Tesla Roadster

Pravzaprav ga tam, kjer je doma, primerjajo z Lamborghinijevim Murcielagom. Ampak saj razumete smisel, ne?

Tesla Roadster (foto: Tovarna) Tovarna
4. 1. 2007

Teorija ni, vsaj na prvi pogled in po prvih podatkih proizvajalca, nič posebnega. Tale brez pretiravanja čedni roadster poganja elektromotor, energijo zanj pa zagotavlja zmogljivi akumulator. Stvari so do te mere znane že vsaj 150 let. Zanimivejše postane, če pogledate z drugega konca: tale Tesla z mesta do 100 kilometrov na uro pospeši v manj kot štirih sekundah in se pelje prek 200 kilometrov na uro.

Tesla Roadster, v celoti ameriški izdelek, je torej izpopolnjena električna pogonska tehnologija v preobleki superšportnega avtomobila. Akumulator je litij-ionski, ki ga posebej zanj prirejena 70-amperska napeljava z ničle napolni v štirih urah, k dodatnemu polnjenju pa pomaga tudi regenerativno zaviranje. Elektrike v njem je dovolj za 400 kilometrov; če ga prek omenjene napeljave polnite po 160 kilometrih, potrebuje za polnjenje manj kot dve uri, lahko pa ga seveda polnite tudi prek klasične vtičnice, le da potem traja dlje; odvisno od toka, ki ga zmore vtičnica.

Za akumulator, katerega delovanje nadzira mikroprocesor, pravijo, da zdrži 160 tisoč kilometrov, pa se mu padec kapacitete še ne pozna, če (ko) pa s časom zgubi svojo kapaciteto, je v nabavni ceni avtomobila všteta tudi njegova okolju prijazna reciklaža. Baterija ima tudi svoj hladilni sistem (za podaljšanje njene življenjske dobe) in dodaten elektronski sistem nadzora, ki meri napetost, tok, pospeške vozila, nagib vozila, vlago okrog baterije, morebiten dim in drugo. V kritičnem primeru sistem prekine povezavo akumulatorja, da se ne bi zgodila nezgoda.

O pogonu ni veliko podatkov. Znano je, da ima motor največjo moč 185 kilovatov (251 ’konjev’), bistveno impresivnejši pa je podatek o navoru: ta znaša 271 njutonmetrov, ampak to vrednost razvije (elektro)motor že od mirovanja pa vse do 6.000 vrtljajev v minuti. Motor se sicer lahko zavrti do 13.500 vrtljajev v minuti. Vedno zanimiv pa je podatek o izkoristku motorja; medtem ko motorji z notranjim zgorevanjem v avtomobilih še vedno ne dosegajo 40 odstotkov (dizli so bliže tej številki), velja za ta motor v Tesli povprečni 90-odstotni oziroma 80-odstotni izkoristek pri največji moči motorja.

Za motorjem je dvostopenjski robotizirani menjalnik (brez stopalke sklopke), ki prek diferenciala poganja zadnji kolesi, cel avtomobil pa tehta le dobrih 1.100 kilogramov, k čemur veliko prinese skromna teža pogonskega stroja: le 32 kilogramov. Njegova kolesa so dirkaško vodena, za zaviranje pa skrbijo čeljusti znamke spredaj AP Racing in zadaj Brembo.

Lepa stran takšnega avtomobila je (če smemo verjeti proizvajalcu), da prvi servis priporočajo šele pri 160 tisoč kilometrih, ko naj bi zamenjali zavore in gume. No, na naši celini, kjer je način vožnje povsem drugačen (ceste pa tudi), bi se to moralo zgoditi bistveno prej, je pa res, da takšen avtomobil nima ne svečk, ne olja v motorju, ne filtrov, ne jermenov oziroma verig za pogon ventilov, ne ventilov, kar vse zahteva vsaj vzdrževanje, če že ne redno menjavo. Res je namreč, da je pri pogonu edini vrtljivi del rotor elektromotorja.

Tipično ameriško je pojmovanje varnosti; na prvo mesto postavljajo aktivno varnost (vključno z gumami Yokohama ter s serijskim nadzorom tlaka v njih), sledijo pa štirikanalni zavorni ABS, bočne ojačitve, dve varnostni blazini, zaščita potnikov pri prevračanju in zmečkljive cone spredaj in zadaj. Evropski izdelki so torej vsaj desetletje spredaj.

Tesla Roadster se odpelje šele, ko voznik vtipka kodo PIN, ko pa ga pusti postreščku pred kazinom, vklopi poseben način delovanja, ki omejuje domet in zmogljivosti. Ampak ne glede na njegove dobre in slabe strani, izhajajoč iz tehnike, bi bili, verjemite, s takšnim avtomobilom, ki ni niti štiri metre dolg in je le 1, 13 metra visok, zagotovo opaženi. Hvalijo se, da so letnik 2007 razprodali v le štirih mesecih, ampak za njim pride letnik 2008, zato pohitite . .

Tesla Roadster

Motor (zasnova): 3-fazni, 4-polni elektromotor, nameščen sredinsko

Največja moč (kW/KM pri 1/min): 185/251 pri okrog 8200

Največji navor (Nm pri 1/min): 271 pri 0-6000

Menjalnik: 2-stopenjski robotizirani

Pogon: zadaj

Podvozje spredaj: Posamične obese, vzmetne noge, dvoja trikotna prečna vodila, stabilizator

Podvozje zadaj: Posamične obese, vzmetne noge, dvoja trikotna prečna vodila

Premer zavornih kolutov s/z (mm): 300 (hlajene)/310

Platišča (s/z): 5, 5J × 16/7, 5J × 17

Gume (s/z): 175/55 R 16/225/45 R 17

Medosna razdalja (mm): 2352

Dolžina × širina × višina (mm): 3946 × 1873 × 1127

Masa praznega vozila (kg): 1134

Pospešek 0-100 km/h (s): cca 4

Največja hitrost (km/h): več kot 209 kilometrov na uro

Domet z enim polnjenjem akumulatorja (km): 400

Vinko Kernc

Foto: Tovarna