Sezona dirk v razredu MotoGP je končana in z zadnjo dirko v Valencii je karavana dobila tudi novega (starega) svetovnega prvaka. Pecco Bagnaia je obranil naslov in ponovno dokazal, da je dirkač, ki najbolje funkcionira, ko je pod pritiskom. Ravno obratno se je zgodilo z njegovim največjim izzivalcem, Špancem Jorgejem Martinom. V končnici sezone ga je največ stala ponesrečena dirka v Katarju. Nova sezona se je že začela na prvih testiranjih, kjer je Marc Márquez s prvimi metri na Ducatiju požel največ zanimanja.
Letošnje dirkaško leto sem pričakoval z zanimanjem, saj je sezona 2023 prinesla nov dirkaški koncept. Format dvojnih dirk v enem dirkaškem vikendu, kjer dirkači že v soboto odpeljejo kratko tako imenovano sprint dirko. Čeprav so bili lani ob oznanitvi tega koncepta številni dirkači nejevoljni, da je dirkanja in stresa v enem samem dirkaškem vikendu tako preveč in da bo to prineslo številne poškodbe, lahko sedaj že rečem, da je koncept dober.
Dirkaški vikend je tako bolj pester, gledalci doma pred televizijskimi sprejemniki in na tribunah dirkališča pa imajo tako že v soboto nekoliko več zabave. Zanimivo je tudi to, da zmagovalci niso enaki. Če ima dirkač dober ritem in pravo hitrost za boj za najvišja mesta v soboto, to še ne pomeni, da bo zmagal ali da bo visoko uvrščen tudi v nedeljo. Dan pozneje se lahko spremeni vreme, temperatura, veter, dirka se z različno trdimi pnevmatikami ali pa z drugačno taktiko. Tudi statistika to potrjuje, saj se v vsem dirkaškem letu 2023 ni nikoli zgodilo, da bi kateri dirkač zmagal na dveh (glavnih) dirkah zapored.
Kandidati za naslov
Da je bila sezona odlična, pove tudi nabor različnih zmagovalcev na letošnjih dirkah. Seveda na prvi dirki sezone štartajo v novo dirkaško leto vsi dirkači z enakimi možnostmi za naslov, a razmere nikdar niso enake. Leto 2023 je minilo v znamenju Ducatija, ki je bil prepričljivo najboljši motocikel, in to ne le zaradi Bagnaie, ki je na koncu postal prvak, ampak tudi zaradi vseh drugih dirkačev.
Med prvimi desetimi dirkači je bila pogosto več kot polovica tistih na Ducatijih. Bagnaia in Martin, pa Bezzecchi in Marini, Alex Márquez in Johan Zarco, proti koncu sezone tudi povratnik Enea Bastianini in v zadnjih dirkah povsem prerojeni in hitri Fabio Di Giannantonio so vsakokrat znova dokazovali, da je Ducatijev motor na ravninah hiter in skozi ovinke stabilen.
Napredovali sta tudi drugi dve evropski znamki. KTM in Aprilia sta pokazali svoje apetite po najvišjih mestih. Južnoafričan Brad Binder je bil vseskozi blizu najboljšim in do druge polovice sezone celo v resnem boju za naslov prvaka, Avstralec Jack Miller pa še vedno izjemno niha iz dirke v dirko in je lahko na eni dirki v boju za zmago, že na naslednji pa žal daleč zadaj. Tudi pri Aprilii so bili v boju za naslov.
Do sredine sezone je imel Aleix Espargaro lepe možnosti za boj z najboljšimi, a je bilo odstopov in padcev preveč. Maverick Vinales in Miguel Oliveira sta bila ravno tako hitra na posameznih dirkah, kjer je bila konfiguracija dirkališča pisana na kožo Aprilijinemu dirkalniku. Tako Aprilio kot KTM bo kot resno grožnjo treba vzeti v sezoni 2024, saj so njihovi dirkalniki vse bližje Ducatijevim.
V finalu sezone le dva dirkača
Čim bolj se je sezona bližala finalnemu delu, tem bolj so odpadali številni kandidati. Kot rečeno, letos so imeli lepe možnosti tudi Espargaro, Binder in Bezzecchi, a so se predvsem zaradi svojih napak, slabih nastopov in odstopov počasi izločevali sami, dokler se ni prvenstvo v zadnjih dirkah osredotočilo na Bagnaio in Martina.
Če je bil Jorge Martin praviloma eksploziven in hiter na sobotnih kratkih dirkah, pa je Bagnaia vračal udarce na nedeljskih dirkah, ki prinašajo več točk. Da je Jorge Martin letos le za las izgubil naslov, gre v končnici sezone pripisati predvsem trem slabim dirkam. V Indoneziji je padel in odstopil, čeprav je vodil z veliko prednostjo. V Katarju je bil hiter v soboto, v nedeljo pa na glavni dirki povsem odpovedal.
»Dobil sem slabo gumo. Nobenega oprijema ni bilo in pri Michelinu so mi z defektno pnevmatiko uničili letošnje prvenstvo,« je razlagal po dirki in posredno celo obtožil francoskega gumarja, da so to storili nalašč.
No, Martin je serijo napak storil tudi na dirki v Valencii. Na kvalifikacijah in treningih se je bolj kot sam s seboj ukvarjal z Bagnaio. To ga je stalo dobrega štartnega mesta na kvalifikacijah in je zato v obe dirki vikenda štartal iz druge štartne vrste, torej za Bagnaio. Če je odpeljal sobotno kratko dirko ponovno dobro in agresivno, pa je bil v nedeljo preveč neučakan.
Ob koncu ciljne ravnine na zaviranju v prvi ovinek ga je posesalo v zavetrje Bagnaie in skoraj bi trčil vanj, zato je moral spustiti zavoro, pri čemer je odpeljal v izletno cono, kar ga je stalo nekaj mest. Ko je z osmega mesta skušal rešiti, kar se rešiti da, in nadoknaditi zamujeno, je bil neučakan pri prehitevanju Márqueza. Trčila sta in padla. V pesku so se razblinili Martinovi zadnji upi za naslov prvaka in tudi Márquezova želja po dobrem rezultatu na zadnji dirki v moštvu Honde.
Testiranja 2024: Marquez hiter z Ducatijem
Le dva dni po končani dirki v Valencii so tam sledila testiranja za sezono 2024. Svetovni prvak Pecco Bagnaia je preizkušal novega Ducatija oziroma nove komponente za leto 2024. Pri Ducatiju imajo nabor novih dirkačev. Ob koncu sezone hitri Fabio Di Giannantonio je svoj sedež v moštvu Gresini izpraznil za prihod Marca Márqueza, sam pa se je šele v zadnjem dirkaškem vikendu uradno preselil v ekipo Valentina Rossija, Mooney VR46. Na Ducatija je prvič sedel tudi Franco Morbidelli, ki pa je prva testiranja odpeljal previdno in preudarno, zato pač ni bil med najhitrejšimi.
Sem pa zato vseskozi povsem na vrhu razpredelnice izmerjenih časov spremljal Marca Márqueza, ki je ob gneči novinarjev in fotografov prvič zapeljal iz garaže na Ducatijevem dirkalniku. Da bo Márquez na Ducatiju hiter, so pričakovali številni, da pa bo tako hiter in bo najvišje čase postavljal že kar na prvih testiranjih, pa jih je verjelo le malo.
Že po šestih odpeljanih krogih z Ducatijem je Márquez postavil enak čas, ko pa je bil njegov najboljši čas na dirki s Hondo v nedeljo. Tudi ob koncu dneva je zaključil med najhitrejšimi in z velikim nasmeškom na obrazu. Izjav za novinarje ni dajal, ker ga do konca leta 2023 še vedno veže pogodba s Hondo, a nekaj je zagotovo jasno. Márquez bo prihodnje leto še kako mešal štrene najboljšim in sodi v krog favoritov za naslov prvaka.
Glede na to, kar smo videli na testiranjih, bo tudi dirkaška sezona 2024 minila v znamenju evropskih proizvajalcev, saj so Ducati, KTM in Aprilia izjemno izenačeni v vrhu. Maverick Vinales je bil najhitrejši dirkač testiranj, med prijetna presenečenja pa sodi tudi prvak razreda Moto2, Španec Pedro Acosta, ki se je odlično znašel na motorju znamke GAS GAS in bo očitno konkurenčen najhitrejšim dirkačem že v svoji krstni sezoni med elito.
Luč na koncu tunela?
Po odhodu Suzukija sta zadnja leta v razredu MotoGP ostali le še dve japonski znamki, Honda in Yamaha. V zadnjih sezonah jim ne gre vse po načrtih in dirkači negodujejo, da motorji niso konkurenčni. Zato sta po koncu sezone pobegnila Yamahin Morbidelli in Hondin Márquez. Oba na motor znamke Ducati, jasno. A Japonci ne počivajo.
Zaradi podpovprečnih rezultatov se jim obetajo olajšave in pomoč v obliki spremenjenih pravil. Več bodo lahko testirali, več dirkali s testnimi dirkači in imeli manj omejitev pri razvoju motorja med sezono. Prvi rezultati dela so baje že tu. Yamaha ima novega dirkača. Alex Rins je v Valencii preizkušal nov motor, ki se ponaša z radikalno spremenjenim okvirjem, in če gre verjeti govoricam, bodo s takšnim motorjem v sezoni 2025 nastopali tudi v moštvu VR46, kjer naj bi naslednjo sezono zaključili sodelovanje z Ducatijem.
Pri Hondi so v zadnjem hipu podpisali pogodbo z Luco Marinijem, ki je zapolnil prazen sedež Márquezovega motorja. Marini si je nastop v tovarniški ekipi prislužil z dobrimi predstavami letos. Na testiranjih v Valencii so bili časi Hondinih dirkačev solidni. Novinec Marini in povratnik Zarco sta bila spodobno hitra, nekdanji svetovni prvak Joan Mir pa je po koncu dneva celo dejal: »Prvič, odkar sedim na Hondinem motociklu, sem dočakal resno spremembo. Novi pogonski agregat je dober in prinaša očitne spremembe.«
Težave za ekipo RNF
V težavah se je znašla ekipa RNF Aprilia. Ob koncu sezone so se zaradi financ sprli z vodjo moštva, Malezijcem Razlanom Razalijem, ki je moral predčasno zapustiti moštvo. Na vrat na nos so sklicali tiskovno konferenco, da pojasnijo situacijo. Pred zbranimi novinarji je ekipa večinskih lastnikov, ki jo sestavljajo štirje romunski kripto poslovneži, pojasnila, da se za usodo ekipe ni treba bati, ker imajo denarja dovolj in z Dorno sklenjeno pogodbo za nastopanje v razredu MotoGP vse do leta 2026.
V ponedeljek po dirki, torej le dva dni pozneje, pa je španska Dorna v javnost posredovala sporočilo, da z ekipo RNF predčasno razdirajo pogodbo za nastopanje v razredu MotoGP, češ da njihove »operacije« mečejo slabo luč na ugled prvenstva in preostala moštva. Romuni so že napovedali tožbo, Dorna pa že išče novega vodjo in ekipo, ki bo pogodbeno z dvema Aprilijinima dirkalnikoma nastopala v razredu MotoGP do sezone 2026. Ta zgodba bo še zanimiva.
Preberite še: Nekoč so tu proizvajali sanje, danes pa ta slovita tovarna zapuščena sameva ...
Morda vas bo zanimal tudi pogovor, ki ga vodi Borut Pahor