Pogostnost polnilne infrastrukture je ena od ovir na poti k električni mobilnosti. Kaj je na tem področju zdaj sprejela EU?
Uredbo o vzpostavitvi infrastrukture za alternativna goriva, ki med drugim prinaša določila za večje število polnilnic za električna vozila po EU, je danes potrdil še Svet EU, s čimer je dokončno potrjena. Skladno z uredbo bodo morale polnilnice za avtomobile na glavnih evropskih prometnicah stati vsaj na vsakih 60 kilometrov.
Nova pravila, ki jih je Evropski parlament potrdil v začetku meseca, naj bi povečala število črpalk z alternativnimi gorivi za avtomobile in tovornjake ter omogočila čim bolj preprosto polnjenje. Nova zakonodaja je del svežnja Pripravljeni na 55, katerega cilj je zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov za vsaj 55 odstotkov do leta 2030 v primerjavi z letom 1990, odgovarja pa na izzive razogljičenja prometa, so v Svetu EU spomnili v današnjem sporočilu.
V skladu z besedilom nove uredbe bodo morale biti električne polnilnice za osebne avtomobile z izhodno močjo najmanj 400 kW ob jedrnem cestnem omrežju EU (TEN-T) do leta 2026 nameščene vsaj na vsakih 60 kilometrov. Ob tem se bo morala izhodna moč omrežja polnilnic do leta 2028 povečati na 600 kW.
Polnilne postaje za tovornjake in avtobuse bodo morale biti medtem nameščene na vsakih 120 kilometrov. Do leta 2028 bodo morale biti postaje na voljo na polovici glavnih cestnih povezav v EU, in sicer z izhodno močjo od 1400 do 2800 kW.
Povrh tega bodo morale članice EU poskrbeti še, da bodo do leta 2031 ob omrežju TEN-T na vsakih 200 kilometrov nameščene tudi polnilne postaje za vodik.
Uporabniki vozil na alternativna goriva bodo morali imeti skladno z novimi pravili možnost enostavnega plačevanja na polnilnih mestih, torej s plačilnimi karticami ali brezstičnimi napravami in brez naročniškega razmerja, cene teh goriv pa bodo morale biti prikazane v kilovatnih urah, kilogramih ali minutah oziroma glede na čas trajanja najema polnilnice.
Evropska komisija bo morala ob tem do leta 2027 vzpostaviti podatkovno zbirko s podatki o alternativnih gorivih v EU, v kateri bodo na voljo informacije o razpoložljivosti goriv, času čakanja in cenah na različnih postajah.
Svet EU je danes potrdil tudi novo uredbo o uporabi obnovljivih in nizkoogljičnih goriv v pomorskem prometu. Ta določa, da bodo ladje postopoma zmanjšale izpuste toplogrednih plinov.
Do leta 2025 bodo morale količino toplogrednih plinov v porabljeni energiji zmanjšati za dva odstotka glede na leto 2020, do leta 2050 pa za 80 odstotkov. To bo veljalo za ladje z bruto tonažo nad 5000 ton, ki so vir velike večine izpustov toplogrednih plinov, za vso energijo, porabljeno na krovu ali med evropskimi pristanišči, pa tudi za 50 odstotkov energije, porabljene na potovanjih, kjer je pristanišče odhoda ali prihoda zunaj EU ali v najbolj oddaljenih regijah pod suverenostjo članic EU.
Da bi občutno zmanjšali onesnaženost zraka v pristaniščih, bodo morale kontejnerske in potniške ladje do leta 2030 vso električno energijo pridobiti z obale, in sicer v času priveza na pomolu v večjih evropskih pristaniščih. Na to se že pripravljajo tudi v Luki Koper, za kar bo potrebna tudi nadgradnja električnega omrežja med Divačo in Koprom.
Evropski poslanci so v nova pravila vključili tudi dvoodstotni cilj uporabe obnovljivih goriv od leta 2034, če bo Evropska komisija vmes sporočila, da bodo leta 2031 obnovljiva goriva nebiološkega izvora predstavljala manj kot en odstotek mešanice virov.
Pravila o infrastrukturi za alternativna goriva v prometu se bodo začela uporabljati šest mesecev po objavi v uradnem listu EU in začetku veljave, pravila o trajnostnih pomorskih gorivih pa 1. januarja 2025.
Preberite še: To so stvari, ki jih morate nujno upoštevati, če vas ujameta močan dež in toča!
BONUS VIDEO: Znameniti ameriški mišičnjak v novi podobi
Novo na Metroplay: "Prebivalec Sardinije in prebivalec Ljubljane se razlikujeta v tisoče stvareh" | Leon Bedrač, 3. del