Prvenstvo e-TCR - kaj prinaša nova dirkaška serija? Izziv tudi za gumarske proizvajalce

Elektrifikacija vozil se vedno bolj seli v vse segmente, zato je vedno več električno gnanih dirkalnikov v številnih dirkaških prvenstvih. Zdaj se bo tej zbirki prvenstev električnih športnikov pridružilo še prvenstvo turnih dirkalnikov, obutev zanje pa je posebej prilagodil Goodyear.

Prvenstvo e-TCR - kaj prinaša nova dirkaška serija? Izziv tudi za gumarske proizvajalce (foto: Pure Etcr/@World) Pure Etcr/@World
29. 6. 2021

Pure ETCR je pionirsko dirkaško prvenstvo električnih turnih dirkalnikov, v katero so za zdaj vključene štiri znamke oziroma ekipe. Eden od pobudnikov prvenstva je Seat s svojo novo (hčerinsko) znamko Cupra in modelom Cupra e-Racer, Hyundai z Velosterjem, Alfa Romeo z Giulio ter predvidoma kitajska ekipa Shanghai Lisheng Racing z modelom MG 6.

Tehnično so to čistokrvni dirkalniki, saj njihove pogonske enote zmorejo 300 kilovatov (408 'konj'), s tem da bodo lahko v določenih trenutkih razvili celo do 500 kilovatov (680 'konj'). Celoten pogonski sklop, vključno z baterijo zmogljivosti 65 kWh z 800 volti moči, so iz­delali strokovnjaki Williams Advanced Engineeringa, ki se še kako spoznajo na dirkaški šport. Njihovo znanje izvira iz Formule 1, odlično pa so se prilagodili tudi najsodobnejšim električnim tehnologijam. Vse skupaj pa je zasnovano tako, da lahko pogonski sklop namestijo v različne avtomobile.

Da, tudi taki avtomobili se bodo v letošnji sezoni pomerili v petih dirkaških koncih tedna. Dirke bodo namreč na sporedu od junija do oktobra na dirkališčih v Vallelungi (Italija), Aragonu (Španija), Kopenhagnu (Danska), Hungaroringu (Madžarska) in Inju (Južna Koreja). Format dirk je tudi zanimiv. Zaradi tehničnih omejitev pri baterijah so se namreč odločili za podoben pristop, kot ga je mogoče najti v relikrosu, torej z žrebom dirkaških triov.

Pri vsaki vožnji, ki jo imenujejo bitka, se bodo dirkači v nekaj krogih pognali izza posebne startne rampe, zmagovalec posamezne bitke pa se bo kvalificiral v naslednji krog. Na koncu bodo na sporedu polfinalne in finalne vožnje, točke pa bodo podelili glede na skupno uvrstitev. Med posamezni vožnjami bodo ekipe lahko napolnile baterije dirkalnikov, da bodo ti pripravljeni za naslednjo vožnjo.

Goodyear kot dobavitelj pnevmatik ima bogato tradicijo in znanje z dirkaških stez; če nič drugega, je bil dolga desetletja sinonim za črno zlato v Formuli 1 s svojimi pnevmatikami serije Eagle. Z njimi so najboljši dirkači svoje dobe osvajali zmage in naslove prvakov, Good­year pa je z njimi rasel in se učil ter zbiral izkušnje, nakar jih je prenašal tudi v druga dirkaška prvenstva.

Da so obremenitve na dirkaških stezah zelo velike in da morajo pnevmatike zdržati obremenitve v zelo kratkem času, je znano, a s prihodom električnih dirkalnikov se tako proizvajalci avtomobilov kot tisti, ki skrbijo za ustrezno obutev, soočajo z nekaterimi povsem novimi izzivi. Pnevmatike bodo morale nositi veliko breme, in to dobesedno, saj ti dirkalniki niso ravno lahkokategorniki.

Tehtajo okoli 400 kilogramov več kot njihovi bratje iz prvenstva TCR z minimalno težo 1250 s klasičnim oziroma 1285 kilogramov za različice s sekvenčnim menjalnikom. Zato so pri Goodyearu posebej za to prvenstvo razvili pnevmatike precej inovativno. Šli so povsem v drugo smer, kot gredo običajno pri razvoju pnevmatike za dirkaška prvenstva.

Ena za vse

V nasprotju z običajnimi dirkaškimi pnevmatikami za suho in ločeno za mokro stezo bodo ti dirkalniki obuti v pnevmatike z enotnim dezenom, kar pomeni, da bodo primerne tako za mokro kot za suho stezo. Torej so bili njihovi inženirji postavljeni pred še večje zahteve, saj morajo pnevmatike delovati optimalno tako v suhem kot deževnem vremenu. S tem so omogočili dirkačem, da bodo lahko vozili na vso moč neodvisno od trenutnih razmer na stezi.

Goodyearove razvojnike je pri snovanju novega izdelka vodila tudi misel, da imajo pogoni električni dirkalnikov zelo veliko navora in moči, oboje pa je na voljo tako rekoč v trenutku. Pogonski sklopi so namreč skorajda še enkrat močnejši od primerljivih turnih dirkalnikov s klasičnimi bencinskimi pogoni, in ker je gnana zadnja os, mora zlasti zadnji kolesni par prenesti ogromne obremenitve. To so potrdili tudi preizkusi in simulacija dirke, na kateri so preizkusili vse te komponente dirkalnikov in dobili okvirno številko, koliko dirkaških kilometrov lahko v najtežjih razmerah odpeljejo električni turni dirkalniki.

Enotna pnevmatika za vse vremenske razmere se sklada tudi s celotno filozofijo okolju prijaznejšega dirkanja, tako z vidika proizvodnje pnevmatik, kot njihove uporabe. Manj bo logistike, ker bo Goodyear na dirkališče lahko pripeljal manj pnevmatik; kaj bodo potem delali z njimi dirkači, pa je seveda drugo vprašanje. Glede na že videno na testiranjih, bodo boji za vsako točko zelo ostri. Že zato, ker med vozniki najdemo tudi nekatera slovita in izkušena dirkaška imena, od Mattiasa Ekströma, nekdanjega prvaka DTM, do Jordija Geneja ali Stefana Colettija, Toma Chiltona in Augusta Farfusa.

Ekipe in dirkači

Cupra - Cupra e-Racer: Mattias Ekström,  Jordi Gene, Mikael Azcona

Romeo Ferraris - Alfa Romeo Giulia: Stefano Coletti, Luca Filippi, Rodrigo Batista, Oli Webb

Hyundai Motorsport - Hyundai Veloster N ETCR: Augusto Farfus, Jean-Karl Vernay, Tom Chilton, John Filippi

Shanghai Lisheng Racing - MG 6: še ni objavljeno