Potem ko je sredi leta 2008 namesto Forda upravljanje Jaguarja in Land Roverja prevzela indijska Tata, nas je bilo kar veliko, ki smo čez britanski prestiž v avtomobilskem svetu dokončno naredili križ.
Obisk pri novem Jaguarju in Land Roverju kaže, da prehitro, saj nova filozofija in predvsem novo vodstvo dajeta povsem drugačen vtis. A bil je potreben obisk v srcu novega podjetja v ogromnem kompleksu blizu Gaydona (na pol poti med Londonom in Birminghamom), da smo si od blizu ogledali, kaj vse Jaguar in Land Rover v prihodnosti še obetata.
Sprejeli so nas vsi vodilni novega podjetja, z generalnim direktorjem Tate Motors na čelu, Carl-Petrom Forsterjem. Ta je pri indijskem podjetju od februarja 2010 in od tedaj je postavil povsem novo vodstvo obeh premiumskih znamk. Za generalnega direktorja podjetja Jaguar Land Rover je postavil Ralfa Spetha, s katerim je Forster sodeloval pri razvoju in upravljanju britanskih znamk BMW že pred letom 2000, ko so pri bavarskem podjetju sprejeli usodno odločitev in prodali Rover Group.
Obe znamki so nam predstavili štirje najpomembnejši ljudje: Adrian Hallmark je direktor Jaguarja, Ian Callum prvi oblikovalec znamke Jaguar, John Edwards vodi Land Rover, Gerry McGovern pa je prvi oblikovalec pri znamki Land Rover.
Poslovni pristop podjetja JLR se je od lani temeljito spremenil. »Ni naš namen, da bi kupcem ponujali popolno izbiro vseh možnih modelov, tudi vsega tistega, kar ponujajo uveljavljene premiumske znamke, mi ne bomo. Smo premajhni in daleč zadaj v primerjavi z Audijem, BMW ali Mercedesom,« pravi Carl-Peter Forster. »Poskušali bomo počasi graditi naš ugled in ponujati avtomobile, za katere mislimo, da jih lahko naredimo najbolje. Črpali bomo iz našega skupnega znanja in iskali najboljše priložnosti za širjenje.«
Forster poudarja, da lahko vodilni iz skupnih izkušenj prav v Tatini režiji iz obeh znamk z drugačnim pristopom naredijo veliko. Trdi tudi, da ima popolno podporo lastnika in prvega človeka Tate, Ratana Tate. Jaguarjeve izkušnje z izdelavo aluminijastih karoserij in Landroverjeve glede izdelave terencev in štirikolesno gnanih avtomobilov so odločile. Možnosti za razvoj pa poleg na doslej uveljavljenih trgih vidijo v Indiji, Južni Ameriki, Rusiji in na Kitajskem.
Oba vodilna pri znamkah sta na svojih mestih novinca, a s povsem različnima življenjepisoma. Medtem ko je bil John Edwards pravzaprav vso svojo poslovno kariero povezan z Land Roverjem, je Adrian Hallmark doslej skoraj vso pot prehodil pri nemških znamkah. Čeprav je Anglež, je bilo njegovo delovanje najdlje v ZDA, kjer je vodil Porsche, Audi in Volkswagen. Lani v začetku leta se je sicer preselil na Švedsko, k Saabu, a se od njega po sedmih mesecih tudi poslovil.
Dlje sta z Jaguarjem in Land Roverjem oba oblikovalca. Ian Callum je svojo kariero začel pri Fordu in se nato po enajstih letih preselil k TWR. Devet let kasneje pa se začne njegova zvezdniška pot, saj je že kot direktor Jaguarjevega oblikovanja v začetku tretjega tisočletja postavil oblikovalsko linijo pri Aston Martinu in nato z XK še pri Jaguarju. Gerry McGovern je svojo pot utemeljil pri Roverju (avtor MGF in prvega Land Roverja Freelanderja), nato pet let prebil pri Fordovi ameriški znamki Lincoln, od 2004 pa je prvi oblikovalec pri Land Roverju.
Jaguarjeva bližnja prihodnost ob v Ženevi predstavljeni novi različici XKR-S (o kateri tudi pišemo) že v kratkem obeta preoblikovanega in osveženega XF (na salonu v New Yorku), kjer bo javnosti predstavljena precej sveža podoba za zdaj najmanjšega Jaguarja. Že prihodnje leto si bodo kupci ob limuzinski različici XF lahko omislili tudi SportBreaka, torej prvi kombijevski Jaguar. Ta bo imel tudi štirikolesni pogon.
