Če še ne veste: v Stuttgartu se rojeva novi Porsche – superavtomobil, ki bo v novo dobo katapultiral tudi podjetje, ki ga pripravlja.
»Pripravljamo avtomobil za pojutrišnjem,« o novem 918 Spyderju pove šef konstrukcije in razvoja pri Porscheju, Wolfgang Hatz. Res gre za avtomobil, ki bi mu lahko pripisali lastnosti pravega nadzvočnega letala. 570 kilovatov sistemske moči iz 4,6-litrskega bencinskega V8 in dveh elektromotorjev je 770 'konj'! 918 Spyderja so prvič pokazali na salonu v Ženevi leta 2010. Njegovo ime napoveduje nadaljevanje kariere po uspešnem dirkalnem modelu, ki je bil strah in trepet dirk v Le Mansu (917). Najboljše iz obeh svetov avtomobilske tehnike pa bo komaj dovolj dobro za to Porschejevo stvaritev, ki bo pomenila velikanski izziv vsem tekmecem. Nikoli še nihče od Porschejevih vodilnih ni tega omenil, a 918 Spyder je čelni napad na Ferrarija.
O tem najbolj priča tudi cena avtomobila: vaš bo lahko za najmanj 768.026 evrov! Izdelali jih bodo točno 918, kar skupaj znese 705.047.868 evrov! Ali pa nekaj več, saj bo kar nekaj kupcev seznam svojih želja še podaljšalo. Bila bi kar lepa vsota, če bi jo bil kdo pripravljen, recimo, vplačati našemu premierju Janezu Janši za reševanje nasedlih naložb slovenskih bank. A se potem iz tega denarja zagotovo ne bi razvila takšna tehnološka ofenziva, kot jo bo predstavljalo teh 918 primerkov modela 918!
Pa si poglejmo: s 770 'konji' boste lahko na 100 km porabili zgolj nekaj več kot tri litre goriva, visokooktanskega bencina seveda! Takrat bo voznik moral najbrž svojo nogo na plinski stopalki odločno brzdati. Lažje mu bo, ko bo zapovedana druga vaja: pospešek do 100 km/h. Že po malo manj kot treh sekundah bo lahko odnehal. Če se seveda ne bo njegova naloga spremenila in bo moral doseči najboljši čas na – zdaj bankrotiranem – klasičnem krogu Nürburgringa, ki naj bi bil spet nekaj rekordnega, manj kot sedem minut in 22 sekund. Do zdaj najzmogljivejši Porsche Carrera GT je to vajo zmogel v času 7:32. Učinek pa bo lahko tudi drugačen: Porschejevi konstruktorji obljubljajo doseg vožnje zgolj z električnim pogonom okoli 25 km!
Okvir avtomobila, ki bo kljub skoncentrirani tehniki eden lažjih med športnimi, bo seveda iz zelo lahkih materialov. Celotna skorja pa bo iz ogljikovih vlaken, snovi, ki daje dve najpomembnejši dimenziji sodobne avtomobilske gradnje in so si jo do zdaj lahko privoščili le v formuli 1 – izredno trdnost in zasoljeno ceno.
