Tehnika: Porsche 911

16. 10. 2011
Deli

Pri Porscheju 911 je vedno vse skupaj malo drugače; po eni strani se trudijo, da bi ostal v mnogočem enak ali vsaj podoben izvirniku, po drugi mu čas diha za ovratnik in ga sili v velike spremembe. Težko je biti v koži tamkajšnjih inženirjev.

Tokratna nova generacija (997) je čisto zares povsem nova, saj so snovalci pričeli razvoj, kot se pri tehniki reče, na belem listu papirja. Torej nobenih izboljšav, vse od začetka. Na začetku pa je vedno platforma, ki je tokrat v medosju za 100 milimetrov daljša kot doslej, nad njo je karoserija, v katero je vgrajeno vse zadnje znanje o lahkosti in hkratni togosti gradnje, in novi 911 je s celotnim paketom, vključno seveda z motorjem, na zloglasnem Nürburgringu za celih 40 sekund hitrejši od predhodnika. Da vam skrajšamo iskanje: njegov (novi) čas kroga je 7 minut in 40 sekund.

Vsak današnji avtomobil je izjemno kompleksna reč, ki se je konstrukcijsko ne da lotiti po delih ali sklopih, in še preden bo uradno zapeljal na ceste, so nam za pokušino razkrili štiri zanimivosti nove Enajstice. Po poglavjih.

Zmogljivosti

Porsche je ena od znamk, kjer so zmogljivosti v širšem pomenu brez dvoma na prvem mestu. A povečati zmogljivosti še vedno vrhunske Devetstoenajstke odhajajoče generacije ni ravno mimogredoče opravilo. Z različnimi prijemi so masno središče (po domače: težišče) znižali za 5 milimetrov, celoten avtomobil naredili za celih 45 kilogramov lažji, za petino povečali togost karoserije in za 300 vrtljajev v minuti (zdaj 7.800) povečali največjo vrtilno hitrost motorja. Karoseriji so uspeli zmanjšati aerodinamični dvig, a mu hkrati tudi za 0,1 zmanjšati količnik zračnega upora – na 0,29. Dvosklopčnik odlikuje hiter odziv na ukaze in je prilagojen sistemu zaustavitve in ponovnega zagona motorja. Motorni hladilnik je manjših zunanjih mer, zato je lahko prednji previs krajši. Zadnjim kolesom so namenili povsem novo zadnjo premo z učinkovitejšim krmiljenjem koles, 20-palčna kolesa pa imajo obute gume zadnje generacije, razvite posebej za novi 911. Seštevajte.

Čustva

Koliko ljudi kupi 911, ne da bi ključno vlogo igrala čustva? In kateri del športnega avtomobila najmočneje igra nanje? Zvok avtomobila oziroma njegovega pogonskega stroja je sestavljen iz visokih frekvenc, ki jih generirajo komponente motorja, ter nizkih frekvenc, ki jih ustvarjata sesalni sistem (ta zvok je slišen predvsem znotraj) in izpuh, ki je slišen zunaj in znotraj. In ta skupen glas je seveda odvisen od obremenitve ter se spreminja z vrtljaji. Kako ga narediti nezmotljivo porschejevskega? Sesalne zvoke so spretno speljali v kokpit, izpušnim pa so namenili za okoli 8 decibelov dodatno povečanje (prijetnega) »trušča« - s pomočjo lopute v izpušnem sistemu, ki se odpira v športnem programu. Sozvočje zvoka novega 911 je ena lepših mehanskih simfonij v tem hipu.

Lahkost gradnje

Od vselej velja: lažji je, bolje gre. Novi 911 je, kot rečeno, za do 45 kilogramov lažji od predhodnika. A pozor: v njem je za 58,4 kilograma novih stvari, tistih, ki izhajajo iz strožjih varnostnih meril, večje medosne razdalje ter ukrepov za zmanjšanje porabe. To pomeni, da bi, gledano poenostavljeno, stari 911 tehtal toliko več, če bi ga le prenavljali, z novim pristopom pa so, kaže, uspeli prihraniti skupaj okrogel cent mase! Takole gre masni prihranek po sklopih: nosilni del v kombinaciji aluminija in jekla 48 kilogramov, vrata 14,5, notranjost 5,5 in drugi prijemi (vključujoč 2 odstotka mase na račun lahkega magnezija!) še 12 kilogramov. Skupaj 80. Potem so prihranili nadaljnjih 18 kilogramov na račun pogona (predvsem lažji hladilni sistem), podvozja in električnega sistema, kar skupaj nanese natanko 98 kilogramov. Katerikoli dober inženir vam bo potrdil, da je to izjemna številka.

Učinkovitost

Vsi govorijo o porabi goriva, tudi pri športnih avtomobilih, čeravno morda ravno tu nekoliko manj. A vseeno. In kako jo zmanjšati? Področij je skoraj toliko, kolior je sklopov avtomobila. Eno je zmanjšanje mase, o tem ste ravnokar prebrali vse. Potem zmanjšanje voznih uporov. Ključno: povečati izkoristek (predvsem motorja oziroma pogonskega sistema)! Večina najprej pomisli na preprosto manjšo žejo motorja, a to ni dovolj. Na to ne vpliva le zgorevalni proces, ampak tudi dober toplotni nadzor motorja, pa seveda stop/start sistem, zmanjšanje zračnega upora, daljša prestavna razmerja, … Prav tu velja omeniti nov ročni menjalnik s 7 prestavami, edinstvena reč ta hip. Tehnično odlično izveden (preprečena možnost pretikanja v napačno prestavo) vpliva na počasnejše vrtenje motorja pri večjih hitrostih, saj je 7. prestava varčevalna, največjo hitrost pa doseže v 6. prestavi. In – kar ni nepomembno – omeniti, da ima vaš avtomobil 7. ročnih prestav je v nekaterih krogih zadeva odobravanja, začudenja in široke debate.

 

Ja. Težko je biti inženir pri Porscheju. A verjemite, da tudi prijetno, zanimivo in vedno polno izzivov. Še posebej, ko se rodi povsem nov 911.

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol