SEMA 2006 : Ščepec Evrope

23. 11. 2006
Deli

’Navadni’ avtomobilisti imajo Ženevo, Pariz, Frankfurt, Los Angeles, Detroit, Peking, Šanghaj in druge prestolnice največjih salonov, ljubitelji predelav in vse spremljevalne industrije pa si oblizujejo prste v Las Vegasu, kjer konec oktobra vsako leto odprejo vrata največjega tuning sejma na zemeljski obli. Evropa postaja opaznejša.

Obiskovalci običajnih mednarodnih salonov vedo povedati, da jih navdušujoče tekanje od ene do druge novosti pošteno utrudi in ožuli. Tisti, ki so že videli salon SEMA (Specialty Equipment Market Association), se bodo verjetno strinjali, da je največja razstava predelav na svetu še zahtevnejša za vsa čutila.

Ker SEMA Show traja le štiri dni in ker je prav vsak kos pločevine tako zelo privlačen, da bi si za ogled lahko vzeli ves dan časa. Seveda prednjačijo ameriške predelave. Predrugačenih Mustangov imajo za izvoz, ogromno je tudi predelanih Japoncev, na svoj račun prihajajo tudi ljubitelji korejske pločevine, med vse bolj zastopanimi znamkami pa so tudi evropske, med katerimi sta letos po pokazanem vodila švedski Volvo in nemški Volkswagen. Prvi že z mikavno predelanimi C30.

Za pregled vseh zanimivih novosti letošnjega salona SEMA bi morali spisati knjigo, zato je namen naslednjih strani, da si dodobra obliznete prste ob najpomembnejših razstavljenih modelih. Morda dobite idejo za svojega jeklenega konjička. Letos so bila v Las Vegasu še posebej opazna lahka prozorna platišča, ki prav nič ne skrivajo mogočnih zavornih čeljusti in kolutov. Platišča (zlasti kromirana) so bila na tuning šovu v ZDA kot vedno v središču pozornosti. Lexani je prednjačil s kar 34-palčnimi, ki so, kaj pa ste pričakovali drugega, krasila predelanega Hummerja H2.

Buick

Ob poplavi predelanih Buickov je bilo največ prstnih odtisov na Electri 225 Convertible, z letnico rojstva 1964. Kakšno moč bi ji prisodili? Zagotovo ne 620 ’konjev’, na kolikor so navili njen GM-ov motor. Dvajsetpalčna platišča za kabriolet so našli pri Boss Motorsportsu.

Dodge

Američani so nori na obujanje starih ’muscle’ avtomobilov. Dodge Challenger Super Stock je sanjarjenja o superameriškem avtomobilu le še podkrepil. Challengerjev novi 392 HEMI se šopiri s 525 ’konji’, mnogi pa že sanjajo o trenutku, ko ga bodo videli na dirkah v pospeševanju s prvim parom Goodyearovih Eaglov v zraku. Sicer je SS koncept, narejen na podlagi lanskega detroitskega koncepta Dodgea Challengerja.

Ford

Ni SEME brez Forda in ni Forda brez poplave predelanih Mustangov. Med preostalimi je bil poželjivih pogledov deležen tudi Fordov Expedition, ki so ga ’sfrizirali’ pri Funkmastru. Med četo Mustangov je izstopal Shelby GT500. 5, 4-litrski požrešnež zmore več kot 600 ’konj’, ki jih med tednom lahko prevaža po običajnih opravkih, v nedeljo pa se z velikim veseljem zapodi tudi na dirkaške steze. Ne pravijo mu zaman civilni avto za dirke v pospeševanju.

Pri Fordu so se pohvalili, da so iz pepela dvignili legendarni petlitrski V8, ki bo v novi različici Boss 302 naprodaj za tiste, ki bi si ga radi vgradili v svoj avtomobil. Original so začeli prodajati leta 1969 in ga v omejenih serijah vgrajevali v Mustange, ki so zmagovali tudi na dirkah serije Trans-Am. Prvi Boss je zmogel 300, novi pa bo imel več kot 500 ’konjev’.

