Pri Jaguarju delajo, vsaj videti je tako, ljudje z veliiiko entuziazma. Pravzaprav so natančna slika tistega, kar si pod dobro, staro (ortodoksno) angleško industrijo predstavljamo.
Entuziazem je v veliki meri, pravijo, posledica odličnega odnosa z lastnikom, indijsko Tato, in še posebno z njenim šefom, gospodom Ratanom Navalom Tato. Pravijo, da ima ogromno posluha za njihove načrte, želje, videnja Jaguarja v prihodnosti in še vsega drugega, kar so doslej (pod drugimi lastniki) pogrešali.
Za razumevanje modela XKR-S je pomembno, da izhajamo iz zgornjih navedb; ta avtomobil je namreč nastal prav iz tega razloga in zelo malo verjetno je, da bi nastal, če ne bi bilo Tate v tej vlogi.
Jah, iz naslanjača ali ob pogledu na gotovi izdelek se stvar morda res zdi preprosta in vredna kritičnih komentarjev, a vseeno velja ljudi poslušati. Je pa takole. Jaguar je, predvsem starejšim ljubiteljem, znan po športnih avtomobilih, ki so bili v nekem obdobju izjemno uspešni na odmevnih dirkah, a novodobni Jaguar ni več natanko to; časi so se namreč, pa ne le za Jaguar, močno spremenili. XKR-S je za današnje razumevanje te znamke nekaj zelo drugačnega – česa takšnega Jaguar še ni imel, saj je to najmočnejši in najhitrejši serijski Jaguar vseh časov in precejšen odmik od današnje filozofije te gibčne mačke. To je – cestni dirkalnik, ne več le športni avtomobil.
Čeprav je videti kot izdelek, ki poskuša prepričati z videzom, je ta izključno posledica dela tehnikov. Aerodinamika! Nič ni namenjenega očem, vse je rezultat neke tehnične zahteve. Okej, XK letnik 2012 (kakor ga označujejo) je malce spremenjen tudi zaradi spreminjanja okusa strank. Zato ima nekoliko spremenjene žaromete, bočne letvice na prednjem blatniku in okrasni del zadka, ampak to je vse. Nenavadna dodatka na straneh prednjega odbijača pri XKR-S skrbita, da se tok zraka ne trga, ampak se lepo ovija karoserije, prednji spodnji in zadnji spojler na vrhu pokrova prtljažnika pa delujeta proti dvigu karoserije pri velikih hitrostih. Pa tudi to, da sta iz plastike, ojačene z ogljikovimi vlakni, ni namenjeno lepšemu videzu, ampak pripomore k manjši masi. Povsem enako velja tudi za obrobe pragov, ki so prav tako v službi aerodinamike, da o difuzorju na zadku ne izgubljamo besed.
Motorju je ime AJ-V8, tu pa gre za njegovo tretjo, doslej najzmogljivejšo generacijo: pet litrov, neposredni vbrizg z največjim tlakom vbrizga 150 barov, štirikrat prilagodljiv kot zasuka odmične gredi s superhitrim odzivom (več kot 150 stopinj na sekundo), rahlo povečano kompresijsko razmerje (z 9,1 na 9,5 : 1), Rootsovo dvojno mehansko puhalo z dvema hladilnikoma polnilnega zraka z lastnim hladilnim sistemom voda-zrak, zmanjšan povratni tlak v izpuhu in podobni tehnični biseri se na koncu seštejejo v 680 njutonmetrov navora in 405 kilovatov.
In v telegrafskem slogu naprej: spremenjen program nadzora stopalke plina in menjalnika, bolj športna programska oprema stabilizacijske (sicer tudi povsem izklopljive) elektronike, aktivni diferencial, Bilsteinovi blažilniki z Jaguarjevim nadzornim sistemom za sprotno prilagajanje njihove karakteristike, za centimeter znižano podvozje (v primerjavi z XKR), dodelane prednje obese, rahlo spremenjena geometrija zadnjih obes, za 28 odstotkov bolj toge vzmeti, različne mere Pirellijevih P Zero spredaj in zadaj, izboljšane zavore, krepko drugačna karakteristika volanskega mehanizma ... Tako kot XKR ima tudi S povsem aluminijasto šasijo in karoserijo z vzdolžno vzvojno togostjo 28.400 njutonmetrov za stopinjo zasuka. To se pozna pri vodenju, ki je zato lahko bolj natančno, športnodirkaško.
Tak izdelek mora biti nekaj posebnega tudi znotraj, zato so Esu nekoliko spremenili nekatere površine, mu nataknili nov volanski obroč ter stopalke, najbolj prijetna očem in sedenju pa sta nova sedeža z integriranima vzglavnikoma, izdatnim bočnim oprijemom in 16 smermi nastavitve. Za vsak primer pa še z gretjem.
Zdaj je verjetno jasno: XKR-S je ortodoksen cestni dirkalnik. Za zdaj je še v razvojni fazi nekje blizu konca, več pa bodo seveda povedale prve vožnje. Je vredno počakati!
Moder!
Vedno se najde kdo, ki kritizira, češ, britanski avtomobil v francoski športnodirkaški barvi. Pa vendar imajo pri Jaguarju dobre razloge za to barvo zunanjosti. Prvič, pravijo, da je zanje vsaka barva le barva, in iščejo takšno, ki se poda karoseriji. Razumljivo. Drugič, že z barvo zunanjosti želijo vzbuditi zanimanje in govorice. Saj veste, govorice vselej dvigujejo prepoznavnost. In tretjič, po katerem ključu bi moral biti vsak britanski športni avtomobil odet v 'british racing green' (britansko dirkaško zeleno) barvo? No?
besedilo: Vinko Kernc foto: Jaguar
Tehnični podatki: Jaguar XKR-S
Motor (zasnova): 8-valjni, V90°, bencinski z neposrednim vbrizgom, mehansko puhalo
Vrtina × gib (mm): 92,5 × 93
Gibna prostornina (cm3): 5.000
Največja moč (kW/KM): 405/550
Največji navor (Nm): 680
Menjalnik: S6
Medosna razdalja (mm): 2.752
Dolžina × širina × višina (mm): 4794 × 1.892 × 1.312
Gume spredaj; zadaj; model: 255/35 R20; 295/35 R20; Pirelli P Zero
Količnik zračnega upora: 0,34
Masa praznega vozila (kg): 1.753
Največja hitrost (km/h): 300
Pospešek 0–100 km/h (s): 4,4
Poraba goriva (l/100 km): 12,3
Izpust CO2 (g/km): 292
Novo na Metroplay: Novinar izza nagrade | N1 podkast s Suzano Lovec