Evropska komisija že dolgo časa grozi z drakonskimi kaznimi o nedoseganju emisijskih ciljev. Zdaj se plošča vsaj delno obrača.
Evropska komisija bi lahko že marca predstavila ukrepe, ki bi avtomobilskim proizvajalcem omogočili večjo prilagodljivost pri doseganju emisijskih ciljev, hkrati pa ohranili ambiciozne okoljske načrte unije. Rešitev bi lahko prišla v obliki sistema prenosa emisijskih kreditov, ki bi proizvajalcem omogočil, da izravnajo presežke ali primanjkljaje emisij v različnih obdobjih.
Prilagodljivost pri izpolnjevanju emisijskih ciljev
Peter Liese, evropski poslanec in vodilni politik za okoljska vprašanja pri Evropski ljudski stranki, je pojasnil, da Komisija trenutno intenzivno sodeluje z avtomobilsko industrijo, da bi našli kompromisno rešitev. Po njegovih besedah bi lahko zakonodajna sprememba omogočila proizvajalcem, da kompenzirajo morebitno nedoseganje emisijskih ciljev v letu 2025 z boljšimi rezultati v letih 2026 in 2027.
"Upam, da bo prišlo do kratkoročnih ukrepov, ki nam bodo omogočili ohraniti cilje, hkrati pa biti prilagodljivi pri kaznih," je dejal Liese v Bruslju. "Podoben sistem že obstaja pri težkih gospodarskih vozilih, zato ni razloga, da ga ne bi uvedli tudi za osebna vozila."
Če bo Evropska komisija res predlagala takšno rešitev, bo ta morala dobiti podporo držav članic in Evropskega parlamenta, preden lahko stopi v veljavo.
Strah pred visokimi kaznimi
Avtomobilska industrija že nekaj časa opozarja na stroge kazni za presežene emisije. Industrijsko združenje ACEA je izrazilo zaskrbljenost, da bi strogi emisijski standardi lahko močno obremenili evropske proizvajalce.
Volkswagen se na primer sooča z možnostjo kazni v višini 1,5 milijarde evrov v letu 2025, če ne bo dosegel zahtevanih emisijskih ciljev. Do zdaj so proizvajalci lahko "združevali" emisijske cilje s podjetji, ki so že napredovala pri elektrifikaciji, kar pa je v korist tujim proizvajalcem, kot sta Tesla in BYD.
EU je pred petimi leti predstavila zeleni dogovor kot ključno strategijo za trajnostno rast, vendar pa javna podpora temu cilju v zadnjem času upada. Glavni razlogi za to so visoki stroški prehoda na električno mobilnost, naraščajoča inflacija in konkurenca iz tujine.
Proizvajalci avtomobilov se obenem soočajo s povečanimi stroški zadolževanja, manjšo pripravljenostjo potrošnikov na nakup električnih vozil ter nepredvidljivimi gospodarskimi razmerami.
Če bo Evropska komisija dejansko uvedla sistem prenosa emisijskih kreditov, bi to pomenilo olajšanje za evropske avtomobilske proizvajalce, ki se soočajo z velikimi izzivi pri prehodu na brezemisijsko prihodnost. Vendar pa bo dokončna odločitev odvisna od politične volje držav članic in Evropskega parlamenta, ki bo moral potrditi morebitne spremembe zakonodaje.
Novo na Metroplay: Tilen Artač o tem, zakaj je bilo težko imitirati Roberta Goloba in kako v resnici nastane vrhunska imitacija