Včeraj je, kot je bilo predvidevati, v Sloveniji zaživel Uber. Ne sicer v obliki, kakršno predvsem poznamo iz tujine, pač pa bo njegovo delovanje prilagojeno slovenski zakonodaji.
Uber je uradno zaživel v Ljubljani, kjer bo s pomočjo svoje platforme povezal obstoječe licencirane taksiste z uporabniki, ki iščejo sodobne in digitalno podprte oblike prevoza. Po večletnem čakanju in številnih razpravah o ureditvi trga prevozov, ameriški tehnološki velikan vstopa v Slovenijo kot strateški partner, ne pa kot samostojni prevoznik.
Zavezani lokalni zakonodaji
Uber v Sloveniji deluje prek storitev Uber Taksi, ki je trenutno na voljo le v Ljubljani, kjer je aplikacijo že odprlo več kot 150.000 uporabnikov. Ključno je, da Uber ne ponuja lastnih vozil ali nereguliranih prevozov, temveč kot tehnološki posrednik sodeluje izključno z licenciranimi poklicnimi vozniki, ki spoštujejo slovensko zakonodajo.
Cena vsake vožnje je določena po uradni tarifni strukturi Mestne občine Ljubljana, obračun pa poteka digitalno prek aplikacije, kar zagotavlja sledljivost in skladnost s slovenskimi davčnimi predpisi. Poleg tega Uber omogoča ocenjevanje voznikov in potnikov, pohvale ter tudi napitnine prek aplikacije.
Zagon s podporo mesta in diplomacije
Direktorica Uberja za Slovenijo in Hrvaško Morena Šimatić je poudarila, da Uber vstopa z željo po dolgoročnem sodelovanju, a najprej želijo zgraditi zaupanje uporabnikov in lokalnih oblasti. Če bo projekt uspešen, je podjetje pripravljeno svojo dejavnost razširiti tudi izven Ljubljane.
Mestna občina Ljubljana prihod pozdravlja. Podžupan Boštjan Koritnik verjame, da bo Uber pomembno prispeval k razvoju mobilnosti v prestolnici, še posebej z vidika večje dostopnosti in udobja za potnike.
Na dogodku v rezidenci ameriškega veleposlanika v Ljubljani je podporo Uberjevemu prihodu izrazila tudi začasna odpravnica poslov ZDA v Sloveniji Melanie Arreaga, ki je poudarila, da takšna podjetja prispevajo h krepitvi gospodarskega sodelovanja med državama.
Strožji nadzor in kritični odzivi
Vlada se je na prihod odzvala z zadržanostjo. Premier Robert Golob je v parlamentu napovedal, da bo vlada strogo nadzirala delovanje platforme in da ne načrtuje prilagajanja zakonodaje v korist Uberja. Na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo so potrdili, da ne sodelujejo v postopkih v zvezi z vstopom Uberja in da posebnih olajšav za njihovo poslovanje ni.
Skeptični so tudi v Sindikatu taksistov Slovenije, kjer Uberjev prihod spremljajo z zadržanim optimizmom. Podpredsednik sindikata Janko Kip je poudaril, da Uberju ne nasprotujejo, dokler deluje v skladu z zakonodajo. Novi predsednik sindikata Robert Kores pa je primerjal situacijo s prihodom podjetja Taxi Cammeo, ki je sprva odnesel velik delež strank, a se je večina potnikov kasneje vrnila zaradi slabše uporabniške izkušnje.
Uber globalno
Uber je bil ustanovljen leta 2009, danes pa deluje v več kot 70 državah in 15.000 mestih po svetu. Do danes je platforma omogočila že več kot 58 milijard potovanj, kar jo uvršča med največje igralce na področju digitalne mobilnosti.
V Ljubljani se zdaj odpirajo nova vrata digitalizirane taksi storitve, ki obeta večjo preglednost, tehnološko naprednost in sodobno uporabniško izkušnjo – čeprav bo pot do širšega sprejemanja in integracije odvisna predvsem od zaupanja uporabnikov in sodelovanja s slovensko zakonodajo.