"Iskreno dvomim, da bi kdorkoli, ki ima rad svoj avtomobil, z njim tako divjal po parkirni hiši!"
Posnetki iz parkirne hiše na Rudniku, ki so obkrožili splet, so marsikomu dali misliti. Ne le o vzgoji in obnašanju mladine na danem posnetku, temveč tudi o splošni varnosti na slovenskih cestah. Če se v času odprtja nakupovalnega centra brez zadržkov z avtomobili podijo po parkirišču, kaj to pomeni za varnost vseh naključnih mimovozečih?! In kaj o dotični mladini pove njihov odnos do policijskega organa?!
— Matevž (@Bu3Di) March 3, 2024
Svoj čas se je mladež, pa ne le ta, prihoda policije bala. Ob sirenah in utripanju modrih luči so se razbežali na vse konce, tokrat pa so priložnost izkoristili za razkazovanje svoje predrznosti. Češ, kaj pa mi morejo?! Ob vpitju, ob katerem bi se zdrznili še primati v živalskem vrtu, je eden izmed nadobudnežev celo pokleknil pred policijskim avtomobilom in sklenil sezuti čevelj ter s tem zapreti pot policijskemu vozilu.
Situacija se je že čez nekaj minut, ko sta se policista vrnila z okrepitvami, obrnila. Takrat je 'pogum' izpuhtel, policijski izplen večera pa je zabeležil 15 izdanih plačilnih nalogov, pet opozoril, 36 preizkusov z alkotestom (vsi negativni) in morebiti celo kazensko ovadbo oz. vsaj prekršek zaradi povzročitve prometne nesreče.
V 2023 zabeležili 20 tovrstnih dogodkov, letos že 5
Dogodek iz parkirne hiše na Rudniku pa je vse prej kot osamljen primer. Kot so nam zaupali na Policiji, sicer statističnih podatkov o posameznih zbiranjih ne vodijo, so bili pa v tem letu (torej od 1.januarja do 9.marca) obveščeni o približno petih tovrstnih zbiranjih. Policisti so bili primorani posredovati v vseh petih primerih.
V letu 2023 pa so bili možje v modrem obveščeni o približno 20 tovrstnih zbiranjih.
A če je družba, svoj čas, do mož v modrem gojila globoko (straho)spoštovanje, se dandanes zdi, da mladež kar tekmuje v zasmehovanju policistov. Na Policiji so prepričani, da je tovrstno obnašanje zgolj odraz razmer v družbi:
»Menimo, da je to posledica splošnega stanja v družbi, ki se na nek način odraža tudi v nespoštovanju do pooblaščenih uradnih oseb. Prav tako na najstnike po našem mnenju močno vpliva tudi permisivna vzgoja staršev, kar se kasneje odraža na vseh ravneh življenja posameznika. Na najstnike imajo močan vpliv tudi različna socialna omrežja, saj najstniki z objavami posnetkov velikokrat kar tekmujejo med seboj, kdo bo objavil kar najbolj ekskluziven posnetek prepovedanih dejanj.«
Že Primož Kadunc iz oddelka za cestni promet je v izjavi za javnost pojavnost teh nelegalnih dirk in zbiranj pripisal začetku franšize Hitri in drzni, kjer so cestne dirke in izpostavljanje z avtomobili nekaj povsem običajnega:
Iz zgražanja vrednih posnetkov in policijskih poročil, pa so nekateri le uspeli 'potegniti' nekaj pozitivnega. Kar 36 opravljenih preizkusov alkoholiziranosti se je izkazalo za negativne. A ob tem velja opozoriti, da mladina bolj kot po alkoholu, dandanes posega po prepovedanih drogah. Kot so nam zagotovili na Policiji, policisti v postopkih ugotavljajo, če vozniki vozijo pod vplivom alkohola, zato ob sumu, da voznik uživa alkohol, odredijo preizkus s sredstvi ali napravami za ugotavljanje alkohola.
»V kolikor pa voznik kaže znake, da je pod vplivom prepovedanih drog, psihoaktivnih zdravil ali drugih psihoaktivnih snovi, ki zmanjšujejo njegovo sposobnost za vožnjo, pa policisti izvedejo postopek za prepoznavo znakov oziroma simptomov s hitrim testom za ugotavljanje teh snovi. Če je bil voznik preizkušan z alkotestom avtomatično ne pomeni, da bo preizkušan tudi s hitrim testom,« so zaključili v izjavi.
Organizirani dogodki privabljajo povsem druge skupine obiskovalcev
Seveda tovrstnih zbiranj ne gre enačiti z organiziranimi avtomobilskimi srečanji t.i. 'car meet-i', kar so v teh dneh večkrat poudarili tudi organizatorji tovrstnih prijavljenih srečanj, ki iz svoje ljubezni do avtomobilizma njegovo kulturo želijo približati širši javnosti. »Ti dogodki privabljajo drugačno publiko,« zagotovi Kaja Dekleva, ena izmed soorganizatork tovrstnih dogodkov, ki je pred leti na enem izmed srečanj spoznala tudi svojega moža: »Organizacija dogodkov, ki so prijavljeni in imajo podporo določenih sponzorjev, da obiskovalcem jasno vedeti, da bo primerno poskrbljeno za varnost in da ne bo nikakršnih neumnosti.« Na teh dogodkih prevlada ljubezen do avtomobilizma, medtem ko za incidente, kakršen je bil na Rudniku, tega ne bi mogli trditi.
»Jaz bi rekla, da v tem oziru ljubezen do avtomobilov ni na prvem mestu. Gonilna sila teh dogodkov je, da se ti mladi pokažejo. Da izživijo svojo željo po dokazovanju. Že če pogledamo najave tovrstnih dogodkov na družbenih omrežjih je jasno, da ti določene skupine ljudi sploh ne dosežejo. Sama za ta zadnji dogodek sploh nisem vedela, ker nisem povezana z ljudmi, ki so ga promovirali. Namen organiziranih in prijavljenih srečanj je druženje. Panoramske vožnje. Naši dogodki imajo pogosto tudi dobrodelno noto in so nam zaradi dolgoročne organizacije, ki nam vzame ogromno časa ter dela, v velik ponos,« pove sogovornica, ki se tovrstnih lokacijam 'divjih' zbiranj raje izogiba.
Iz izkušenj namreč ve, da nesreča ne počiva, tovrstna neprijavljena srečanja pa predstavljajo veliko varnostno tveganje tudi za naključne mimoidoče: »Zaprte parkirne hiše niso primeren poligon za izvajanje teh aktivnosti. Za namene dirkanja in driftanja so na voljo dirkaške proge, kjer je primerno poskrbljeno za varnost vseh udeležencev.«
Dogodek s Hrvaške, ko je pred letom dni 23-letnik med dirkanjem po parkirišču izgubil nadzor nad vozilom, zapeljal čez nasprotni vozni pas in trčil v tri osebe, stare 35, 21 in 32 let, ki so stale na območju za pešce, je dober opomin, kam lahko pripelje objestnost za volanom, v sozvočju s pomanjkanjem izkušenj.
Incident na rudniku se lahko enači s huligani v športu
Po drugi strani pa tovrstni incidenti mečejo slabo luč na avtomobilistično kulturo v Sloveniji in organizatorje, ki se že vrsto let trudijo približati svojo ljubezen do avtomobilizma širši javnosti. Prav lahko bi potegnili vzporednice med incidentom z Rudnika in nogometnimi tekmami. Obstaja široka baza nogometnih navdušencev, huligani pa predstavljajo le majhen promil teh. Tako je tudi v svetu avtomobilizma.
Gre za posameznike, ki po mnenju sogovornice iščejo dogodke, kjer se lahko zgodi nekaj dramatičnega. In to nima nikakršne veze s pristno ljubeznijo do vonja po bencinu in avtomobilskem plehu.
»Resnično mi je žal, da so ti avto dogodki zaradi teh incidentov dobili tako negativen prizvok, po drugi strani pa sem vesela, ko vidim, da ljudje te incidente obsojajo in se zavzemajo za organizirana avtomobilska srečanja. Menim, da je dogodek avtomobilsko skupnost še bolj povezal in zato je prav, da jasno povemo, da se tovrstnih dogodkov ne udeležujemo in da je sama udeležba lahko potencialno nevarna,« zaključuje Kaja.
Za varnost na prijavljenih dogodkih je poskrbljeno
O tem, kako drugačne so razmere na organiziranih srečanjih, več pove tudi Aljaž Seljak iz organizacijske ekipe skupine Car Scene Slovenia (CSS), ki incident z Rudnika enači z izživljanjem, ki nima nič skupnega z ljubeznijo do avtomobilov. V soboto 16. marca pripravljajo v CSS prav poseben dogodek in sicer avtomobilsko srečanje, del katerega bo tudi Burn out box. V ograjenem delu, kjer bo primerno poskrbljeno za varnost udeležencev, se bodo lahko vozniki pomerili v driftanju in izvajanju različnih vragolij.
Na dogodku bodo prisotni tudi gasilci in reševalci, o dogodku pa so obveščeni tudi pristojni organi. Večji del srečanj bo sicer manj dinamičen, udeleženci pa bodo lahko občudovali razstavljena vozila, medtem ko bo dogodek spremljal tudi pester spremljevalni program.
Aljaž pri organizaciji dogodkov sodeluje že vse od 2017, v tem času pa z možmi v modrem dobro sodelujejo. V vseh teh letih policisti niso imeli potrebe, da bi napisali kakršno koli kazen na dogodku, saj se organizatorji pri pripravi in izvedbi držijo črke zakona. In cestnoprometnih predpisov.
»Kar se dogaja je tragično, še bolj zato, ker se dogaja iz neznanja, objestnosti ter želje po izživljanju. V Sloveniji imamo sicer zadosten sistem varnih voženj in predavanj, a zdi se mi, da teh mladih to niti ne zanima ali ne doseže. Več kot očitno se ne zavedajo posledic svojih dejanj. Ali to pomeni, da bi morali te tematike obravnavati sistematično med izobraževanjem ali pa bi te posameznike morali targetirati na kak drug način? Ne vem! Na to vprašanje na žalost nimam odgovora,« problem neizkušenosti mladine, tudi s posnetkov, izpostavi Aljaž.
Dirka po parkirni hiši na Rudniku se je na srečo končala le z nekaj zvite pločevine, ko je eden izmed objestnih voznikov s svojim srebrnim BMW- jem trčil ob betonski steber.
Bi dirkališče lahko deloma rešilo tovrstno problematiko?
Ob nedavnem incidentu je bilo mogoče zaslediti tudi več pozivov o primernem poligonu oziroma dirkališču na slovenskih tleh. V Sloveniji prave infrastrukture ni, številni pa so v ta namen primorani možnosti poiskati čez mejo. Na, tudi med Slovenci, priljubljenem Grobniku. Tudi na Policiji se strinjajo, »da bi morali v državi imeti posebna mesta (poligone ali dirkališče), kjer bi bili udeleženci teh srečanj ločeni od ostalih in bi to potekalo pod nadzorom brez nevarnosti za ostale prisotne.«
Prepričani so, da bi se tako situacija nekoliko spremenila, kljub temu pa bi določen del voznikov še vedno nadaljeval s tovrstnimi aktivnostmi na javnih prometnih površinah. Tudi Kaja verjame, da niti primerno dirkališče, ki ga Slovenija resnično potrebuje, ne bi prepričalo tega segmenta ljudi: »To niso ljudje, ki bi prišli na organizirano dirkališče. Tam namreč ni drame in vladajo stroga pravila, dirkači pa so deležni precej manj pozornosti.«
View this post on Instagram
Tudi Aljaž deli to mnenje: »Za vse udeležence v prometu je bolj varno, da ta mladina svojo željo po adrenalinu izrazi na dirkališčih. Na varen način. Zato rabimo infrastrukturo, kjer bo dirkanje cenovno dostopno. Grozljivo je, da imajo namreč nekateri posamezniki potrebo divjati na javnih mestih, kot je recimo javno parkirišče. Gre pa v tem primeru za specifičen primer.
Menim, da v dotičnem dogodku tudi dirkališče ne bi uredilo razmer. Ker kot rečeno, to niso dogodki, kjer bi ljudi družila ljubezen do avtomobilov, temveč dogodki, s fokusom na druženju. Na tem, da se pokažeš in dokažeš. Da si upaš več, kot povprečen voznik. A ravno zato, ker ti vozniki v večini primerov niso najbolj vešči, pride do tragičnih nesreč. Iskreno dvomim, da bi kdorkoli, ki ima rad svoj avtomobil, z njim tako divjal po parkirni hiši!«
Preberite še: