Formula 1: predstavitve ekip

Večina ekip se je že predstavila in tokrat nič kaj pompozno, s čimer hočejo v kraljici avtomobilizma dati vtis, da varčujejo. Recesijo pa je zaznati tudi v napovedih. Jasno, nova pravila so vse skupaj obrnila na glavo. Letos lahko zmaga skorajda vsak.

9. 2. 2009

V zvezi s Hondo ni nič konkretno novega. Prostor v startni vrsti zanje še obstaja, 30 milijonov dolarjev, ki so jih Japonci zaslužili z lanskim devetim mestom, pa tudi. Ecclestone je Japonce okrcal, da se v F1 niso potrudili, da so zapravljali preveč in da niso iskali sponzorjev. Le dirkalnik so pobarvali v zeleno.

Večina preostalih ekip ? Ferrari, BMW, Toyota, McLaren, Renault in Williams ? je v dobrem tednu dni predstavila svoje adute za letošnjo sezono. Predstavitve, če odmislimo klasično Williamsovo (odpri garažo, pokaži dirkalnik in ga začni testirati), so bile povsem drugačne kot v zadnjih letih. Brez pompoznih tiskovnih konferenc na Siciliji, v Amsterdamu, Parizu in na drugih vznemirljivih lokacijah ? ekipe so letošnje adute predstavile veliko manj razkošno in tako dokazale, da varčujejo.

Nekatere so že znižale plače menedžmenta za okoli 20 odstotkov in plače preostalih delavcev za 10 odstotkov, krčijo pa tudi delovno silo. Bomo videli, ali bodo na evropske dirke pripeljali tudi manj razkošne bivalnike . .

Nova pravila, zlasti odločne spremembe pri aerodinamiki (nastavljanje prednjega krilca med vožnjo! ), (hibridni) sistem KERS (Kinetic Energy Recovery System) in druge novosti, so pošteno premešala karte, zato lahko le ugibamo, kdo bo favorit letošnje sezone.

Lahko da bodo na vrhu stari znanci, povsem možno pa je tudi, kot je zgodovina že velikokrat pokazala, da bo največje tehnične novosti po letu 1998 (Renaultov Symonds zavrača trditev, da je bil prehod na motorje V8 v letu 2006 velik korak, in primerja nova pravila z revolucijo iz leta 1983, ko so zapovedali ravna dna) in to, da je bilo treba začeti dirkalnik razvijati na praznem listu papirja, izkoristila katera od ekip iz ozadja in tako prevzela primat.

Ključni dejavnik sezone 2009 so tudi gume, ki so zdaj spet brez profila, torej značilnih žlebov. Sprememba, ki zahteva drugačno nastavitev in konfiguracijo dirkalnikov in pomeni novo priložnost za preboj ali nazadovanje, pa seveda vpliva tudi na dirkače. Nekateri niso vajeni dirkanja z njimi, medtem ko imajo drugi veliko izkušenj s podobnimi gumami iz nižjih dirkaških serij.

Prehitevanj naj bi bilo zaradi drugačnih krilc in KERS-a več, toda kot pravi Trulli, bomo šele marca v Avstraliji videli, ali se bodo napovedi uresničile. »Ne pričakujem, da bodo prehitevanja lažja, saj dirkamo najboljši dirkači na svetu, « še dodaja.

Zaradi novih pravil so morale ekipe v razvoj novih dirkalnikov vložiti več sredstev (znana je javna kritika Luce di Montezemola, da je KERS preveliko zaprav­ljanje denarja), zaradi omejenih testiranj pa so pri razvoju še pomembnejšo vlogo odigrale simulacije. Pripravite se, da bodo razlike med moštvi večje, kot smo jih bili vajeni v zadnjih letih.

»Nova pravila bodo nekateri izkoristili in povečali prednost. Pričakujem, da bomo korak za korakom vsi napredovali, « napoveduje Renaultov Rob White, njegov kolega Bob Bell pa napoveduje veliko število okvar. Nas čaka zanimiva sezona?

Toyota: Zmaga ali konec

Toyota, ki bo letos znova dirkala z Jarnom Trullijem in Timom Glockom, se pelje v svojo osmo sezono. Ena najbogatejših ekip, v njeni tovarni v Kölnu je zaposlenih okoli tisoč delavcev, ima v letošnji sezoni jasen cilj. In ta se ne razlikuje od ciljev prejšnjih sezon (doseči prvo zmago). Je pa drugačno ozadje, saj to zmago zdaj nedvomno zahteva, šefi pa grozijo z odhodom iz kraljice avtomobilizma, če Trulliju in Glocku v letošnji sezoni ne uspe zmagati.

Zgodba o obstanku ali odhodu je logična, saj si Toyota, ki v prodaji vozil beleži minus, zapravljanja v formuli ena ne more več privoščiti. Poleg dirkalnika je pri Toyoti novost tudi odhod nekdanjega šefa motornega oddelka Luce Marmorinija, ki ga bo zamenjal Kazuo Takeuchi. Toyota je lani v drugi polovici sezone močno izboljšala dirkalnik, glede novega TF109 pa upajo, da bo hiter že na začetku.

Glavni cilj razvoja novega dirkalnika je bil doseči stabilnost dirkalnika, ki zaradi novih gum zahteva drugačne nastavitve in drugačno načrtovanje. Kot kaže razvoj japonske ekipe, bodo pri Toyoti sezono začeli brez sistema KERS, kar bo Trullija in Glocka zagotovo stalo nekaj desetink.

Cilj 2009: prva zmaga

Posebnost: mogoče zadnja sezona v F1

BMW: Logično nadaljevanje: vrh

Predstavitev novega BMW-jevega dirkalnika (po novem brez podpore v zadnjih letih manj uspešne banke Credit Suisse) je bila med težko pričakovanimi. Razlog? BMW je v zadnjih letih konstantno napredoval, zato bi bila njihova nezmožnost konkuriranja v boju za letošnji naslov veliko negativno presenečenje.

Dirkaški par ostaja isti, Nick Heidfeld in Robert Kubica. Tisti Robert, ki je lani celo vodil v prvenstvu in skoraj postal prvak, oziroma tisti Kubica, ki se je proti koncu sezone jezil, ker so v moštvu nehali razvijati aktualni dirkalnik in so se lotili stroja za sezono 2009. Kako se je Bavarcem mudilo, kaže podatek, da so novi dirkalnik začeli delati že februarja 2008! Albert Park bo pokazal, ali je bila odločitev BMW-ja, da začnejo novinca razvijati zelo zgodaj, pravilna.

»To je zadnji in najtežji korak v našem razvoju, « je na predstavitvi novega F1.09 povedal BMW-jev motošportni šef Mario Theissen. F1.09 je po grobi zasnovi (visoko in široko prednje krilce, ozko zadnje krilce, zelo majhno število usmerjevalnikov zraka …) enak drugim, iz druščine pa štrli predvsem po višjih stranicah. Inženirji poudarjajo spremembo na prednjem vpetju (nove gume) in povsem novo zadnje vpetje (KERS).

BMW-jeva sezona 2009 bo zelo zanimiva tudi zaradi obeh zelo tekmovalnih dirkačev. Heidfeld, ki si je z odlično predstavo na VN Belgije 2008 rešil letošnji sedež, upa, da mu bo v letošnji sezoni pomagala tudi nova gumarska oprema, ki bolje ustreza njegovemu slogu dirkanja. BMW-jeva nova sezona se je začela dobro, saj je Kubica v Valencii po predstavitvi prevozil 73 krogov brez težav. Veliko težav pa so imeli Bavarci predvsem s preizkušanjem KERS-a.

Cilj 2009: naslov

Posebnost: konstantni napredek

Williams: Večni romantiki

Williams je novega FW31 predstavil na dirkališču Portimao na Portugalskem. Njegova temno modra barva naj še ne bi bila dokončna (kakšne barve bo, bo znano konec februarja), tudi vseh nalepk sponzorjev še ni, so se pa, če primerjamo z letom 2008, nekateri sponzorji (Lenovo, Petrobras) poslovili. Na njem so zdaj opaznejše nalepke Philipsa.

