Naslov najbolj nenavadne prireditve, namenjene častitvi novih in starih avtomobilov, je zgovoren, Goodwoodski festival hitrosti. Letos je bil že dvajsetič!
Ker gre za častitev avtomobilov in vsega tehničnega, je razumljivo, da se dogaja v Angliji. Natančneje: na njenem jugu, v bližini kraja Goodwood, kjer ima svojo posest baron March. Charles Gordon-Lenox, Earl of March and Kinrara, kot je njegovo sicer uradno ime in tudi plemiški naslov, je vsekakor zanimiv angleški plemič. Poleg še bolj angleškega izročilnega zanimanja za konje in njihove dirke ga privlačijo tudi vse vrste avtomobilov, zato je leta 1993 iskal možnost za zbor ljubiteljev hitrih avtomobilov v bližini svojega posestva, pa ga na dirkališču v Goodwoodu niso marali. Po kratkem postopku je zadevo priredil kar 'doma'. Seveda ima dovolj zemlje in tudi cesta mimo njegovega dvorca se je vila lahno navkreber. Tako se je začelo vse skupaj z gorsko dirko starodobnikov njegovih prijateljev. Že prvič jo je prišlo pogledat okoli 25.000 gledalcev. Ob sami dirki je v naslednjih letih dogodek prerasel v veledogodek, ki ga za konec tedna obišče tudi več kot 150.000 ljubiteljev avtomobilov.
Goodwood Festival of Speed (pravijo mu kar FoS) je v zelo kratkem času postal neverjetno dobro obiskan dogodek, kjer ne boste našli zgolj ene same dirke, ampak gre bolj za to, da ljudje pridejo, ker se ves čas nekaj dogaja in ker res imajo vsako leto videti veliko in vedno nekaj novega in zanimivega. Dirko starodobnikov so že zdavnaj nadgradili, zdaj v 25 različnih razredih avtomobilov in motociklov na dobro miljo dolgi stezi nastopi nekaj sto avtomobilov. Eden od pomembnih elementov FoS je ob hitrosti tudi motorni hrup, ki ga tu sploh ne preganjajo, ampak je celo sestavni del vsakega nastopa. Ob različnih, v zgodovini dirk še kako zanimivih primerkih dobijo svoje mesto tudi sodobni hitri stroji, od tistih, ki so, kot Audi R18 E-tron Quattro, zmagali prav pred kratkim. Audijev dirkalnik je bil ovenčan z zmago v Le Mansu le teden dni pred FoS.
Da bi v primernem okolju lahko nastopili tudi reli avtomobili, so že pred leti zgradili gozdno reli stezo, ki je sicer zelo kratka. Tudi na njej srečamo najrazličnejše specialke, od monstruoznega Rohrlovega Audija Sporta Quattra do Loebovega Citroëna DS3 R3T.
Največja razmejitev med gledalci in nastopajočimi je nekaj bal sena na najnevarnejših mestih, kjer bi lahko avtomobili 'zleteli' s steze, ali pa kakšna vrvica ali trak v boksih, kjer so sicer gledalci dobrodošli, kot je pogost tudi pogovor med njimi in nastopajočimi.
Da gre za odlično priložnost navezovanja (seveda tudi komercialnih) stikov z množico, so kmalu ugotovila tudi britanska avtomobilska podjetja. Tako je nastal predel, kjer ima večina tistih, ki na Otoku prodajajo avtomobile, tudi svoje razstavne prostore, tj. šotore manjših ali večjih mer, ki so ponekod prerasli že v prave paviljone, zgrajene na velikem travniku pod Marchevim domom. Predlani je združenje izdelovalcev avtomobilov uvedlo že Moving Motor Show, torej mini avtomobilski salon, kjer si obiskovalci ogledajo vse najnovejše plehovje, ki prihaja na britanske ceste.
Prireditelj vsako leto tudi izbere eno od avtomobilskih znamk, ki ji posvetijo posebno pozornost. Letos je ta čast doletela britanski Lotus, dirkaško in avtomobilsko legendarno podjetje, ki ga je ustanovil Colin Chapman in je v zgodnjih letih formule 1 pisalo svetle (in temne) strani dirkaškega športa. V prejšnjih letih so takšno čast dobile znamke, kot so Jaguar, Alfa Romeo, Audi, Land Rover, Toyota, Renault, Honda, Rollys-Royce, Ford, Mercedes-Benz, Porsche in Ferrari.
Precejšnje zanimanje je vzbudila tokratna razstava uradnih avtomobilov britanske kraljice (seveda je niso smeli pozabiti od njenem diamantnem jubileju vladanja). Lord March je 'žrtvoval' celo svoje igrišče za kriket, da so na njem zgradili areno Goodwood Action Sports za nastope najrazličnejših mojstrov dvokolesnih vozil, od gorskih kolesarjev do motokrosistov.
Na bližnjem letališču boste našli še razstavo zgodovinskih letal, kraljevsko vojno letalstvo pa vse dni točno opoldne gledalce osreči še z akrobatskimi nastopi letal.
Letošnji Goodwood Festival of Speed se je zaradi številnih dogodkov raztegnil kar na štiri dni, po neuradnih podatkih pa je bilo letos celo okoli 200.000 obiskovalcev. Vsak dan jih je, tako kot hkrati nastopajoče v Wimbledonu, oškropilo ali osončilo tudi angleško vreme, ki pa na razpoloženje nikakor ni vplivalo. Za dobro počutje večine so poskrbeli avtomobili in zaljubljenci vanje.
Goodwood je neverjeten kraj, kjer se srečuje ogromno ljubiteljev fantastičnega tehničnega dosežka našega časa, kjer najdete avtomobilsko zgodbo, zapisano na stotinah primerih resničnih štirikolesnikov izpred sto ali več let, in vam tudi štirje dnevi ne morejo biti dovolj, da bi odkrili vse, kar dela avtomobile tako privlačne.
Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del