To je mit, ki mu še vedno verjame veliko avtomobilistov

Časi, ko je bil resničen so že dolgo mimo, vseeno pa zajema področje, ki pogosto zapostavljeno.

To je mit, ki mu še vedno verjame veliko avtomobilistov (foto: Profimedia) Profimedia
15. 9. 2021

Miti okrog menjave motornega olja so nekaj, kar nas bo najverjetneje spremljalo vse dokler iz cest ne bo izginil še zadnji avtomobil z motorjem z notranjim izgorevanjem. Glavna dilema je seveda ta, kako pogosto menjati olje. Svoj čas je veljalo, da je to potrebno storiti vsakih 10.000 ali celo 5.000 kilometrov, zaradi česar marsikdo še vedno domneva, da so ti intervali aktualni še danes. Pa so res?

Če preverite servisne intervale sodobnih avtomobilov (za avtomobile na daljših testih jih vpisujemo tudi v našo bazo avtomobilskih testov), lahko vidite, da le-ti variirajo od enega do dveh let, od (večinoma) 15.000 do 20.000 kilometrov, pri čemer gre za priporočila proizvajalcev. In ta ne nastanejo zgolj na podlagi nekih predvidevanj.

Večina avtomobilskih znamk pri snovanju novih motorjev tesno sodeluje z izbranim proizvajalcem motornih olj. Za nalepko, da neka avtomobilska znamka priporoča neko izbrano znamko olja se torej skriva dolgoleten razvoj in testiranja, ki zajemajo prilagajanja motorjev ter motornih olj temu, da bo pogonski sklopi delovali kar najbolj optimalno, mehanske komponente motorja pa bi se ob ustrezni uporabi avtomobila ter predpisani skrbi obrabljale kar najpočasneje.

Servisni intervali se sicer v zadnjem obdobju znova nekoliko skrajšujejo (pred leti je Renault recimo menjavo olja predvideval po 30.000 prevoženih kilometrih), razlogov za to pa je več. Sodobni motorji so namreč precej bolj obremenjeni in zmogljivejši, hkrati pa delujejo z revnejšo mešanico zraka in goriva. Posledično prihaja tudi do večje sajavosti zaradi nepopolnega gorenja, olje pa tako hitreje izgubi svoje lastnosti.

Današnja olja oziroma olja za sodobne avtomobile so sicer po strukturi precej bolj drugačna od tistih izpred nekaj desetletij, kar pomeni, da so precej redkejša in tako primernejša za uporabo v sodobnih motorjih. Ti sonamreč narejenih precej bolj natančno, tolerance med gibljivimi deli pa so bistveno manjše Gostejša olja bi namreč zamašila oljne črpalke in druge poti, kar bi posledično pomenilo prekinitev dotoka olja v motorni prostor, s tem pa prekinitev mazanja motorja ter neizbežno odpoved motorja.

Na drugi strani pa to pomeni, da starejši motorji še vedno zahtevajo gostejša olja, vsaj takšna, kot jih je predvidel proizvajalec, izjemoma pa tudi še gostejša. Starejši motorji imajo namreč lahko povečano porabo olja zaradi obrabljenosti batnih obročkov, sedišč valjev in drugih komponent, v praksi pa bo voznik to najlažje opazil kot večjo količino izpušnih plinov iz motorja, ki bo še posebej opazna v zimskih mesecih in hladnih jutrih.

Olje kot pokazatelj zdravja

Mit o tem, da je treba motorno olje v običajnih avtomobilih menjati na 10.000 kilometrih je torej vsekakor neresničen. Vseeno pa je motorno olje mogoče analizirati, saj nenazadnje pomaga do neke mere pokazati stanje motorja. Morebitne kovinske drobce lahko opazi že mehanik pri menjavi, za podrobnejši vpogled pa je mogoče motorno olje predati tudi v analizo, ki bo pokazala najboljše stanje. Tovrstno storitev različna podjetja opravljajo in ponujajo tudi v Sloveniji.

V kolikor ste torej še vedno v dvomih glede intervala menjave motornega olja, je nasvet naslednji: spoštujte navodila proizvajalca in njegova priporočila, vaš avtomobil pa bo v tem primeru deloval optimalno. In naj vas nižja cena na prvi pogled ustreznega olja nikar ne zavede, nekaj evrov prihranka na leto zagotovo ne bo odtehtalo težav, ki vam jih bo prineslo servisiranje in izbira materiala po navodilih proizvajalca avtomobila.

Preberite še: