Salon Detroit 2008

12. 2. 2008
Deli

Tudi Američane je zadela ekologija, saj je bil vsak drugi na NAIAS-u (North American International Auto Show) razstavljeni avtomobil do okolja prijaznejši. Tudi Chryslerjevi koncepti (Dodge Zeo, Chrysler EcoVoyager in Jeep Renegade) niso v zrak spuščali nič CO2, bili pa so simbolični še zaradi ene stvari: Chrysler je na detroitskem salonu po dolgih letih nastopal prvič brez Daimlerja.

Vroče Audijevo poletje obljublja v ZDA predstavljeni TTS. Najbolj zmogljivemu TT-ju (roadster in kupe) so dvolitrski TFSI navili na 200 kilovatov (272 KM), izboljšali so pospešek (od nič do 100 km/h v 5, 2 sekunde), vendar pa so mu pri 250 km/h pristrigli peruti. Kupci bodo imeli na izbiro šeststopenjski ročni menjalnik ali S tronic, kolesa pa bodo učinkovito grabila podlago prek Quattra. Za udobje in športnost, ko je ta potrebna, skrbi Audi magnetic ride, za učinkovitejše ustavljanje pa so na TTS-a nataknili še zmogljivejše zavore.

Poleg TTS-a, ki je že čisto serijski, je Audi v Detroitu predstavil še turbodizelsko zverino: R8 V12 TDI, ki pa je za zdaj še v konceptni obleki. 12-valjni turbodizel s tisoč Nm navora in 500 ‘konji’ daje športnim avtomobilom nov pomen. Motor je bližnji sorodnik stroja, ki je do zmag v Le Mansu gnal prototip R10. R8 TDI pospeši od nič do 100 km/h v vsega 4, 2 sekunde in doseže hitrost, večjo od 300 km/h. Ljubitelji dizlov mu že postavljajo oltar …

Bavarci v Detroitu niso pokazali pravzaprav nobene svetovne novosti, o kateri še ne bi bili seznanjeni, je pa javnost lahko prvič otipala dva BMW-jeva novinca: X6 in serijo 1 Cabrio. V športnem terenskem kupeju (od X5, ki je tehnična podlaga, je X6 daljši za 23 milimetrov) bo debitiral tudi novi 4, 4-litrski V8-bencinski motor z dvema turbopuhaloma, neposrednim vbrizgom in 407 ‘konji’. Biturbo je tudi trilitrski vrstni šestvaljnik, trilitrska pa sta še turbodizla. Brezstrešna Enka ima mehko pomično streho, ki se samodejno pospravi ali dvigne v 22 sekundah. Ob zaprti strehi je za štirimi potniki v prtljažniku za 300 litrov prostora, ob odprti pa 20 litrov manj.

Ameriška znamka Cadillac, ki je del koncerna General Motors, je razstavljala tri svetovne novosti, od katerih pa sta dve še v konceptni fazi. Oblika Provoq Concepta nakazuje prihodnost Cadillacovega oblikovanja križancev, pod kožo pa skriva pogon na gorivne celice. Najnovejša stopnja sistema E-Flex, ki v okolje ne izpušča škodljivih snovi, ki jih oddaja klasičen bencinski ali dizelski motor, je izpopolnjena do te mere, da lahko Provoq z enim polnjenjem vodika odpelje do 483 kilometrov. 88 kilovatov elektrike zagotavlja pospešek do 100 km/h v 8, 5 sekunde in največjo hitrost 160 km/h. Bližje serijski proizvodnji kot Provoq je CTS Coupe Concept.

2+2-sedežni kupe je narejen na CTS-ovi osnovi (enako medosje), pod motornim pokrovom ima 3, 6-litrski V6 (227 kW), za serijskega pa pripravljajo tudi 2, 9-litrski turbodizel (184 kW). V primerjavi z modelom, od katerega je prevzel platformo, je Coupe krajši in nižji za 51 milimetrov. Čeprav morda na fotografiji platišča delujejo majhna, vam zagotavljamo, da prednja merijo 20, zadnja pa 21 palcev. Za proizvodnjo je zrel najmočnejši model serije CTS, to je Cadillac CTS-V, ki se od običajnih bratov loči po spremenjeni zunanjosti, notranjosti in močnejšem 6, 2-litrskem prisilno polnjenem motorju V8 (okoli 550 ‘konjev’ in kar 745 Nm navora) ter zmogljivejših zavorah in prirejenem podvozju.

V CTS-V-ju Američani predstavljajo tudi novi samodejni menjalnik z obvolanskimi ročicami za pretikanje in Magnetic Ride Control, ki pri zahtevnejši vožnji (pospeševanje, zaviranje, dinamični manevri, vožnja v ovinek) prilagaja učinek vzmetenja, da je stik s podlago čim boljši. Pravijo, da pospeši do 100 km/h v manj kot petih sekundah.

Ljubitelji ameriške ikone so imeli v ZDA kaj videti: najmočnejšo Corvetto vseh časov. ZR1 ima nov 6, 2-litrski prisilno polnjeni V8-agregat s kar 462 kilovati (620 KM) in 823 Nm navora. V prenos te ogromne moči v zadnji kolesi se ne vmešava avtomatika, temveč voznik ukazuje šeststopenjskemu, dirkaško nastavljenemu ročnemu menjalniku z zmogljivejšo sklopko. Podvozje je prirejeno, prav tako so prirejene zavore, ki so iz ogljikovih vlaken in keramike s 394-milimetrskimi navrtanimi diski spredaj in 380-milimetrskimi zadaj. Prednja blatnika sta širša, ameriški športnik pa tehta 1.519 kg. Dodajmo še podatek, da pospeši do 100 km/h v manj kot treh sekundah …

Chrysler EcoVoyager je oblikovni in tehnični koncept za prevoz štirih potnikov. Zanimivi so kratka previsa prednjih koles in štirikolesni pogon, ki ga z močjo 200 kilovatov (268 KM) oskrbuje elektromotor. Ta črpa energijo iz litij-ionske baterije, ki se polni prek regeneracije zavorne energije in gorivnih celic.

Poleg novega Rama, rajskega pickupa za vse prave ameriške rejce goveda, je Dodge razstavljal koncept Zeo. Zadnji kolesi 4, 4 metra dolgega avtomobila s kar 23-palčnimi kolesi poganja 200-kilovatni (268 KM) elektromotor, ki črpa energijo iz litij-ionskega akumulatorja. Pospešek od nič do 100 km/h v manj kot šestih sekundah ga postavi ob bok slavnim Chryslerjevim HEMI-jem.

V Maranellu, kjer se zdi vsako šepetanje o dizlih še kako bogokletno, so v Detroitu razkazovali konceptnega F430 Spider, katerega V8-motor deluje na mešanico etanola in bencina v razmerju E85 (85 odstotkov etanola). Mešanica doda Ferrariju 10 ‘konjev’ in za 50 odstotkov zmanjša porabo goriva.

Fiskerjeva hibridna športna limuzina, kot so ji rekli, ko so jo še ravijali, je v Detroitu dobila serijsko ime: Karma. Za njen pogon je zadolžen Q-DRIVE (razvit pri Quantum Technologiesu). Gre za elektromotor, ki glavnino energije črpa iz štirivaljnega motorja. Karma, ki v najboljšem primeru pospeši do 100 kilometrov na uro v manj kot šestih sekundah, se lahko pelje izključno na električni pogon. V notranjosti ne pričakujte nič drugega kot luksuz. Za okoli pet metrov dolgo Karmo bodo zahtevali najmanj 80 tisoč evrov. Baje bodo prve začeli dobavljati že prihodnje leto.

Američani so šokirali s konceptom Explorer America; ta napoveduje novega Explorerja, ki bo za voznike onkraj velike luže, vajene požrešnih osemvaljnikov, prava revolucija. Koncept Forda EA pod motornim pokrovom nima V8, snovalci so si namreč zamislili, da ga bo gnal ali lahek dvolitrski turbo štirivaljnik ali biturbo 3, 5 V6. Tudi okvirja ni, asimetrična karoserija je samonosna, prostora v konceptu je za šest ljudi, streha pa je steklena. Ko bo novi Explorer na trgu, bo v ZDA predstavil revolucijo med SUV-i. Pri prenovljeni ikoni med pickupi, to je Fordu F150, pa ostaja vse v znanih okvirjih.

Poltovornjak je malenkostno shujšal (lažja šasija), postal naj bi še bolj vzdržljiv, še vedno pa ga poganjajo osemvaljniki. Izbira se lahko le med dvema 4, 6-litrskima in enim 5, 4-litrskim. V primerjavi s Fordovim ameriškim ponosom v razredu pickup deluje koncept Verve Sedan pravi malček. Limuzino, iz katere se bo razvila nova limuzinska izvedenka Fieste nove generacije (verjetno z imenom Verve), smo v Avto magazinu že predstavili, njena predstavitev ameriški publiki pa je jasen pokazatelj, da gre Fiesta tudi v ZDA.

Generalova ‘terenska’ divizija je glavnino dela za detroitski avtomobilski salon prepustila kar študentom, ki so zrisali model HX in ga s pomočjo Hummerjevih oblikovalcev tudi pretvorili v koncept, ki bi, če bi bil serijski, zapeljal med Wranglerjeve kupce. Dvovratni terenec s štirimi sedeži, ki ima pogon na vsa štiri kolesa (moč dobavlja 3, 6-litrski motor E85 FlexFuel), ima popolnoma odstranljive strešne in vratne dele ter spremenljiv zadek ? HX je lahko tudi pickup. S skupno dolžino 4, 3 metra je krajši od trenutno najmanjšega Hummerja H3, služil pa naj bi kot naznanilo novega najmanjšega Hummerja H4.

Novi Hyundai Genesis pomeni prelomnico za korejskega proizvajalca avtomobilov, saj je G prvi avtomobil te tovarne s pogonom na zadnji kolesni par. Limuzina naj bi imela celo športno navdahnjeno vzmetenje in nič kaj podhranjene motorje: izbirali boste lahko med 3, 3- in 3, 8-litrskim bencinarjem V6. Kasneje se bo paleti pridružil še 4, 6-litrski stroj. Korejska revolucija v Detroitu, torej.

Kompaktni Jeepov koncept Renegade, ki v dolžino ne doseže 3, 9 metra, a se hvali z zelo dobrimi terenskimi sposobnostmi, ima vgrajeno elektrosrce, ki zagotavlja do okolja prijazen pogon brez izpustov škodljivih plinov. Če so poti daljše in presežejo domet obeh elektromotorjev z močjo 200 kilovatov (okoli 60 kilometrov), vstopi v akcijo še 1, 5-litrski trivaljni dizelski motor. Tudi zaradi vgrajenih zapor diferencialov si tale ‘plezalec’ zasluži Jeepovo značko.

Zdi se, da Kia v ZDA pluje proti toku. Medtem ko drugi proizvajalci v SUV-ih opuščajo osemvaljnike, se Korejci hvalijo, da je njihov novi, za mere v ZDA srednje veliki SUV Borrego (po merah je sicer večji od pri nas prodajanega Sorenta) prva Kia, ki ima pod motornim pokrovom V8. Tudi šeststopenjski samodejni menjalnik, ki prenaša moč 4, 6-litrskega več kot 300-‘konjskega’ motorja v kolesa, je prvi te vrste v Kii. Druga moč na izbiro je 3, 8-litrski V6. Na nekaterih trgih (vprašanje, ali ga bodo kolesa zapeljala k nam) se Borrego imenuje Mohave.

Zaradi velike priljubljenosti SUV-ov je Amerika kar pravšnji začetek kariere za Freelanderjevega mlajšega brata, ki se je v Detroitu pokazal v konceptni različici LRX. Ko bo Land Rover LRX dovolj ‘velik’ za serijsko proizvodnjo, naj bi bil tehično zelo soroden Fordovi Kugi in Land Roverjevemu Freelanderju II, s čimer bodo pri LR-ju držali stroške v vajetih. Serijskega LRX-a pričakujte leta 2009 oziroma 2010. Konceptni terenski kupe ima tri vrata, v višino ga je za 250 milimetrov manj kot Freelanderja.

Toyotina luksuzna znamka Lexus je predstavila konceptno različico ‘zgoraj brez’ koncepta LF-A. Tudi roadsterskega superšportnika poganja petlitrski desetvaljnik z močjo 500 ‘konjev’. Pri Lexusu so sicer zadržani glede datuma izida (kupejevskega) LF-A, a mnogo jih po Detroitu 2008 meni, da roadster z delno spremenjeno obliko nakazuje končni videz serijskega LF-A-ja.

Lincoln, Fordova luksuzna znamka, ki si že dlje časa želi povrniti nekdanjo slavo, s konceptom MKT napoveduje prvega križanca. Oblikovno je MKT soroden novodobnim Lincolnom, posebej MKZ-jem. Le poglejte prednjo masko! Ko bo iz koncepta nastal serijski MKT, bo ta imel kot prvi Lincoln vgrajene Fordove EcoBoost motorje. Prvi bo 3, 5-litrski V6 E85 z več kot 400 ‘konji’, povezanimi s šeststopenjskim ročnim menjalnikom. Idejno je koncept s štirimi direktorskimi posamičnimi sedeži namenjen predvsem razvažanju poslovnežev.

Po Dubaju, kjer so študijo prikazali premierno, so pri Maybachu z zadaj odprtim Landauletom iskali odzive bodočih kupcev še v Detroitu. Luksuzni Maybach, ki je nastal na osnovi modela 62 S, zadaj ponuja odstranljivo streho, ki potnikoma na luksuznih sedežih odkrije vso modrino neba. Velikana z 20-palčnimi kolesi poganja močnejša različica 12-valjnika, ki zmore 612 ‘konjev’ in tovornjakarskih tisoč Nm navora.

Mazdin športnik Furai z rotacijskim motorjem, ki brni na 100-odstotni etanol, je v Detroitu sodil med najbolj vznemirljive koncepte. Japonci pravijo, da Furai ne bo nastopil na nobeni dirki, čeprav ga ideja o dirkah, ki jo imajo oblikovalci, veže na serijo American Le Mans Series. Bolj kot Glas vetra, kot v prevodu pomeni Furai, pa je bil v Detroitu resničen prenovljeni kupe RX-8. Nova sta oba odbijača, prednji del je povsem drugačen, drugačna sta zaključka izpuha in nova so platišča. Karoserijo so otrdili, prevetrili so soprestavna razmerja, v vetru sprememb pa so dodelali še notranjost.

Očitno bosta Mercedes-Benzova SUV-a dva, saj si drugače ne gre razlagati kar dveh konceptov novega Mercedes-Benza GLK. Kratki GLK Freeside nakazuje na bolj terensko naravnanega GLK-ja, njegov konceptni brat Townside pa na izključno mestno oziroma asfaltno usmerjenega, kar dokazuje z manjšo oddaljenostjo od tal in bolj dinamično oblikovanimi odbijači. Oba koncepta poganja 2, 2-litrski Bluetec, menjalnik je klasičen, sedemstopenjski samodejni, pogon pa seveda 4-Matic, torej MB-jev štirikolesni.

Za razdeljevanje moči skrbi elektronika, za vozne užitke pa Agility Control. Mercedes-Benz je v Detroitu prvič javno pokazal še prenovljenega SLK-ja, ki ima še bolj dirkalnikom F1 podoben prednji del, nov je zadnji odbijač, v ogledalcih pa sta LED-smernika. Nov je šestvaljnik v SLK 350, ki ima že 305 ‘konjev’, a porabi manj goriva kot predhodnik. Izboljšali so še preostale SLK-jeve motorje, ki pa so kljub povečanju moči manj žejni.

Tudi Japonci bi radi povedali, da je prišel čas, ko se lahko navdušujemo nad turbodizli v športnih avtomobilih. Mitsubishi Concept-RA z 2, 2-litrskim turbodizlom z 204 ‘konji’ in več kot 400 Nm naj bi oblikovno nakazal smer novega Eclipsa, po njegovo tehniko (štirikolesni Super All Wheel Control ? S-AWC, ročni menjalnik z dvema sklopkama) pa so skočili kar k Lancerju Evu X. Zmanjšana je razlika med Evom in civilnim Lancerjem, imenuje pa se Lancer Ralliart. Ralliart ima v osnovi enak dvolitrski bencinski motor kot Evo X, le da v R-ju zmore manj, 235 ‘konjev’. Za pretikanje skrbi Twin Clutch-SST menjalnik z dvema sklopkama, pogon je stalni štirikolesni z aktivnim sredinskim diferencialom. Po videzu Ralliart ne zaostaja za X-om in takoj spomni, da je tudi njegova tehnika namenjena reliju.

Ne boste verjeli, ampak tudi Nissan je v konceptnega Foruma vgradil turbodizla in ga povezal z neskončnostopenjskim menjalnikom CVT. Sicer pa je namen tega skoraj pet metrov dolgega, 1, 8 metra visokega in 2, 1 metra širokega limuzinskega kombija pokazati, kakšna je lahko prihodnost enoprostorcev. Oblikovno in funkcinalno ? s tremi vrstami sedežev. Na prvih dveh sedita odrasla (starša), druga sedeža sta vrtljiva (babica in dedek? ), zadaj pa je pravi otroški kotiček. Detroit se je ponudil kot prva priložnost srečanja v živo z novim Muranom. Oblikovno je povsem drugačen od predhodnika, zadek spomni nekoliko na Qashqaia. Pri motorju ni odstopanj, še vedno je 3, 5-litrski V6 s 195 kilovati. Čakamo na evropsko različico.

Konceptni Saab 9-4X BioPower je dokaz, da na severu Evrope (z blagoslovom iz Detroita) razmišljajo o širitvi prodajne palete na čisto pravega križanca. 9-4X BP odlikujejo čiste oblikovalske poteze, ki se naslanjajo na koncept Aero X. Dvolitrski motor poganja bioetanol (E85), hvali pa se s kar 300 ‘konji’ in 400 Nm navora, ki poženejo velikana do 100 km/h v osmih sekundah. Pogon je seveda štirikolesni XWD, povzet po Saabu 9-3 XWD. Menjalnik je šeststopenjski ročni; je pogodu Američanom in je logična izbira glede na z energijo napolnjen motor. Pričakujte serijsko različico 9-4X.

Če prelistate revijo do testa Subarujeve Impreze, si lahko ogledate fotografijo njene armaturne plošče in si jo v mislih preslikate v novega Foresterja, ki ga vidite na tej strani. V Gozdarju bo namreč zelo podobna! Novi Forester je oblikovno drugačen kot predhodnik, zasnovan je na novi platformi, ki vsebuje izboljšan in v osnovi že pohvaljen simetričen štirikolesni pogon. Za tiste, ki imate v garaži aktualno generacijo, a že razmišljate o novi, pa tole: novinec bo pod vašo streho le, če garaža sprejme dodatnih 76 dolžinskih milimetrov. Sicer bo na dežju. Ampak tudi to mu ne škodi, saj lahko brez težav vozi po 225 milimetrov globoki vodi. Moč nudita različici 2, 5-litrskega bokserja.

Japonci so hoteli odvrniti nekaj pogledov od zvezd salona Dodga Rama in Forda F 150 s konceptom futurističnega pickupa Toyota A-Bat. Predelna stena, ki loči potniški del od tovornega, je pomična in tako olajša prevoz daljših predmetov, ki so lahko dolgi do 2, 43 metra. Če boste pozorno pogledali, boste opazili par bočnih vrat in dve vrsti sedežev. Pogon je hibriden – elektromotorju pri premikanju 4, 6 metra dolgega (za ameriške razmere prej kratkega) pickupa pomaga bencinski motor. Poleg pickupa je Toyota v Detroitu pokazala še križanca Venzo, ki ga bodo letos začeli izdelovati v Toyotini ameriški tovarni. Naprodaj bo na oni strani velike luže, in sicer z V6 ali štirivaljnikom. V Venzi je veliko prostora za pet potnikov, ki si ne bodo belili glav s pretikanjem – za to bo skrbel šeststopenjski samodejni menjalnik.

Kot da bi hoteli očarati Američane, so pri Volkswagnu štirivratnega kupeja v obliki Passata CC, premierno pokazali v ZDA. CC, ki v jeziku iz Wolfsburga ne pomeni coupe-cabriolet, ampak kupe s trdo streho, je za 31 milimetrov daljši, za 36 mm širši in za 50 mm nižji od limuzinskega Passata. Armaturna plošča je v primerjavi s klasičnim Passatom žlahtnejša, zadaj lahko sedita (udobno in po zakonu) le dva. V 535-litrskem prtljažniku bo dovolj prostora za počitniško prtljago (če ne šotorite), za vozniške užitke bo skrbelo prilagodljivo podvozje DDC (Dynamic Drive Control), vstopni motor pa bo 1.8 TSI. Več o Passatu CC ste lahko prebrali že v prejšnjem Avto magazinu.

Mitja Reven, foto R. Varicak/Motor Forecast

Novo na Metroplay: Vidnost in varnost v prometu: "Zgoditi se mora 'aha moment', da spremenimo svoje navade"