Williamsov letošnji dirkalnik je kljub velikemu prednjemu in majhnemu zadnjemu krilcu lep. FW31 bo tako kot predhodnika poganjal Toyotin motor. Od preostalih ekip se Williams loči po KERS-u, ki ne temelji na shranjevanju energije kot električne energije, temveč na shranjevanju mehanske energije v vztrajniku, ki se vrti s 64 tisoč vrtljaji na minuto.

Pri Williamsu, kjer so prepričani, da je njihov sistem dovolj dober, so ga precejkrat preizkusili in ga zaščitili s kar nekaj patenti. Je Williams lahko presenečenje sezone 2009? Pri KERS-u, ki je na papirju učinkovitejši in lažji od sistemov, ki jih razvija konkurenca, je dvomov manj kot pri drugih stvareh. V zadnjih letih je Williamsov dirkalnik recimo trpel zaradi slabše aerodinamike na hitrih delih stez.

Pomembnosti aerodinamike se pri Williamsu dobro zavedajo, kar potrjuje tudi Sam Michael, ki pravi, da bo v prvih dveh tretjinah sezone aerodinamika verjetno ključna, izredno pomembna pa bo tudi uravnoteženost dirkalnika, ki bo skrbela za čim boljši izkoristek gum. Seveda bo pomemben tudi KERS, ki v letošnji sezoni še ne bo obvezen. Williamsova dirkača bosta še naprej Nico Rosberg in Kazuki Nakajima.

Cilj 2009: napredovanje

Posebnost: samosvoj sistem KERS-a

McLaren: Po desetih letih z enico

Mercedes, Vodafone, Heikki Kovalainen in svetovni prvak Lewis Hamilton ostajajo v ekipi, ki je lani osvojila dirkaški naslov, njene letošnje apetite pa bo zadovoljil le paket obeh naslovov. Navijači bodo letos od Kovalainena, ki s svojo predanostjo in nesebičnostjo ugaja predvsem ekipi, zahtevali več, za Hamiltona pa bo seveda vse drugo kot naslov poraz.

Oba dirkača (seveda tudi vse preostale) čaka še nekaj več dela kot v preteklosti, saj bosta imela na volanu dodatna gumba ? enega za pomikanje prednjega krilca (za šest stopinj) in drugega za izkoriščanje KERS-a. Ob novih gumah je jasno, da bo sezona 2009 leto pravih dirkačev.

Predstavitev novega McLarnovega dirkalnika je minila v mirnejšem tonu, v katerem je moštveni šef Ron Dennis napovedal svoj odhod s čela ekipe (marca bo napredoval Martin Whitmarsh). Nekdanji mehanik, ki šteje 61 let in je že nekaj let razmišljal o odstopu, se bo po novem posvetil drugim projektom znotraj McLarnovega imperija, predvsem novemu McLarnovemu superšportnemu avtomobilu.

Odhod Dennisa, ki je bil udeležen v aferi Stepneygate, ki se je ločil od žene in ki ga je eden od njegovih podrejenih obtoževal rasizma in homofobije, je ob napovedanem slovesu Briatoreja, upokojitvi Todta in vedno manjši (vidni) vlogi Franka Williamsa še en dokaz, da se tudi na vrhu ekip menjajo generacije. 95 odstotkov novega MP4-24 je bilo zaradi omejevanja testiranj razvitih v tovarni, po prvih simulacijah pa so v Wokingu prepričani, da so postavili dobre temelje.

McLaren ima izdelana že dva nova dirkalnika, ki ju že testira. Vprašanje, ki se postavlja pri Ferrariju in McLarnu, je, koliko sta vodilni ekipi v zaostanku v primerjavi z drugimi, saj sta se v lanski sezoni vse do zadnje dirke borili za naslove in v tem boju porabili veliko energije. »Lepo je videti te gume, « je bil nad novim dirkalnikom na predstavitvi navdušen Lewis, s katerega je po osvojenem naslovu padlo veliko breme.

Cilj 2009: naslov

Posebnost: branilci lanskega naslova med dirkači

Renault: Vrnitev na vrh?

Če verjamemo besedam Fernanda Alonsa, dvakratnega svetovnega prvaka in zmagovalca lanskih dveh velikih nagrad, potem se Renault v letošnji sezoni vrača med najboljše. Fernando je prepričan, da letos lahko zmaguje z Renaultom R29, zlasti prepričljivo pa Španec govori o Renaultovi aerodinamiki, ki so jo začeli piliti že pred letom dni.

Renault bo letos verjetno boljši kot lani, saj je kot edini proizvajalec lahko dodelal motor (KERS bo priklopljen na prednjem delu), tako da je ta zdaj v koraku z drugimi, Francozi pa so rešili tudi težave z Bridgestonovimi gumami (Bell: »Nič ni težjega od prehoda z Michelinovih na Bridgestonove ožlebljene gume.«) in se iz lanskih napak na področju aerodinamike veliko naučili. Še Alonso je shujšal za tri kile in fizični pripravi posvetil še več časa.

Špančev partner bo tudi v letošnji sezoni mladi Nelson Piquet, ki pa bo moral pokazati veliko več kot lani. V zvezi z dirkalnikom je tehnični direktor Bob Bell povedal, da je KERS ekipam požrl večino obtežitev, ki so jih včasih razporejali po dirkalniku, s čimer so lahko optimizirali njegovo uravnoteženost, zato je bil eden izmed primarnih ciljev pri izdelavi dirkalnika 2009 zmanjševanje njegove teže.

Inženirji so se pri tem delu celo preveč trudili, saj Renaultov dirkalnik ni prestal preizkusnih trkov. Zaradi osiromašene aerodinamike, ki je oprijem zmanjšala tudi za več kot pol, so inženirji več časa posvetili izboljšanju mehanskega oprijema.

Cilj 2009: naslov (Alonso)

Posebnost: Renault ponavadi dobro izkorišča spremembe pravil

Ferrari: Odpadniki

Komaj je Ferrari predstavil svoj dirkalnik letošnje sezone, že so se našli strokovnjaki, ki trdijo, da posebna, pred stranici nameščena krilca ne ustrezajo letošnjim pravilom. Pri Ferrariju, ki bo z enako dirkaško zasedbo (Felipe Massa, Kimi Räikkönen) branil lanski konstruktorski naslov, tako presenečajo kot vedno.

Rdeči priznavajo, da imajo z novim dirkalnikom nekaj težav, zlasti s KERS-om, in upajo, da bodo lahko zaradi zgodnje predstavitve dirkalnika lahko odpravili porodne krče. Preizkus vzdržljivosti novega F60 (60 kot število let Ferrarijevega tekmovanja v F1) bo zelo pomemben, saj je lani Scuderia veliko točk izgubila prav zaradi pokvarljivega dirkalnika.

Tehnični šef Aldo Costa opisuje F60 kot popolnoma nov dirkalnik. Stefano Domenicali, ki mu pritrjuje, načrtuje hibridno tehnologijo vgraditi tudi v Ferrarijeve cestne športnike in hvali Masso, da je od lani še bolj odrasel. Trdi tudi, da je Räikkönen lačen kilometrine. No, mogoče ga je podžgal Montezemolov komentar, da je lani vozil njegov brat dvojček.

Domenicali računa, da se bodo rdeči letos spopadli z McLarnom in BMW-jem, močan pa se mu zdi tudi Renault. Ferrari se še naprej opira na nasvete Michaela Schumacherja, ki ima veliko izkušenj z dirkanjem s 'slicksi', ki so jih v F1 nazadnje uporabljali leta 1997, torej imajo izkušnje z njimi tudi Trulli, Barrichello, Fisichella in Coulthard, ki bo pomagal Red Bull Racingu.

Rdeči naj bi po vzoru McLarna pripravljali pravi dirkaški simulator v velikosti košarkarskega igrišča in z njim nadomestili izgubljene kilometre na stezi. Ekipa iz Wokinga naj bi za napravo, ki so jo pripravili v sodelovanju z British Aerospaceom, odštela kar 40 milijonov dolarjev. Simulator naj bi bil tako učinkovit, da lahko ekipa dobro nastavi dirkalnik, še preden sploh zapelje na pravo dirkališče.

Cilj 2009: naslov

Posebnost: branilci lanskega naslova med konstruktorji

Mitja Reven, foto: moštva

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri