Nikolay Gryazin in Erik Cais sta premočenim gledalcem prikazala svetovno raven relija, Rok Turk pa je napovedal še eno sezono premoči v slovenskem reliju. Kot najbolj zanimiv razred državnega prvenstva se je na reliju Vipavska dolina pokazala Divizija II z dvokolesno gnanimi avtomobili.
Rdeča nit relija je bila slaba vremenska napoved, ki se je uresničila šele v drugem delu relija. Sneg je preprečil obe izvedbi preizkušnje prek Predmeje, odpadla je tudi zadnja poznovečerna preizkušnja proti Velikim Žabljam. Reli je bil tako kratek in dolg le 57 kilometrov (vreme je oklestilo tretjino načrtovane dolžine), močan dež in burja pa sta poskrbela za težke pogoje. Z njimi sta imela še najmanj težav Nikolay Gryazin (Škoda Fabia Rally2) in Erik Cais (Ford Fiesta Rally2), vrhunska voznika s svetovnega prvenstva – Cais je bil letos v prvi deseterici relija Monte Carlo. Gryazin je s petimi najhitrejšimi časi že tretjič zmagal na reliju v Sloveniji, tokrat s prednostjo 33,9 sekunde.
Dokaj blizu favoriziranima tujcema se je uspel peljati le še slovenski reli prvak Rok Turk. Z novo generacijo Hyundai i20 Rally2 se je na dveh testiranjih očitno dobro ujel, na sovozniški sedež pa se je po enoletni porodniški odsotnosti vrnila Blanka Kacin in Turk je na hitrostni preizkušnji Planina (lani enaka razdalja HP Manče) uspel svoj lanski najboljši čas izboljšati za deset sekund. Turka sta zagotovo spodbudila tudi Gryazin in Cais, ki pa sta mu kljub temu bežala za slabo sekundo na kilometer HP.
Turk je ob tem z velikim naskokom vodil v slovenskem prvenstvu. Lanski podprvak Marko Grossi je z dvokolesno gnanega avtomobila letos presedlal na štirikolesno gnani dirkalnik Hyundai i20 R5 in je upal predvsem na reli brez zapletov in napak. Na dveh preizkušnjah se je Turku približal na zaostanek manj kot dve sekundi na kilometer HP. Pri tem ni všteta prva preizkušnja proti Velikim Žabljam, ko je Turku že kmalu po štartu spustila pnevmatika in je po prazni vozil vse do cilja. Premoč petkratnega prvaka pove dejstvo, da je imel v cilju kljub temu pripetljaju še vedno minuto in 37 sekund prednosti. Malo za šalo, malo pa zares – Grossi je lanski zaostanek v cilju za Turkom prepolovil.
Turk suvereno in brez resne konkurence
»Dirka je bila zame velik izziv, prav gotovo bi si želel še kakšen dodaten kilometer. Želel sem se predvsem učiti in pripeljati v cilj,« je vožnjo komentiral Grossi. Pri tem je potrdil, da ima zagotovljen še en, morda pa tudi dva nastopa z dirkalnikom R5. O celotni sezoni, ki bo letos z dodatnim relijem še občutno daljša od lanske, še ne more razmišljati. To kajpak odpira Turku vrata do naslova državnega prvaka, kjer še vedno ostaja brez objektivnega tekmeca. Bržkone edini Slovenec, ki bi se danes lahko vozil vzporedno s Turkom, je Boštjan Avbelj. Vrhničan tudi letos ostaja osredotočen na program v Italiji z moštvom Munaretto.
Za Grossijem se je na tretje mesto v slovenski razvrstitvi uvrstil zimzeleni Darko Peljhan (VW Polo Proto), ki je zelo zanesljivo, torej s prednostjo več kot minute, uspel prehiteti konkurenco Divizije II z dvokolesno gnanimi dirkalniki. Pred njimi sta bila sprva z dirkalnikoma R5 tudi Aleš Zrinski in Rajko Žakelj, ki pa sta nato zaostala oziroma odstopila.
Sodeč po razpletu relija, bo letos največ pozornosti deležna omenjena Divizija II. Posamezno hitrostno preizkušnjo je dobilo pet različnih voznikov, prvih pet je bilo po petih preizkušnjah razvrščenih v le 25 sekundah. Z relijem je najbolje začel še vedno mladoletni Mark Škulj (Ford Fiesta Rally4), ki pa na suhi cesti ni mogel držati ritma Jana Medveda (Ford Fiesta Rally4) in Grege Premrla (Peugeot 208 Rally4). Ta je na prvi preizkušnji v centru Ajdovščine ostal brez kolesa, a uspel v soboto voziti odlično in se pred popoldanskim delom Medvedu približati na osem sekund zaostanka.
Do prve odločitve je prišlo štiri ovinke pred Velikimi Žabljami, kjer je Medveda odneslo s ceste, in ta ničla bi ga lahko v letošnji sezoni še drago stala. Premrl je zmago potrjeval na zadnji preizkušnji, pred katero je imel le sekundo prednosti pred Martinom Štucinom (Renault Clio R3). Prijetno je presenetil mladi Nik Prunk, ki letos vozi zmogljivejšega Peugeota 208 Rally4 ekipe OPV Racing.
Prunk je bil četrti, in to le z 41 sekundami zaostanka za Premrlom, prvo peterico pa je sklenil Aleks Humar (Citroën DS3 R3T). Vsi omenjeni vozniki bodo v letošnji dolgi sezoni naskakovali najvišja mesta, ostali – na primer Luka Brus, Martin Mlinar, Mitja Bratina (vsi Peugeot 208 R2) in Martin Bone (nova Opel Corsa Rally4) – bodo na presenečenje čakali iz ozadja.
Z glavo je med relijem zmajeval tudi dvakratni državni prvak Divizije 1, Nejc Mrak. Njegov Suzuki Swift bo letos težko držal korak z novejšimi avtomobili, pri katerih izstopata predvsem Renault Clio Rally5 Matjaža Mihevca in kot novost v tem razredu tudi pokalni Opel Adam. Z odliko ga je vozil talentirani Martin Čendak iz Kopra, ki je imel resnega tekmeca predvsem v domačinu Aljažu Bratožu (Renault Clio 1.4). Čendak je reli dobil s prednostjo 27 sekund, Mihevc je zaostal že 57 sekund, Mrak pa debelo minuto. Vse to za letos napoveduje prevlado Čendaka, ki tudi sicer vozi zelo zanesljivo in brez večjih nihanj. V Diviziji I je sicer nastopilo kar 26 posadk, med temi tudi sedmerica v Pokalu Yugo. Zmagovalec Anej Leban in drugouvrščeni Grega Žvokelj, novinec na avtomobilskih dirkah, sta imela v cilju do desetinke enak čas.
Državni prvaki med gledalci
Med veliko množico gledalcev je bilo tudi več nekdanjih državnih prvakov v reliju. Tako je bilo ob progi videti Andreja Jereba, Tomaža Kaučiča, Borisa Popoviča, Boštjana Logarja (že letos napoveduje delno vrnitev, in to celo z dirkalnikom R5), nepogrešljiv člen organizacijske ekipe je kajpak Silvan Lulik, državni prvak prvega prvenstva v samostojni Sloveniji. Mnogi nekdanji državni prvaki (Peljhan, Humar, Klemenčič) pa še vedno vrtijo volan dirkalnikov.
Zmagovalni oder za Ford Fiesto Rally3
Cel reli sta si najboljše čase v skupni razvrstitvi izmenjevala Gryazin in Cais, na zadnji preizkušnji pa je oba ugnal Robert Virves s precej šibkejšo Ford Fiesto Rally3. Estonec je kljub svoji neizkušenosti na asfaltni podlagi pustil izjemen vtis in se po Turkovi smoli s prazno pnevmatiko zavihtel na zmagovalne stopničke. Virves je vozil dirkalnik idrijskega IK Sporta, ki so ga v Slovenijo pripeljali prejšnji mesec. Dirkalnik je nadgradnja štirikolesno gnane Fieste Rally4, ki so ji dodali štirikolesni pogon, poganja pa jo tudi 1,5-litrski trivaljnik.
To je sicer dirkalnik za še dokaj nerazširjen razred. Fiesto Rally3 letos uporabljajo tudi posadke v mladinskem svetovnem prvenstvu (JWRC). Dirkalnik stane približno polovico novega avtomobila razreda Rally2. »Za avtomobil imamo veliko povpraševanja. Dirkači bi ga radi najprej preizkusili za posamezne dirke. Je nekaj povsem novega, vsekakor pa je to zanimiv avtomobil,« je povedal Miran Kacin iz IK Sport, ki je Fiesto prevzel pri poljski izpostavi M-Sporta. Virvesa so izkoristili tudi za promocijo zmogljivosti dirkalnika, sprva je bil med potencialnimi vozniki za vipavski reli tudi Jon Armstrong.
Testiranja na Nanosu
Eden ključnih pogojev za prihod slovitih imen iz svetovnega prvenstva WRC je bilo zagotovilo organizatorjev, da jim bodo pred relijem uredili enodnevni dodatni test. Ta je bil ključen za njihove priprave pred hrvaškim relijem za svetovno prvenstvo, ta pa glavni razlog za prihod v Slovenijo. Tako sta Gryazin in Cais testirala na cesti proti Nanosu, preizkušala različne nastavitve, več tipov diferenciala in podobno.
Vsak med njima je »oddelal« celoten osemurni testni delavnik. Ameriški gost Johnston je testiral na cesti pri Šmarjah. S pomočjo gasilcev in cistern so testne odseke polivali z vodo in uspeli simulirati dežne pogoje. Tudi s stališča temeljite priprave in resnosti pri izkoristku testnih kilometrov so Gryazin, Cais in Johnston nazorno pokazali današnjo svetovno raven relija.