Slovenija žal močno nazaduje na področju cestne varnosti

Slovenija si je z Resolucijo Nacionalnega programa varnosti cestnega prometa do leta 2023 in Obdobnega načrta varnosti cestnega prometa zadala cilje za povečanje varnosti cestnega prometa, ki pa jih na žalost že tretje leto zapored ni dosegla.

15. 1. 2017

Za povečanje varnosti v cestnem prometu je seveda zadolžena Javna agencija za varnost prometa, ki jo neuspešno vodi Igor Velov, ki pa je krivdo za katastrofalno stanje na slovenskih cestah v svojem letnem poročilu zvalila predvsem na udeležence v prometu.

Na njihovo poročilo in vse slabše stanje v cestnem prometu se je odzval tudi Zavod varna pot (poleg drugih medijev in tudi našega urednika, ki je v svojih uvodnikih Velovu vedno namenil zelo ostre besede, na primer tukaj ali tukaj) je v imenu žrtev prometnih nesreč, ki so jih posledice že zaznamovale, sestavil mnenje o stanju na cestah in v državi. V okvirčku ga objavljamo v celoti.

ZADEVA: POROČILO O STANJU VARNOSTI CESTNEGA PROMETA V LETU 2016 JAVP – MNENJE ZAVODA VARNA POT

Prelaganje odgovornosti za povečanje najhujših posledic prometnih nesreč v letu 2015 in 2016, na udeležence v cestnem prometu, je sprenevedanje in beg pred slabim delom in vodenjem Javne agencije RS za varnost prometa!

Trud za večjo varnost svetovnih, evropskih in slovenskih cest je proces, ki ga ustvarja povezovanje številnih organizacij, dejavnikov in udeležencev. Da se med vzgojo, izobraževanjem, zakonodajo, sodstvom, nadzorom, zdravstvenim, socialnim in drugimi področji ter sodelovanjem vladnega in nevladnega sektorja stkejo sodelovanja z enovitim ciljem - je potrebno ustvariti in vzdrževati sistem, ki ima EN skupen cilj: zmanjševanje najhujših posledic prometnih nesreč.

Po vzoru najvarnejših držav EU je tudi Slovenija ustanovila Javno agencijo za varnost prometa. Vse z namenom, da bo združila deležnike in s svojim poslanstvom, zakonskimi pristojnostmi in zaupanjem za strokovno vodenje, koordiniranje ter meritvami učinkovitosti in aktivnosti, pripeljala Slovenijo med najvarnejše države EU.

Ne samo da smo bili v Zavodu med pobudniki in podporniki ustanovitve AVP, prepričani smo, da je ob strokovnem, organiziranem in poštenem delovanju to tudi edini možni način napredka na tem področju.

Minister za infrastrukturo, dr. Peter Gašperšič in direktor JAVP mag. Igor Velov sta 18. junija 2015 v Bruslju prejela nagrado Evropskega sveta za varnost prometa (v nadaljevanju ETSC – European Transport Safety Council) za izrazit napredek Slovenije pri zmanjševanju števila smrtnih žrtev na cestah med letoma 2001 in 2014.

Kot so zapisali na spletni strani AVP: »Slovenija je bila prepoznana kot država, ki uvaja učinkovite ukrepe na področju varnosti cestnega prometa tudi na evropski ravni, zato bo 18. junija 2015 prejela prestižno nagrado za varnost cestnega prometa. Srečanja se bosta udeležila minister za infrastrukturo dr. Peter Gašperšič in direktor AVP mag. Igor Velov. Z nagrado nam bodo na dogodku izrazili priznanje za dosedanje dosežke, kjer bomo skupaj z državami članicami opredelili tudi izzive prihodnosti za izboljšanje varnosti v cestnem prometu.«

»Prestižno« evropsko priznanja sta prejela minister in direktor JAVP za delo njunih predhodnikov in za obdobje pozitivnih kazalcev pri zmanjševanju posledic prometnih nesreč. Za dosežek, ki smo se ga veselili v številnih organizacijah, smo odgovornima za varnost cestnega prometa v Sloveniji izrazili čestitke, ob želji, da bosta ta trend in aktivnosti tudi udejanjala v prihodnje.

Iz njunih govorov ni bilo nikjer zaslediti, da so te učinkovite ukrepe soustvarjali slovenski udeleženci v cestnem prometu, ki so se ravnali skladno s sistemom, ki je očitno pozitivno deloval.

Na včerajšnji predstavitvi stanja, pa so za porazno stanje zadnjih dveh (treh) let puščice usmerili v: »Za večino prometnih nesreč je krivo človekovo ravnanje v prometu. Ali udeleženci v cestnem prometu upoštevamo prometna pravila? »

Vodstvo AVP se pri tem spreneveda, da se državljani in udeleženci v posameznih državah, želeli ali ne, ravnamo v skladu s sistemom, ki nam ga kreira odgovorna organizacija in za to odgovorni nosilci najvišjih funkcij v državi.

Tako še do danes AVP, kot poklicani državni organ, ni odpravila posledic koruptivne afere v delovno zaupanem jim okolju in po slovenskih cestah se še vedno vozi najmanj:

- 4023 voznikov s ponarejenimi vozniškimi dovoljenji in izdanimi potrdili o varni vožnji,

- 2853 voznikov s sporno izdanimi zdravniškimi spričevali ter

- 1351 vozil s spornimi potrdili o uspešno opravljenem tehničnem pregledu.

Ugotavljanje in ugibanje ali se dandanes tovrstna odklonska dejanja še pojavljajo in ogrožajo stanje varnosti slovenskih cest ni naša naloga in poslanstvo, je pa naše poslanstvo to, da opozarjamo pristojno AVP, da do danes javnost ni izvedela, kaj so naredili za odpravo vzrokov, kaj so naredili za odstranitev tovrstnih vozil in voznikov z naših cest in kako te sistemske luknje vplivajo na stanje varnosti, kulturo, etiko, moralo in delovanje upravljanja varnosti cestnega prometa Slovenije.

Tak način delovanja za seboj nedvomno pušča posledice. Ti se izkazujejo v oceni varnosti slovenskih cest s kriterijem EU - število umrlih in hudo telesno poškodovanih / 1 milijon prebivalcev.

V zadnjih dveh letih je način vodenja področja varnosti cestnega prometa iste AVP, ki je prejela prej omenjeno »prestižno« nagrado EU povzročil:

- Da je v letu 2015 in 2016 umrlo več oseb od povprečja EU,

- Da je v letu 2015 in 2016 svoje družine nenadoma zapustilo 250 oseb, kar predstavlja 26 oseb več od izraženega cilja Obdobnega načrta Vlade RS

- Da se je v letu 2014, 2015 in 2016 hudo telesno poškodovalo 430 oseb več, od izraženega cilja Obdobnega načrta Vlade RS

Ta dejstva in okoliščine zadnjih treh let nas v Evropskem merilu ponovno postavljajo daleč od držav prejemnic »prestižne« nagrade EU in med tiste države, ki jim večletno nedoseganje lastnih ciljev, ki sta jih potrdila Parlament in Vlada RS, ne predstavljajo odgovornosti zaveze in ali obveze.

Tako se odgovornost iz strokovnega nivoja preseli na politično odgovornost nosilcev javnih funkcij (ministra za infrastrukturo, predsednika Vlade RS in predsednika Slovenije), ki so vsi v okviru svojih pristojnosti zavezani Evropski komisiji, Združenim narodom..., da bodo ukrenili vse potrebno za zagotavljanje pozitivnega trenda zmanjševanja najhujših posledic prometnih nesreč.

Zavedanje, da se neodgovornost vodstva AVP do nedoseganja lastno zastavljenih ciljev in obljub, že tretje leto zapored, odraža tudi v nižanju odgovornosti, kulture in etike med udeleženci v cestnem prometu, je pojav in stanje, ki se ga zavedajo sleherni snovalci Upravljanja cestnega prometa (Road Safety Managment) v državah, kjer življenja in zdravje svojih državljanov cenijo na višji ravni.

V Zavodu Varna pot smo prepričani, da bi se ob višji stopnji spoštovanja življenj in zdravja državljanov, empatije, odgovornosti in zavedanja odgovornih politikov, da se v teh statističnih številkah znajde lahko vsakdo izmed nas, nesposobnost in triletno eksperimentiranje vodstva AVP že lahko zaključilo, v dobro vseh slovenskih udeležencev cestnega prometa.

Robert Štaba

Predsednik Zavoda Varna pot in Podpredsednik Evropskega združenja žrtev prometnih nesreč

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri