Na Švedskem odpirajo električno avtocesto

20. 6. 2016
Deli

Med mestoma Kungsgarden in Sandviken na Švedskem odpirajo prvo električno avtocesto. Deluje po enakem sistemu, kot tramvajska električna napeljava, ki je znana že 120 let, a jo prvič uveljavljajo tudi za napajanje težkih tovornih vozil na javni cesti pri visokih hitrostih.

Težkim tovornjakom znamke Scania so namreč za voznikovo kabino vgradili pantografe, ki s jih povezali z rednim hibridnim pogonskim sistemom tovornjakov. Pantograf na cesti dovaja električno energijo v hibridni pogonski sistem tovornjaka, na žično električno napeljavo nad cesto pa se lahko priključi do hitrosti 90 kilometrov na uro. Ko tovornjak zapusti električno avtocesto, vožnjo nadaljuje kot dizelsko-električni hibrid.

Pantografi se sicer napajajo iz voda nad voznim pasom, ki je z ograjo ločen od ostalih pasov, žice pa so obešene na stebre v medsebojni razdalji 60 metrov. Na počivališču ob avtocesti so uredili tudi napajalno postajo, ki sicer deluje popolnoma samodejno, a jo bodo vsaj v poskusnem obdobju nadzorovali tudi tehniki. Na počivališču so zgradili tudi demonstracijski krog, na katere bodo voznikom lahko demonstrirali ustavljanje in speljevanje s pantografom opremljenih tovornjakov.

Projekt je nastal v okviru naročila švedskih ministrstev za promet in energijo ter vladne agencije za razvoj Vinnova za poročilo o verodostojnosti preusmeritve težkega cestnega tovornega prometa na bolj okoljsko vzdržen električni pogon. Omenjeni odsek ceste je eden od dveh poskusnih projektov, s katerima bodo ovrednotili dve tehnologiji za elektrifikacijo avtoceste. V demonstracijskem obdobju med junijem 2016 in decembrom 2018 bosta po cesti vozila dva različna hibridna tovornjaka, s katerima bodo preverjali delovanje sistema.

Uganka, ki je večini ne uspe rešiti: le redki najdejo napako