Kriza v dobavi čipov se stopnjuje. Zaloge zadoščajo le še za ...

20. 10. 2025 | Gregor Žvab
Kriza v dobavi čipov se stopnjuje. Zaloge zadoščajo le še za ... (foto: Profimedia)
Profimedia

Vse kaže, da bo nastopila nova polprevodniška kriza, ki se jo še predobro spominjamo iz pandemijskih časov. Kaj bo s proizvodnjo tokrat?

Avtomobilska industrija se znova sooča z resno krizo v dobavni verigi. Tokrat razlog ni pandemija, temveč trgovinska vojna med ZDA in Kitajsko, ki je zajela nizozemsko podjetje Nexperia, enega ključnih dobaviteljev osnovnih avtomobilskih čipov.

Čeprav Nexperiini polprevodniki niso tehnološko najzahtevnejši, upravljajo številne osnovne funkcije vozil, od stikal do elektronskih nadzornih enot. Industrijska združenja opozarjajo, da bodo zaloge zadoščale le še približno tri do štiri tedne, kar bi lahko povzročilo zaustavitev tovarn in zamude pri dobavah vozil.

Polprevodniška kriza
Profimedia

Nexperia je nastala leta 2017, ko je nizozemski NXP svoj oddelek prodal kitajskim investitorjem. Leta 2019 jo je za 3,6 milijarde dolarjev prevzel Wingtech Technology, kitajski proizvajalec elektronike. Nexperia, s sedežem na Nizozemskem, več kot 60 odstotkov proizvodnje namenja avtomobilski industriji in zaposluje 12.500 ljudi.

Koliko stane gledanje Netflixa, HBO, Disneyja ... Objavljamo cenike

Decembra 2024 je ameriška vlada Wingtech uvrstila na črni seznam podjetij z izvozno prepovedjo, septembra letos pa je Nizozemska prevzela nadzor nad Nexperio zaradi domnevnih varnostnih razlogov. Kitajska je odgovorila z izvoznimi omejitvami, kar je dodatno poslabšalo razmere.

Evropsko združenje ACEA opozarja, da gre za krizo, ki zadeva skoraj vse proizvajalce in dobavitelje. Podobno svarilo je izdala tudi ameriška organizacija Alliance for Automotive Innovation, ki zastopa največje svetovne znamke, med njimi Volkswagen, Ford, Toyota in General Motors.

Polprevodniška kriza
Profimedia

BMW, Mercedes-Benz, Renault in Stellantis spremljajo razmere in iščejo rešitve. Volkswagen je že vzpostavil posebno delovno skupino, Bosch pa je potrdil, da je v stiku z Nexperio in skuša zmanjšati vpliv morebitnih motenj.

Čeprav so proizvajalci po pandemiji poskušali razpršiti dobavne verige, čipov, kot jih proizvaja Nexperia, ni mogoče hitro nadomestiti. Ti so namreč del homologiranih komponent, ki izpolnjujejo stroge varnostne standarde.

Nizozemska vlada se je že začela pogajati s Kitajsko o odpravi omejitev. Hkrati bi lahko načrtovano srečanje Donalda Trumpa in Xi Jinpinga proti koncu meseca vplivalo na razplet trgovinskega spora.

A dokler dogovora ni, ostaja nevarnost, da bo en sam člen v globalni verigi – proizvajalec čipov – znova ohromil svetovno avtomobilsko industrijo.

To je 10 najbolj podcenjenih športnih avtomobilov. Nekateri so postali zelo dostopni