Umrl je oče enega najbolj kultnih avtomobilov vseh časov. To je njegova zapuščina

23. 9. 2025 | Gregor Žvab
Umrl je oče enega najbolj kultnih avtomobilov vseh časov. To je njegova zapuščina (foto: Profimedia)
Profimedia

Njegov ponos se lahko pohvali z nazivom najbolj prodajanega vseh časov v svojem segmentu.

Pri 76 letih se je poslovil Tom Matano, človek, ki je avtomobilski svet obogatil z eno najbolj prepoznavnih športnih ikon – Mazdo MX-5. Med ljubitelji je bil poznan kot »oče Miate«, a pravzaprav je bil veliko več kot to: oblikovalec z izjemnim občutkom za linijo in človek, ki je znal svojo strast do avtomobilov deliti z drugimi.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Bay Area Miata Association (@bayareamiataassociation)

Matano se je rodil leta 1947 v Nagasakiju, a ga je pot hitro ponesla v Kalifornijo, kjer je na ArtCenter College of Designodkril svoje resnično poslanstvo – oblikovanje avtomobilov. Po izkušnjah pri GM v Avstraliji in BMW v Nemčiji je konec sedemdesetih pristal v Mazdinem oblikovalskem studiu v Irvinu. Prav tam je nastala ideja, ki je za vedno spremenila Mazdo in športne avtomobile nasploh: lahkoten roadster po vzoru klasičnih britanskih kabrioletov, a z japonsko zanesljivostjo.

Med različnimi predlogi se je uveljavil koncept Duo 101, pri katerem je Matano sodeloval z Markom Jordanom in Wu-huangom Chinom. Projekt je prerasel v prvo generacijo MX-5, ki je bila predstavljena leta 1989. Avtomobil je v trenutku postal uspešnica, danes pa velja za najbolje prodajani roadster vseh časov.

Arheologi našli starodavno pristanišče: bo kmalu razkrita Kleopatrina skrivnost?

A MX-5 ni bila njegov edini pečat. Podpisal se je tudi pod obliko tretje generacije Mazde RX-7 (FD), ki je s svojimi čistimi linijami in elegantnimi proporci zaznamovala devetdeseta in še danes velja za enega najlepših športnikov iz Japonske.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Tom Matano (@miatapapa)

Čeprav so mu številni priznavali status legende, sam ni nikoli deloval vzvišeno. Redno je prihajal na srečanja ljubiteljev Mazde, si vzel čas za pogovor, podpisal avtomobile in z veseljem prisluhnil zgodbam lastnikov. Bil je človek, ki je s svojo toplino in nasmehom ustvarjal skupnost, v kateri MX-5 ni bila le avto, ampak način življenja.

Matano je rad pripomnil, da je dočakal čas, ko je postal »pradedek« Miate. Njegova življenjska pot se je končala, a avtomobili, ki jih je ustvaril, bodo še naprej voznikom risali nasmehe na obraz. MX-5 in RX-7 ostajata njegova zapuščina – preprosta, pristna in večna avtomobilska klasika.

V slavni karoserijski delavnici so znali narediti vse, od elegantnih športnih avtomobilov do traktorjev