Lahko zgolj zapišem, da bo pri tem žlahtnem primerku od udobja do dirkalnih navad celo manj kot korak, dovolj bo en klik! Naloga konstruktorjev avtomobila je namreč, da bo ta prav tako prijeten kot hiter. Da bo sedenje v športnem školjkastem sedežu užitek tako zaradi udobne vožnje kot zaradi zmogljivosti, ki jih bo lahko voznik zgolj s pritiskom na gum povsem spreobrnil. Na okroglem stikalu za izbiro različnih načinov delovanja 918 Spyderja na volanskem obroču bo imel voznik možnost izbrati enega od petih. Porschejevi inženirji so pri pripravi teh načinov upoštevali optimalne različne zahteve za učinkovit vozni profil posameznega načina na eni strani in najučinkovitejših zmogljivosti na drugi. Tiho in udobno vožnjo bo omogočal način E-Power. Oznaka pove vse. 918 Spyder bo v idealnih razmerah z elektriko iz litij-ionskih akumulatorjev, nameščenih za sedežema in pred sredinsko nameščenim motorjem, prepeljal 25 kilometrov. Le če bo zares treba, bo z odločnejšim pritiskom na stopalko za plin voznik lahko priklical dodatno moč bencinskega motorja. Samodejno bo avtomobilska elektronika iz načina E-Power preklopila, če bodo akumulatorji prazni in električni pogon ne bo več mogoč. Tedaj bo na razpolago drugi pogonski način – Hybrid. Ta bo omogočal običajno vožnjo, usmerjeno k čim večji gospodarnosti, na primer v mestu. Športen in poudarjeno dinamičen bo način Sport-Hybrid. V tem stanju je osnovni pogonski stroj seveda bencinski, oba elektromotorja, tisti spredaj in oni zadaj, pa bosta imela nekakšno turbo funkcijo. Za hitro vožnjo, tudi na kakšnem dirkališču, je predviden način Race-Hybrid. Bencinski motor tedaj večinoma deluje v višjih vrtljajih in pod precej večjo obremenitvijo. Tudi stanje napolnjenosti akumulatorjev takrat ni pomembno in se bo spreminjalo v celotnem območju polnjenja, ki bo za pridobivanje elektrike skrbelo le tedaj, ko bo treba v električno spreminjati kinetično energijo zaviranja. Elektromotorja pa bosta še več prispevala k čim večji zmogljivosti pogona. Z dodatnim gumbom v sredini stikala bo voznik izbral način Hot-Lap. Ta bo omogočil doseganje izrednih dosežkov, kar sicer pove že sama oznaka, za najhitrejši krog.
Kaj vse združuje Porscheja 918 Spyderja, zgovorno povedo tehnični podatki ob tem članku. Pa je vseeno potrebnih še nekaj dopolnil. Začnimo pri motorju. Ta bo eden najzmogljivejših sesalnih motorjev (za boljše razumevanje, gre za motor, pri katerem zraka za mešanje z gorivom v sesalni trakt ne potiskajo dodatna puhala). Z litrsko močjo 125 'konj' je do zdaj eden najmočnejših (Carrera GT: 106 'konj'). Izpušne cevi tega motorja in lahke jeklene legure poti iz avtomobila ne bodo našle nekje pri dnu avtomobila – več kot 700 stopinj Celzija vroče izpuhe bosta na plano vodili dve cevi na zgornjem delu zadka. Zato bo tudi nekaj delov pokrova iz posebne, proti visoki temperaturi odporne legure. Jasno – tudi s tem izpušnim sistemom, ki mu angleško pravimo top pipes, se pri Porscheju navezujejo na dirkalno tehnologijo. Pot izpušnih plinov je kratka, izpušni protitlak, ki zmanjšuje zmogljivosti, majhen. Tudi sicer je motor skonstruiran z zgledno termodinamiko: 'vroči' deli motorja, torej tam, kjer sta pri obeh vrstah V-motorja v glavah izpušne poti, so na notranji strani, 'hladni', torej sesalni, pa na zunanji. Prednost: motorni prostor se manj segreva. To pa je dobro tudi zaradi namestitve akumulatorjev tik pred motorjem, saj se ti manj segrevajo. A za njihovo primerno delovno temperaturo skrbi tudi poseben hladilni sistem. Pri 918 so pravzaprav kar štirje različni hladilni sistemi.
Zadnji, močnejši elektromotor je z bencinskim motorjem povezan z gredjo, ločuje pa ju sklopka. Gred vodi do sedemstopenjskega dvosklopčnega menjalnika, elektronika pa poljubno izklaplja ali vklaplja enega ali oba motorja ali pa ju odklaplja (s čimer omogoči za Porsche značilno funkcijo v hibridnem načinu – prosti tek, ki mu sicer pravijo jadranje). Prednji elektromotor je na prednjo pogonsko gred tudi povezan s sklopko, ki skrbi, da se ob večjih hitrostih ta pogon samodejno izklopi. 918 Spyder ima, za učinkovitejše vodenje in boljšo stabilnost, tudi štirikolesni volan. Elektromehanika skrbi, da se zadnji kolesi pri počasni vožnji in ob ostrejšem zavijanju obračata v nasprotno smer, pri hitri vožnji in daljših ovinkih pa z obračanjem v isto smer kot prednji skrbita za boljšo stabilnost.
Porsche svoj novi sanjski avtomobil še razvija, torej bodo za tak ali drugačen dodatek lahko še poskrbeli. Tudi zaradi tega so že začeli iskati kupce in jim avtomobil predstavljajo s posebnimi, v skrivnostnost zavitimi dogodki. Tudi prve hitrostne teste so že opravili, in sicer na preizkusni stezi v Nardu (na jugu Italije), ki jo je pred kratkim Porsche tudi odkupil. Do začetka serijske izdelave (9-18, torej 18. septembra prihodnje leto) bodo kupci imeli čas izbrati še kaj več kot najljubšo barvo karbonske karoserije ali primerno hrapavost žlahtnega usnja prevlek sedežev.
Če bo kdo želel še večjo največjo hitrost, kot je za zdaj predvidenih 325 km/h, najbrž niti ne bo tako pomembno. Ali pač?
Tehnični podatki: Porsche 918 Spyder
Karoserija: Dvosedežnik s snemljivo streho, zaščita v primeru prevračanja; monokok iz ogljikovih vlaken, povezan z nosilnim okvirom za motorje in pritikline.
Pogon: vzporedni hibridni sistem; 4,6-litrski motor V8 s suhim karterjem, nameščen sredinsko vzdolžno; hibridni modul z elektromotorjem in sklopko; elektromotor s sklopko in izenačevalnim menjalnikom spredaj; sistem za zagon in zaustavitev motorja na zgorevanje; sistem za pretvorbo kinetične zavorne energije v električno; štirje hladilni sistemi za motorje, menjalnike in akumulatorje; vročinski menedžment.
Zmogljivosti: okoli 570 kW (motor V8); okoli 90 kW (elektromotor, zadnja prema); okoli 80 kW (elektromotor, prednja prema); sistemska moč 770 KM; največji navor 750 Nm; najvišji vrtljaji (bencinski motor) 9.000/min; specifična litrska moč (bencinski motor) 125 KM/l.
Prenos moči: motor na notranje zgorevanje, povezan s hibridnim sistemom v enoto; sedemstopenjski dvosklopčni menjalnik (PDK); pogon zadaj; sprednji elektromotor, združen z izravnalnim menjalnikom za prednja kolesa; možna izbira petih načinov skupnega pogona.
Voz in obese: prednja prema z dvojnimi prečnimi vodili, elektropnevmatske vzmeti spredaj, elektromehanska servovolanska podpora; večvodilna prema zadaj s prilagodljivim elektromehanskim volanskim vodenjem zadnjih koles, elektronsko podprti dvocevni blažilniki, Porsche Active Suspension Management (PASM).
Zavorni sistem: zelo zmogljiv hibridni sistem s prilagodljivo pretvorbo zavorne energije; keramični zavorni koluti (PCCB).
Masa: okoli 1.700 kg.
Mere: dolžina 4.643 mm, širina 1.940 mm, višina 1.267 mm, medosna razdalja 2.730 mm; prostornina prtljažnika okoli 100 l.
Preskrba z energijo: litij-ionski akumulatorji z zmogljivostjo 6,8 KWh; največja moč 202 kW; priključni modul na gospodinjski tok.
Zmogljivosti: največja hitrost okoli 325 km/h; samo z elektromotorji 150 km/h; pospešek od 0 do 100 km/h okoli 3 sekunde, od 0 do 200 km/h okoli 9 sekund, od 0 do 300 km/h okoli 27 sekund.
Poraba: skupaj 'NEVC/NEDC' – okoli 3,0 l; skupni izpusti CO2 – 70 g; doseg z električnim pogonom – do 25 km.
Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del