Ali veste, kaj je naloga majhnega pokrovčka na odbijaču sodobnih avtomobilov? Nadomestil je del, ki je nepogrešljiv, a ga danes ni več

12. 6. 2025 | Uredništvo
Ali veste, kaj je naloga majhnega pokrovčka na odbijaču sodobnih avtomobilov? Nadomestil je del, ki je nepogrešljiv, a ga danes ni več (foto: swedespeed.com)
swedespeed.com

Zakaj imajo sodobni avtomobili skrite vlečne kljuke – in kaj določa evropska zakonodaja?

Na prednjem in zadnjem odbijaču skoraj vsakega sodobnega avtomobila boste našli majhen, skoraj neopazen pokrovček. Čeprav se morda zdi zgolj estetski detajl, gre za pomemben funkcionalni element – skrito mesto za privitje vlečne kljuke. Ko pokrovček odstranimo, se razkrije navoj, na katerega lahko privijemo kovinsko kljuko iz prtljažnika. Ta služi za vleko vozila v primeru okvare ali nezgode, tako z vlečno vrvjo kot tudi s trdo vlečno palico.

V preteklosti so bila ta sidrišča pogosto vidna – na zadnjem delu vozil je bil običajno nameščen kovinski obroč. Z razvojem oblikovalskih trendov in estetskih zahtev pa so proizvajalci ta obvezni tehnični element skrili pod diskretne pokrovčke, ki ne kazijo zunanjega videza vozila.

A prisotnost vlečnega sidrišča ni le stvar dobre prakse – v Evropski uniji gre za zakonsko zahtevo. Uredba Komisije (EU) št. 1005/2010, ki je v veljavi od leta 2010, določa, da mora vsako vozilo, ki želi pridobiti homologacijo za evropski trg, omogočati možnost varne vleke. Natančneje, sidrišče oziroma pritrdilna točka za vleko mora biti zmožna prenesti vlečno silo, enakovredno najmanj polovici največje tehnično dovoljene mase vozila (t. i. "tehnična največja dovoljena masa").

Tri znamenja bodo iz današnjega petka, 13. potegnila največ

Povedano drugače: če ima vozilo denimo dovoljeno maso 2.000 kilogramov, mora biti točka za vleko zasnovana tako, da prenese vsaj 1.000 kilogramov vlečne sile – brez poškodb, deformacij ali nevarnosti za druge udeležence v prometu. Cilj predpisa je predvsem varnost v izrednih razmerah, ko je potrebno okvarjeno vozilo premakniti s ceste ali ga odvleči na varno.

Zanimivo je, da enaka zahteva ne velja na vseh trgih. V ZDA, na primer, zakonodaja ne predpisuje obvezne vlečne kljuke ali sidrišča, zato nekateri modeli vozil tam teh elementov nimajo. Kljub temu številni globalni proizvajalci – tudi zaradi poenotenih proizvodnih procesov – vključujejo pokrovčke za vlečne kljuke tudi pri vozilih, namenjenih trgom, kjer to ni zakonska obveznost.

Uporaba vlečne kljuke je preprosta, a ključna v trenutkih, ko vozilo obstane zaradi tehnične okvare, prazne baterije ali prometne nesreče. Prav zato je pomembno, da vozniki vedo, kje se nahaja pokrovček in kako pravilno uporabiti kljuko, ki je praviloma shranjena v orodni torbici vozila.

Evropska zakonodaja s tovrstnimi določbami krepi tehnično varnost avtomobilov in zagotavlja minimalne standarde, ki jih mora izpolnjevati vsako vozilo na cestah držav članic. Čeprav morda na prvi pogled neopazen, je pokrovček za vlečno kljuko še en primer, kako zakonodaja in inženiring tiho skrbita za varnost voznikov in vseh udeležencev v prometu.

Novo v Sloveniji: Fiat Grande Panda – Lomastenje se je začelo