Kljub temu, da je segment praktično "izbrisan", pa se nekateri proizvajalci počasi vračajo k njemu.
Segment malih mestnih avtomobilov, dolgo časa simbol dostopne mobilnosti po vsej Evropi, doživlja drastičen upad. V prvih petih mesecih letošnjega leta je bilo prodanih 204.384 vozil, kar je 24 odstotkov manj kot v enakem obdobju lani, kažejo podatki raziskovalnega podjetja Dataforce.
Cene rastejo, dostopnost pada
Segment, ki mu je nekoč kraljeval Fiat Panda, izgublja svoj pomen predvsem zaradi naraščajočih regulativnih zahtevin vse manjše ekonomske vzdržnosti za proizvajalce. Predsednik uprave koncerna Stellantis John Elkann je nedavno poudaril, da je število avtomobilov s ceno pod 15.000 evrov v Evropi padlo z 49 modelov leta 2019 na le enega leta 2025.
"To udarja v samo jedro tega, kar je evropska avtomobilska industrija nekoč počela – izdelovala majhne avtomobile, ki so ljudem omogočali mobilnost," je dejal Elkann.
Odhodi znanih imen in izguba ključnih modelov
Velik del letošnjega padca gre pripisati prekinitvi prodaje Fiata 500, ki bo proti koncu leta nadomeščen z hibridno različico modela 500e. Tudi Suzuki Ignis je izginil iz ponudbe, saj se je japonski proizvajalec odločil za umik iz evropskega razreda mini vozil.
Med proizvajalci, ki so se že poslovili od razreda, so Peugeot, Citroën, Volkswagen, Seat, Škoda, Ford, Smart in Renault.
Čeprav Volkswagen in Renault napovedujeta vrnitev – prvi z modelom ID.1, drugi z novim Twingom – pa se zavedata, da so dobički v tem segmentu izjemno nizki.
Nov razred za novo realnost?
Stellantis in Renault predlagata uvedbo nove evropske klasifikacije vozil M0, ki bi bila umeščena pod obstoječi razred M1, a nad kvadrocikli (L6/L7). Nov razred bi omogočal manj zahtevne regulativne obveznosti, hkrati pa ohranil osnovne funkcionalnosti klasičnih avtomobilov. Evropska komisija že preučuje izvedljivost te kategorije, rezultate študije pa pričakujemo kmalu.
Emisijski standardi in varnostne tehnologije povečujejo stroške
Strožji emisijski standardi in bližajoča se uvedba uredbe GSR2, ki zahteva obvezne aktivne varnostne sisteme (npr. nadzor pozornosti voznika), proizvajalcem dodatno otežujejo proizvodnjo cenovno dostopnih modelov. Primer tega je Mitsubishi Space Star, ki se letos poslavlja, saj proizvajalec ocenjuje, da vozilo z vsemi obveznimi sistemi ne more več ostati cenovno ugodno (začetna cena: 11.900 evrov v Nemčiji).
Elektrifikacija v ospredju, a še brez večjih dobičkov
Skoraj vsi novi modeli, ki vstopajo v razred mini vozil, so danes električni. Mednje sodijo:
- Hyundai Inster BEV, ki je s skoraj 11.000 prodanimi primerki že močno obogatil segment.
- Dacia Spring BEV, ki je zabeležila 62-odstotno rast in dosegla 15.725 prodanih vozil.
- Leapmotor T03, električni novinec iz Kitajske s podporo Stellantisa.
V prihodnje prihaja še več električnih novosti:
- VW ID.1, napovedan za leto 2027, z izhodiščno ceno okoli 20.000 evrov.
- Renault Twingo BEV, ki prihaja že leto prej (2026), naj bi imel 40 odstotkov nižje materialne stroške v primerjavi z modelom Renault 5. Zgrajen bo na platformi AmpR Small, uporabljal pa bo litij-železo-fosfatne baterije. Model bo vseboval le 750 sestavnih delov.
Tudi Honda načrtuje vstop v segment, pri čemer naj bi poleti predstavila prototip Super EV Concept, katerega oblika spominja na japonske "kei" avtomobile.
Italija ostaja srčika segmenta
Kljub upadu povpraševanja v Evropi segment minicarjev še vedno ohranja moč v Italiji, kjer je bilo v prvih petih mesecih leta prodanih kar 42 odstotkov vseh evropskih vozil v tem razredu. Fiat Panda je skoraj izključno prisotna na italijanskem trgu in predstavlja skoraj dve tretjini vseh prodanih mini vozil v državi.
Segment mini avtomobilov v Evropi je pred ključnim razpotjem. Pritiski regulacij, elektrifikacije in nizke dobičkonosnosti odganjajo tradicionalne proizvajalce, medtem ko se prihodnost zdi odvisna od pametnega zakonodajnega okvirja in inovacij pri nizkocenovnih električnih modelih. Vprašanje, ali bodo mali avtomobili še naprej predstavljali temelj dostopne mobilnosti v Evropi, ostaja odprto.