Marsikdo bo skušal leto 2025 čimhitreje pozabiti.
Po zahtevnem letu 2025, ki ga je zaznamovalo več dobičkovnih opozoril in proizvodnih težav, se evropska avtomobilska industrija pripravlja na postopno okrevanje. Analitiki ocenjujejo, da bi lahko že leto 2026 pomenilo začetek nove rasti, saj podjetja uvajajo varčevalne ukrepe, preoblikujejo proizvodne programe in računajo na nove državne spodbude za električna vozila.
Po podatkih analitske hiše Bloomberg Intelligence naj bi bilo leto 2025 najšibkejše v zadnjem desetletju, zatem pa naj bi se dobički proizvajalcev v letih 2026 in 2027 opazno povečali. Glavni razlogi za to so nižji stroški, bolj racionalizirane proizvodne verige in postopna stabilizacija trga električnih avtomobilov, ki je v zadnjih mesecih začel kazati prve znake okrevanja.
Leto, ki ga avtomobilski velikani ne bodo pogrešali
Za evropske proizvajalce je bilo leto 2025 eno najbolj zahtevnih po finančni krizi. Uvozne carine ZDA, upočasnjeno povpraševanje na Kitajskem in agresivna širitev kitajskih znamk so močno vplivali na prodajo in dobičkonosnost. Poleg tega so podjetja čutila posledice upočasnitve trga električnih vozil, kjer je rast po začetnem navdušenju zastala.
Porsche je moral večkrat znižati svojo finančno napoved, potem ko je zmanjšal obseg elektrifikacije. Stellantis je v svojih bilancah priznal več milijard evrov enkratnih stroškov zaradi preusmeritve proizvodnje v ZDA, Renault pa je zabeležil izgubo v višini 9,5 milijarde evrov zaradi spremembe vrednotenja deleža v Nissanovem lastništvu.
Situacijo je dodatno zapletla še kriza s čipi, potem ko je nizozemski proizvajalec Nexperia postal žrtev političnega spora med Evropo in Kitajsko. Volkswagen je celo opozoril, da ima zalogo polprevodnikov le še za teden dni proizvodnje, kar je sprožilo nove skrbi glede zanesljivosti dobavnih verig.
Svež veter v jadra
Kljub vsemu se zdi, da se razmere izboljšujejo. Nemčija je napovedala tri milijarde evrov subvencij za električna vozila, ki bodo veljale do leta 2029, medtem ko proizvajalci uvajajo strožje nadzore nad stroški in posodabljajo modelne palete.
Pri Porscheju so optimistični, da je najtežje obdobje mimo. Analitiki napovedujejo, da bi se podjetju že prihodnje leto lahko začel poznati učinek preoblikovanja proizvodnje in prilagoditev trgu. Tudi Volkswagen Group kaže znake okrevanja – kljub 2,7 milijarde evrov visokemu popravku vrednosti pri Porscheju je koncern ohranil stabilen denarni tok in zdrave marže, kar je vlagateljem povrnilo nekaj zaupanja.
Mercedes-Benz medtem nadaljuje z racionalizacijo stroškov in vrača del kapitala delničarjem z odkupom lastnih delnic v vrednosti dveh milijard evrov. Stellantis beleži rast prodaje v Severni Ameriki, kjer se osredotoča predvsem na izdelavo športnih terencev, Renault pa v Evropi pridobiva tržni delež s cenovno dostopnimi modeli, kot je Dacia Bigster.
2026 kot leto preobrata
Tudi na trgu novih vozil se kažejo prvi znaki oživitve – evropska prodaja avtomobilov raste že tretji mesec zapored, predvsem zaradi večje ponudbe cenovno dosegljivih elektrificiranih modelov.
Če se bo stanje na svetovnih trgih stabiliziralo in bo oskrba s polprevodniki ponovno zanesljiva, bi lahko leto 2026 pomenilo začetek novega vzpona evropske avtomobilske industrije.
Po obdobju negotovosti in padcev se proizvajalci, kot so Volkswagen, Mercedes-Benz, Renault, Stellantis in Porsche, znova postavljajo na noge – tokrat z bolj premišljenimi strategijami, racionalnejšimi stroški in predvsem z realističnim pogledom na električno prihodnost.