Ne, pri nas se stvari še ne spreminjajo tako dramatično. Ampak se v Srbiji že nekaj mesecev krešejo mnenja, kaj narediti s porastom električnih skirojev, kjer vozniki z objestno vožnjo ogrožajo pešce in preostale, počasnejše udeležence v prometu. Zdaj so sprejeli odločitev, da bodo morali biti vsi - registrirani. To je velik korak k rešitvi problema, ki smo mu v zadnjih letih vse bolj intenzivno priča tudi pri nas.
Je pa res, da se situacije vseeno ne bo dalo najbrž v celoti rešiti, a jo bodo v Srbiji poskušali vsaj delno spraviti pod kontrolo. Izdaja registrske oznake oziroma nalepke bo namreč mogoča le, če bo uporabnik s seboj prinesel tehnično dokumentacijo, iz katere bo razvidna moč električnega motorja, največja hitrost in masa vozila brez voznika.
Z nalepke bo razvidno vse
Poleg podatkov o vozilu bodo morali tisti, ki bodo nalepko želeli pridobiti, navesti še vse svoje osebne in kontaktne podatke. Na ta način se želijo s cest znebiti predvsem prehitrih in nelegalnih električnih skirojev, ki varnost drugih udeležencev v prometu najbolj ogrožajo.
Ukrep je že stopil v veljavo, vsi uporabniki električnih skirojev, ki bi se še naprej želeli voziti s svojim priljubljenim prevoznim sredstvom, pa si morajo nalepko urediti do 15. junija. V nasprotnem primeru (legalno) skirojev ne bodo mogli uporabljati.
V Sloveniji pa ...
Trenutno pri nas še ni posebne zakonodaje, ki bi urejala tovrstno področje, pa čeprav je policija pristojnemu ministrstvu že predlagala, da bi to problematiko uredili po vzoru klasičnih vozil. Predvsem s tehničnega vidika, saj veliko število skirojev presega dovoljenih 25 km/h, nekateri zmorejo tudi 50 ali več.
Če se namreč na izrednem tehničnem pregledu ugotovi, da je vozilo predelano, ga policisti zasežejo, voznika pa z obdolžilnim predlogom predajo sodišču. Na ta način se sporno vozilo v trenutku odstrani iz prometa.
Obvezna čelada. Vozniki e-skiroja morajo imeti do dopolnjenega 18. leta starosti med vožnjo ustrezno pripeto zaščitno kolesarsko čelado.
Vozijo naj po kolesarskih površinah. Uporabniki lahkih motornih vozil morajo voziti po kolesarskih pasovih, kolesarskih stezah ali kolesarskih poteh. Kjer teh prometnih površin ni ali niso prevozne, smejo voziti ob desnem robu smernega vozišča ceste v naselju, kjer je največja dovoljena hitrost vožnje omejena do 50 km/h.
V območjih za pešce morajo upočasniti. Vozniki e-skirojev smejo voziti tudi v območju za pešce, vendar le tako, da jih ne ogrožajo, in sicer morajo način in hitrost svojega gibanja prilagoditi razmeram v prometu, njihova hitrost pa ne sme preseči največje možne hitrosti gibanja pešcev.
Ponoči le z lučmi. Lahko motorno vozilo mora biti ponoči in ob zmanjšani vidljivosti ustrezno označeno z lučmi in odsevniki. Na sprednji strani morajo imeti žaromet za osvetljevanje ceste, ki oddaja belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo, in rdeč odsevnik. Na obeh straneh mora imeti rumene ali oranžne bočne odsevnike.
Prevoz drugih oseb ni dovoljen. Na e-skiroju je prepovedano prevažati druge osebe. Prevoz je izjemoma dovoljen, če je proizvajalec to predvidel (peti odstavek 97.a člena Zakona o pravilih cestnega prometa). Osebe lahko prevaža le polnoletna oseba (osmi odstavek 93. člena Zakona o pravilih cestnega prometa).
Prepoved vožnje za otroke do 12. leta starosti. Lahka motorna vozila smejo po določilih Zakona o voznikih voziti otroci od dopolnjenega 12. do 14. leta starosti, če imajo pri sebi kolesarsko izkaznico, in osebe, ki so starejše od 14 let.
Dovoljena samo vozila, ki lahko peljejo do 25 km/h. Uporaba lahkih motornih vozil, pri katerih konstrukcijsko določena hitrost presega 25 km/h ali so širša od 80 cm, lahkih motornih vozil brez krmila in miniaturnih motornih vozil v cestnem prometu ni dovoljena.
Nevarna uporaba mobilnih telefonov med vožnjo. Med vožnjo se mora voznik e-skiroja vzdržati vseh ravnanj, ki bi zmanjševala njegovo slušno ali vidno zaznavanje v cestnem prometu.
Kljub temu pa bi bilo treba zakonodajo na tem področju dokončno urediti, saj so nesreče z e-skiroji precej pogoste. Samo v letu 2022 se jih je namreč v Sloveniji zgodilo več kot 200, tudi s težjimi posledicami.
Ravno včeraj pa so policisti ustavili rekorderja, ki je z električnim skirojem v coni, kjer je omejitev 50 km/h divjal kar z 68 km/h. Voznika je ujel stacionarni radar v Letušu. Še en dokaz, da je zakonodajo treba bolj natančno urediti.
Preberite še: