Še pred včerajšnjo inavguracijo je ameriški predsednik Donald Trump napovedal številne ukrepe na različnih področjih. Na udaru bo tudi avtomobilska industrija.
Trump je namreč napovedal možnost uvedbe 25-odstotnih carin na uvoz vozil iz Kanade in Mehike, kar bi lahko že s 1. februarjem prineslo velike spremembe v avtomobilski industriji. Ti ukrepi bi močno vplivali na številne proizvajalce avtomobilov in dobavitelje, ki se zanašajo na obsežne proizvodne zmogljivosti v obeh državah za oskrbo ključnega ameriškega trga.
Audi
Audijeva tovarna v San Joseju Chiapa v Mehiki, kjer izdelujejo model Q5, zaposluje več kot 5.000 ljudi. Leta 2023 so tam izdelali skoraj 176.000 vozil, od katerih jih je v prvi polovici leta 2024 skoraj 40.000 pristalo na ameriškem trgu.
BMW
Nemški BMW v svoji tovarni v San Luis Potosi izdeluje modele serije 3, 2 Coupe in M2, ki so skoraj v celoti namenjeni izvozu v ZDA in na druge svetovne trge. Od leta 2027 naj bi tam začeli proizvajati tudi povsem električne modele serije Neue Klasse.
BYD in JAC Motors
Kitajska proizvajalca BYD in JAC Motors širita svoj vpliv v Mehiki. BYD išče lokacijo za gradnjo nove tovarne, namenjene domačemu trgu, medtem ko JAC že od leta 2017 sodeluje z Giant Motors pri proizvodnji vozil v Mehiki.
Honda
Honda večino svoje proizvodnje v Mehiki, kar 80 odstotkov, izvozi v ZDA. Operativni direktor Shinji Aoyama je novembra opozoril, da bi uvedba trajnih carin lahko povzročila premik proizvodnje.
Mazda
Mazda je leta 2024 v Mehiki izdelala okoli 209.000 vozil, od katerih jih je 60 odstotkov izvozila v ZDA. Predsednik podjetja Masahiro Moro meni, da gre za težavo, ki jo je treba reševati na ravni celotne industrije.
Nissan
Nissan ima v Mehiki dve tovarni, kjer izdelujejo modele Sentra, Versa in Kicks za ameriški trg. V prvih devetih mesecih leta 2024 so tam izdelali skoraj 505.000 vozil.
Stellantis
Stellantis upravlja dve tovarni v Mehiki: v Saltillu izdelujejo Ram tovornjake in kombije, v Toluci pa model Jeep Compass. Poleg tega ima podjetje dve tovarni v Kanadi, v Windsoru in Bramptonu, kjer načrtujejo novo proizvodnjo do leta 2025.
Toyota
Toyota v dveh mehiških tovarnah proizvaja model Tacoma. Leta 2023 so v ZDA prodali več kot 230.000 teh priljubljenih poltovornjakov, kar predstavlja približno 10 odstotkov njihovih skupnih ameriških prodaj.
Volkswagen
Volkswagnova tovarna v Puebli je največji avtomobilski obrat v Mehiki. Leta 2023 so tam izdelali skoraj 350.000 vozil, vključno z modeli Jetta, Tiguan in Taos, ki so namenjeni predvsem ameriškemu trgu.
Kaj pa dobavitelji?
Na seznamu prizadetih so tudi številni dobavitelji avtomobilskih delov:
- Autoliv, vodilni proizvajalec zračnih blazin in varnostnih pasov, zaposluje okoli 15.000 ljudi v Mehiki.
- Michelin ima dve tovarni v Mehiki in tri v Kanadi.
- Yanfeng Automotive Interiors, kitajski proizvajalec avtomobilskih sedežev, že vrsto let oskrbuje velike avtomobilske znamke, kot sta General Motors in Toyota.
Drugi dobavitelji, kot so Pirelli, Brembo in Eurogroup Laminations, bi prav tako občutili vpliv novih carin, saj večino svoje proizvodnje namenjajo ZDA.
V zanimivi situaciji se je znašla ameriška Tesla. Ustanovitelj Elon Musk in predsednik Donald Trump sta tekom kampanje postala velika zaveznika. Tesla sicer načrtuje gradnjo giga tovarne v Montereyu v Mehiki, a je Musk z izvolitvijo Trumpa nekoliko spremenil načrte in se raje posvetil širitvi svoje teksaške tovarne. Poleg tega je Tesla kar malo "zafrknila" svoje kitajske dobavitelje, saj jih je spodbujala, da gradijo tovarne, uganili ste, v Mehiki.
Povečanje carin bi lahko vodilo v višje stroške za potrošnike, zmanjšanje proizvodnje in premik proizvodnih zmogljivosti. Medtem ko nekateri proizvajalci že raziskujejo možnosti premestitve obratov, bo prihodnost avtomobilske industrije v Severni Ameriki odvisna od razvoja dogodkov v naslednjih tednih. Trumpov ukrep bi lahko močno preoblikoval globalne dobavne verige in postavil na preizkušnjo dolgotrajne čezmejne industrijske povezave.