GM

Poleg takšnih in drugačnih predelanih poltovornjakov in ogromnih terencev, ki jih pri nas ne prodajajo, je na General Motorsovem razstavnem prostoru najbolj dražil Jay Leno. Komik vseh komikov, ki je poznan kot strasten ljubitelj avtomobilizma, je na SEMI s predstavitvijo EcoJeta mislil smrtno resno.

Pri Lenovih so s pomočjo General Motorsa razvili športnika s sredinsko nameščenim motorjem. Komik je sprva nameraval v stroj vgraditi pogon na gorivne celice, na koncu pa je vgradil biodizla s turbinskim pogonom. Sliši se okoljevarstveno, kar tudi je. Stroj zmore kar 650 ’konjev’, večina tehnike, vključno s platformo, je povzete po Corvetti C6. Še mere: 4.674 milimetrov v dolžino, 2.024 v širino in 1.180 v višino. Leno pravi, da so si oblikovne ideje sposodili pri dirkalnikih formule ena in reaktivnih letalih.

Honda

Ob vseh nagradah, ki jih delijo na SEMA Showu, obstaja tudi tista, ki pripada najbolj ’odštekanemu’ avtu. Letos je bil to Hondin RWD Element-D. Škatlasta Honda je bila zasnovana posebej za namene driftanja. Da vožnja počez ne bi smela biti prevelika težava, skrbi vgrajeni 3, 2-litrski Hondin šestvaljnik, ki s 500 ’konji’ oskrbuje zadnja kolesa. Sicer je bila Honda med najbolj opaženimi tovarnami v Las Vegasu. CR-V je popolnoma nov, pa so ga že predelali v Sport Concept. Podaljšana odbijača, zatem njeni zadnji par luči, pragova, nova 19-palčna platišča in agresivnejši prednji del, ki bo všeč nasprotnikom prednjih oblikovnih potez novega CR-V-ja.

Hondin razstavni prostor je vabil s konceptnim Civicom Mugen Si. Predelavo, pri kateri so v dlani pljunili tako pri Mugenu kot pri JDM Hondi, bodo serijsko izdelali v letni nakladi okoli 500 kosov. Ta posebna izdaja Civica se baha s športnim vzmetenjem, novimi aluminijastimi platišči, aerodinamičnim kitom (zlasti se bohoti veliko zadnje krilce) in športnim izpuhom.

Z razstavljenim Civicom Si HFP (Honda Factory Performance) pa so Japonci hoteli pokazati, kaj lahko kupci naročijo v njihovih prodajalnah. Civica zelo športnega videza, ki ga za predelavo ni treba voziti k nobenemu tunerju. Predela ga namreč kar Honda sama. Pa ne le zunanjega videza, kjer prednjačijo podaljški odbijačev, pragova in zadnje krilce, ki želi biti diskretno, pa mu to najbolj ne uspeva. Kar pa tudi ne moti! Japonci otrdijo vzmetenje, nataknejo 18-palčna lahka platišča z gumami 215/40 ZR 18 in kromiran zaključek izpuha. Znano je tudi že, da za predelavo v tovarni porabijo 5, 6 delovne ure.

Honda v ZDA prodaja tudi model, ki ga pri nas poznamo pod imenom Jazz. Na SEMI so tako predstavili tudi predelane Fite, najbolj pa je izstopal Fit Sport Extreme Concept z aerodinamičnim kitom iz karbona, difuzorjem na zadku, LED-lučmi, predelanim podvozjem, Brembovimi zavorami in 17-palčnimi platišči, na katera so nataknili gume Bridgestone Potenza 215/45 R 17. Notranjost je z Recarovimi športni sedeži in ’high-tech’ videzom bolj športna. Skupaj je na SEMI 2006 debitiralo več kot ducat Hondinih konceptov.

Hyundai

Kdo pravi, da so korejski avtomobili le za voznike, ki od avtomobila ne pričakujejo športnosti. Tudi športnega videza ne. V ZDA so na tuning salonu vseh salonov parkirali kar nekaj Hyundaiev, na katerih se je iskrilo od številnih fotografskih bliskavic. Hyundai je pokazal predelano Sonato z novim aerodinamičnim kitom, zaradi katerega je limuzina manj ’penzion paket’. Bolj športno obliko so nadgradili z Brembovimi zavorami, posebnim izpuhom in Eibachovimi vzmetmi. V notranjost so seveda dali vso večpredstavnostno zbirko naprav.

Bolj kot s Sonato je Hyundaievcem uspelo šokirati publiko z dirkaško Elantro. Rumena lepotica bi bila na naših gorskih dirkah prava poživitev. Še lepša je bila predelava Elantre Davida Brensenda. Kup pločevine zaradi poslikave daje vtis, da gori. K agresivnemu videzu DB-jeve Elantre pripomorejo predvsem aerodinamični kit, Enkeiova platišča NT03+M in Dunlopove gume. Kazali so še aerodinamično predelanega Accenta s prednjim parom vrat, ki se odpira v nasprotni smeri kot sicer. Najprivlačnejši Hyundai je bil Santa Fe Troya Leeja. Lambova vrata, edinstvena poslikava . .

Mazda

Mazdina zvezda SEME je zanimiva tudi za Evropo. Predelani SUV CX-7 so poimenovali Adrenaline. Za osnovo si je Mazdin ameriški oblikovalski oddelek vzel serijsko CX-7, iz motorja zvabil več kot 300 ’konjev’ in moč povezal s šeststopenjskim ročnim menjalnikom. Oblika je drugačna, bolj športna, platišča in gume so večje, kar 20 palcev so jim namerili. Vzmeti so Eibachove, navrtane zavore (koluti) je prispeval Wilwood. Je treba poudariti, da je notranjost povsem večpredstavnostna?

Mitsubishi

Na SEMI so ’EVOlizirali’ novega Outlanderja in ga poimenovali Evolander Concept. Ustvarili so ga v Mitsubishijevem razvojnem in oblikovalskem centru v ZDA. Serijski trilitrski V6 so nabrusili z 220 na 300 ’konjev’, otrdili vzmetenje, nataknili 20-palčna platišča OZ, vrhunsko zmogljive Yokohamine gume, Brembove šestbatne zavorne čeljusti, karoserijo razširili za 28 milimetrov in poskrbeli za dinamičnejši videz.

Notranjost pozira z Recarovimi športnimi sedeži, navigacijskim sistemom s 30-gigabajtnim diskom in DVD-sistemom. Naravnost iz Japonske so na SEMO pripeljali malegaija. Feast I, kot je njegovo ime, ima turbo polnjeni 0, 66-litrski trivaljni motorček, ki v zadnja kolesa izdihne 70 ’konjev’. Nataknili so podaljška obeh odbijačev, pragova, pokrov motorja iz karbona, dvojni Blitzev izpuh in športno vzmetenje istega proizvajalca.

Saab

Vse bolj rastoči trg SUV-ov pomeni tudi vse večji poligon predelav teh cestnih orjakov, ki jim radi rečemo mehki terenci. Mnogi so si bili enotni, da bolj športnega terenskega Saaba, kot je bil na SEMI prikazani Saab 9-7x Aero Concept, še ni bilo. Zakrivili so ga pri DUB-u in nanj nataknili kar 24-palčna platišča videza turbine.

SUV-a so pri priznanem proizvajalcu znižali, predelali zunanjost (opazite kromirane reže za hlajenje ali odvajanje zraka? ) in notranjost in dodali Borlov izpuh. Če odštejemo velikanske gume, bi se takšen Šved lahko znašel celo v prodajnih salonih. Sicer ne pri nas . .

Volkswagen

Pravim ljubiteljem nemškega ljudskega avtomobila je šlo pred desetletji strašno v nos, da se je opevani GTI prodajal le na stari celini. In Američani ne bi bili Američani, če si ne bi naredili kar svojega najhitrejšega Golfa. V anale je šel s cestnim izstrelkom Thunder Bunnyjem Bill Neumann, priljubljenost njegovega Najgolfa pa je spodbodla vodilne v Wolfsburgu in pravi GTI je šel nato tudi v ameriške salone.

Letos so v Las Vegasu z novim Thunder Bunnyjem počastili spomin na starega nevihtnega zajca. Vrstnemu petvaljniku gibne prostornine 2, 5 litra pri dihanju pomaga turbopuhalo. 225 ’konjev’, aerodinamični videz, Bilsteinovi blažilniki, Brembove v zajčje belo odete zavore in zlata lahka platišča.

Volvo

Švedi so v Las Vegasu skupaj s Heico Sportivom, Evolve Carsom, IPD-jem in V rton Snowboardsom predstavljali predelane C30, kar bi utegnilo zanimati tudi evropske kupce, saj se prodaja najmanjšega Volva začenja tudi na stari celini. Čeprav se bo težko zgodilo, da bomo kakšnega podobno predelanega Šveda videli na naših cestah, saj so predelave bolj ali manj skrajne, so razstavljeni primerki zelo zanimivi. Ni skrivnost, da Volvo z novim C30 meri na mlajše kupce, zato lahko brez dvoma pričakujemo razcvet tunerske industrije na temo Tridesetice.

Prvi, Evolvov C30, je vrhunski cestni športnik, kjer so v prvo štartno vrsto postavljeni predvsem ’konji’. Nabrali so kar 507 poskočnih ’ponijev’, ki prenašajo svojo moč na podlago prek vseh štirih (gigantsko širokih) koles. Ogromne in zmogljive so tudi zavore, vzmetenje je povsem dirkaško, kričeča rumena barva pa še bolj poudari dirkaški aerodinamični kit, s katerim je Evolvov C30 zvezda povsod, kjer se pojavi. Ključne besede verjetno najopaznejšega C30 so še dva turba, eksotičen izpuh, dirkaški sedeži, varnostna kletka . .

Nič manj spektakularen, a bolj kot za dirkanje namenjen poziranju, je Heicov C30, pri katerem so pomagali tudi strokovnjaki Burton Snowboardsa. Tristo ’konjev’ sicer ni malo, dodani so še štirikolesni pogon, po višini nastavljivo vzmetenje, posebej za ta avto izdelane Toyove gume in posebna barva iz šestih plasti, ki bo všeč ljubiteljem vojaških ’maskar’. V notranjosti vabi GPS-sistem.

IPD-jev (International Product Development) Volvo C30 je pobarvan v barve švedske zastave, tovarniško ga poganja prednji par koles, vabi pa predvsem z večpredstavnostno notranjostjo, kjer dodatno izstopa zaslon, ki je občutljiv na dotik. IPD C30 stavi še na dvižna vrata.

Toyota

Poleg številnih predelav so se na SEMI bahale tudi hibridne. Japonci so pokazali s privlačnimi karoserijskimi deli in drugo bolj dirkaško tehniko obdarjena hibridna Highlanderja in Camryja. Highlanderju so nabrusili 3, 3-litrski šestvaljnik z 268 na 305 ’konjev’. Fantje iz Rad Ridesa so s predelano Toyoto Camrod dokazali, da bi lahko tudi Japonci naredili atraktivno limuzino, ki bi vozila v zelje novemu Fordu Mondeu.

Toyota v Združenih državah Amerike prodaja znamko Scion, ki je v nasprotju z Lexusom usmerjena k mlajšim kupcem, ki od avtomobila zahtevajo predvsem privlačno in igrivo podobo ter podlago za sapo jemajoče nadgradnje. Da so Scioni lahko še mikavnejši, je dokazala letošnja SEMA, kjer so v posebnem tekmovanju Scion Tuner Challenge merili moči predelovalci Scionov.

Mitja Reven

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja