcev, emisijskih standardov ali specifične evropske homologacije. Po drugi strani pa bi lahko evropski avtomobili v ZDA prišli brez dodatnih ojačitev odbijačev, drugačne osvetlitve ali sistemov, ki jih zahtevajo ameriški predpisi.
To bi ameriškim proizvajalcem, kot so Ford, General Motors ali Stellantis, prineslo stotine milijonov evrov prihrankov, saj jim vozil ne bi bilo treba dodatno prilagajati evropskim standardom. Med drugim bi to pomenilo, da bi se lahko Ford F-150 v Evropi prodajal v enaki obliki kot v ZDA, medtem ko bi recimo Volkswagen Golf brez sprememb lahko dobil zeleno luč za ameriški trg.
Varnostni in okoljski pomisleki
Evropski varnostni strokovnjaki pred možnostjo medsebojnega priznavanja standardov glasno opozarjajo. Evropska unija namreč zahteva sisteme, kot so samodejno zaviranje v sili, opozarjanje na nenamerno menjavo voznega pasu in zaščita pešcev – česar v ZDA ni treba vgrajevati.
Antonio Avenoso iz Evropskega sveta za varnost v prometu je dejal, da bi takšen dogovor pomenil, da je EU »dvignila belo zastavo na področju prometne varnosti«. Kritični so tudi okoljevarstveniki, ki opozarjajo na nevarnost večjega števila »požrešnih ameriških poltovornjakov in SUV-jev« na evropskih cestah.
Razlike v standardih
Trenutno ameriški predpisi strožje omejujejo dušikove okside, medtem ko je EU bolj osredotočena na izpuste CO2. Prav tako ameriški varnostni standardi več pozornosti namenjajo zaščiti potnikov, evropski pa zaščiti ranljivih udeležencev v prometu. Zato bi lahko prišlo do zanimivih kontrastov – avtomobil, ki je varen v ZDA, bi lahko na testih EuroNCAP dosegel precej slabšo oceno.
Še več odprtih vprašanj
Obenem ostajajo številne nejasnosti. Med drugim, ali bi dogovor veljal tudi za vozila iz Kanade in Mehike, kdaj bi spremembe začele veljati in ali bi na ameriški trg lažje prihajala evropska rabljena vozila.
Medtem ko nekateri v dogovoru vidijo priložnost za cenejši in hitrejši dostop električnih vozil na čezatlantske trge, drugi opozarjajo, da gre za politično odločitev z velikimi posledicami za varnost in okolje.
Jasno pa je, da bo o 8. členu še veliko pogajanj – in da bi njegova končna različica lahko preoblikovala način, kako Američani in Evropejci kupujemo avtomobile.