Vlada odločila: s torkom znova uvedena regulacija cen pogonskih goriv. Preverite za koliko časa, pod kakšnimi pogoji ...

15. 6. 2022
Deli

Regulacija bo sicer le delna, saj bo veljala zgolj za mestne in primestne bencinske servise, ne pa tudi za avtoceste.

Cene pogonskih goriv bodo od prihodnjega torka za obdobje 12 mesecev vnovič delno regulirane. Vlada se je namreč danes odločila uvesti regulacijo marž trgovcev na bencinskih servisih zunaj avtocest, medtem ko bodo na avtocestah lahko trgovci cene določali sami. "Trg izven avtocest žal ne deluje," je pojasnil premier Robert Golob.

Regulacija marž na bencinskih servisih zunaj avtocest je prvi korak vlade pri soočanju z energetsko in prehrambeno draginjo. Nafta se je v zadnjem letu in pol podražila za približno 75 odstotkov, je na novinarski konferenci po seji vlade povedal Golob. Maloprodajne cene sicer tem gibanjem niso v celoti sledile, je ugotovil.

Preberite še: Mineva pol stoletja od trenutka, ko se je začela modernizacija slovenskega transporta

V tem času se je izkazalo, da trg izven avtocest ne deluje, za razliko od bencinskih servisov na avtocestah imajo namreč vsi ponudniki skoraj ves čas identične cene. In če trg ne deluje, se zdi Golobu prehod na regulacijo marž trgovcev najbolj smiselna poteza.

"Ko smo se morali odločiti, kako naprej, smo šli 'nazaj v prihodnost'," je dejal in pojasnil, da se bomo s prihodnjim torkom, 21. junijem, v Sloveniji vrnili v režim reguliranih marž na bencinskih servisih izven avtocest ter sproščenih cen na avtocestah. Takšna ureditev bo veljala 12 mesecev, je dejal.

S tem bodo cene pogonskih goriv v Sloveniji podobne kot na Hrvaškem, a nižje kot v Avstriji in Italiji. Za 95-oktanski bencin bi to lahko, glede na cene na borzah v torek, izven avtocest pomenilo nekaj nad 1,70 evra za liter, na avtocestah pa tudi do 20 odstotkov več. "Iskali smo ravnovesje pri tem, kaj naši potrošniki še lahko prenesejo," je dejal Golob.

Popolna regulacija maloprodajnih cen naftnih derivatov se mu ne zdi vzdržna. Ker so te cene trenutno regulirane, se na gospodarskem ministrstvu soočajo z zahtevki trgovcev po povračilu nastale škode v višini več milijonov ali celo sto milijonov evrov. Usmeritev vlade je, da se ti zahtevki zavrnejo kot neustrezni, je povedal Golob.

Več glede tega bo več znanega po sestanku s trgovci, je dodal, a že sedaj je prepričan, da "zahtevki takšni, kot so, ne ustrezajo ne duhu ne določilom zakona o kontroli cen". Verjame sicer, da so ukrepi uravnoteženi, jih bodo pa po njegovem mnenju nekateri deležniki lažje sprejeli kot drugi.

Minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Matjaž Han je dejal, da so se morali kot odgovorna vlada odzvati hitro, saj da cene naftnih derivatov vplivajo na življenje vseh, država pa ob sedanji regulaciji cen beleži velik "minus", ki bi se zaradi povrnitve škode trgovcem lahko do konca leta povečal na stotine milijonov evrov.

Hkrati se je vlada s 1. julijem odločila za nekatere omilitvene ukrepe, dokončno naj bi jih sprejela prihodnji teden. Med njimi je Golob omenil zvišanje neobdavčenega zneska povračila stroškov za prevoz na delo za 16 odstotkov, zvišanje povračila zneska trošarin za prevoznike v javnem potniškem prometu ter razbremenitve za kmete. Skupaj s prevozniki pa nameravajo začeti iskati rešitve, da se zvišanje cen pogonskih goriv ne bi prelilo v podražitve hrane in ostalih dobrin.

V skladu s sklepom prejšnje vlade Janeza Janša so cene pogonskih goriv v Sloveniji od 11. maja regulirane. Najvišja maloprodajna cena 95-oktanskega bencina tako na bencinskih servisih na avtocestah kot izven njih je določena pri 1,560 evra za liter, dizla pa 1,668 evra za liter. Za obe vrsti goriva sta določeni tudi najvišji veleprodajni ceni. Pred tem je bila cena na precej nižji ravni že regulirana od sredine marca do konca aprila.

Han potezo prejšnje vlade razume, a kot je opozoril, je zaradi tega država na dnevni bazi dobivala zahtevke naftnih trgovcev za povrnitev škode, poleg tega določene cene niso niti približno skladne z borznimi in "smo se šli naftni turizem".

Novo na Metroplay: Vidnost in varnost v prometu: "Zgoditi se mora 'aha moment', da spremenimo svoje navade"