Prihodnost Land Roverja je seveda najprej povezana s povsem novim Evoquom, ki bo kupcem na voljo v drugi polovici letošnjega leta. Prihodnje leto se obeta revolucionarna novost, nadomestni avtomobil za Defenderja, ikono, ki za to znamko še vedno pomeni hrbtenico zgodovine in ugleda.
Dve veliki znamki – enotno poslovanje
Jaguar in Land Rover sta dve znamki, ki sta združeni v enotnem poslovnem sistemu. Vse dejavnosti, ki imajo stik s kupci, opravljata dve povsem ločeni ekipi, ki ju vodita direktorja znamk, celotna distribucija obeh znamk po svetu pa se dopolnjuje. Pri vsaki znamki deluje samostojna oblikovalska ekipa, podpira pa ju skupni oddelek, ki skrbi za vse skupne dejavnosti. Za konstruiranje in razvoj skrbi enoten oddelek, ki vse tehnološke rešitve razvija skupno za avtomobile obeh znamk. Tudi vse druge podporne funkcije so združene: nakup in iskanje dobaviteljev, kadrovski oddelek, informacijska tehnologija, finance, nadzor kakovosti. Izdelava in montaža avtomobilov je združena v treh obratih v Veliki Britaniji. Jaguar in Land Rover je v lasti indijskega Tata Motors.
Vodstvo
Carl-Peter Forster, generalni direktor Tata Motors (prej pri BMW, Opel, General Motors)
Dr. Ralf Speth, generalni direktor Jaguar in Land Rover (prej BMW, odgovoren za Land Rover, nato Premeir Automotive Group/Ford, Linde)
Adrian Hallmark, direktor znamke Jaguar (prej Porsche, Audi, Volkswagen, Saab)
John Edwards, direktor znamke Land Rover (BMW, oddelek Mini, Premeir Automotive Group in Ford, oddelek Land Rover)
Zgodovina
Jaguar in Land Rover je junija 2008 od Forda odkupil Tata Motors. Jaguar je kot Swallow Sidecar Company leta 1922 ustanovil William Lyons, po 2. svetovni vojni se je 'SS' preimenovala v Jaguar. S številnimi britanskimi znamkami so Jaguar leta 1968 združili v British Leyland Motor Corporation (BLMC, kasneje BMC), 1984 je postal Jaguar samostojna delniška družba, ki jo je nato leta 1989 odkupil Ford. Land Rover je za Jeepom druga najstarejša znamka, ki se je osredotočila na izdelavo terencev. Njena zgodovina se je začela leta 1948 pod podjetjem Rover, Land Rover pa je bil en sam terenec (njegove konstrukcijske korenine še vedno najdemo v sedanjem Defenderju). Tudi Land Rover je bil član britanske avtomobilske 'družine' BMC (od 1967). Land Rover je nato od leta 1980 deloval v okviru Roverja (lastnik British Aerospace), oba je leta 1994 odkupil münchenski BMW. Ti so leta 2000 Land Rover prodali Fordu in znamka je nato postala del Fordove Premier Automotive Group (kot tudi Jaguar in Aston Martin).
Tata Motors
Tata Motors je del indijskega industrijskega konglomerata Tata Group. Ustanovili so jo leta 1954 in je bila sprva imenovana Telco (Tata Engineering and Locomotive Company). V Indiji so doslej izdelali in prodali več kot štiri milijone avtomobilov, do leta 1969 pa je za izdelavo svojih izdelkov (poltovornih in tovornih avtomobilov) imela Mercedesovo licenco. Osebne avtomobile so začeli izdelovati 1998, ko so za indijski trg predstavili model Indica. Leta 2004 je Tata odkupila tudi celoten del za konstrukcijo in izdelavo lahkih gospodarskih avtomobilov korejskega Daewooja. Nato sta sledila še dva nakupa, španskega izdelovalca avtobusnih karoserij Hispano Cerrocera (2005) in brazilskega izdelovalca avtobusov Marcopolo. Z nakupom Fordovih znamk Jaguar in Land Rover so dobili še dve avtomobilski znamki, ki ju sicer ne uporabljajo, Daimler in Lancaster. Tata Motors je januarja 2008 predstavila tudi doslej najcenejši avtomobil sploh, Nana, ki so ga na indijskem trgu začeli prodajati poleti 2009 za 120.000 rupij (2.500 evrov).
besedilo: Vinko Kernc, foto: Tovarna
Novo na Metroplay: "Prebivalec Sardinije in prebivalec Ljubljane se razlikujeta v tisoče stvareh" | Leon Bedrač, 3. del