To bi se utegnilo zgoditi v državi, kjer bi to najmanj pričakovali.
Ameriška zvezna država Arizona bi lahko kmalu postala svojevrsten prometni eksperiment. V tamkajšnjem parlamentu je bil namreč vložen predlog zakona, ki bi na določenih odsekih avtocest odpravil najvišjo dovoljeno hitrost, kar bi v praksi pomenilo nekaj, česar v ZDA skoraj ne poznajo – vožnjo brez omejitve hitrosti, podobno kot na nekaterih odsekih nemških avtocest.
Predlog nosi ime Reasonable and Prudent Interstate Driving Act (RAPID Act) oziroma uradno oznako HB 2059, njegov avtor pa je državni poslanec Nick Kupper. Če bi bil zakon sprejet, bi direktor arizonskega oddelka za promet lahko določene odseke avtocest razglasil za tako imenovana »območja brez omejitve hitrosti«, kjer za osebna vozila ne bi veljala zgornja hitrostna meja.
Seveda zakon ne pomeni popolne anarhije na cesti. Brez omejitve hitrosti bi veljalo le podnevi, natančneje od 30 minut pred sončnim vzhodom do 30 minut po sončnem zahodu. Ponoči bi bila hitrost omejena na 129 km/h. Poleg tega tovorna in druga gospodarska vozila ne bi smela voziti brez omejitev, vsak odsek pa bi moral pred uvedbo prestati podrobne prometne in inženirske analize.
Zakon zelo natančno določa tudi pogoje, ki jih mora cesta izpolnjevati. Takšen odsek ne sme potekati v bližini mest z več kot 50.000 prebivalci, stopnja prometnih nesreč mora biti nižja od državnega povprečja, obvezna pa so tudi stroga pravila vožnje po desnem pasu.
Ključni koncept zakona temelji na načelu »razumno in preudarno«, ki ga v prometu poznajo že iz preteklosti. Podoben sistem je Montana uporabljala med letoma 1995 in 1999, Nemčija pa ga še danes uporablja na določenih odsekih avtocest. Po tem načelu je voznik sam odgovoren, da hitrost prilagodi razmeram – vremenu, gostoti prometa in stanju vozila. Če pride do nesreče, je to lahko že samo po sebi dokaz, da hitrost ni bila razumna ali preudarna.
Kupper poudarja, da se je v Montani in Nemčiji izkazalo, da večina voznikov tudi brez omejitev ne vozi ekstremno hitro. Po njegovih navedbah se je okoli 83 odstotkov voznikov gibalo pri približno 124 km/h, saj se pri tej hitrosti počutijo varno. Prav manjše razlike v hitrosti med vozili pa naj bi bile eden ključnih razlogov, da so takšni odseki lahko celo varnejši od klasičnih avtocest z omejitvami.
Če bo zakon sprejet, bi se začel z enoletnim pilotnim projektom. Kot testni poligon je predviden del avtoceste Interstate 8, ki poteka čez obsežne puščavske predele med okolico Phoenixa in mestom Yuma, kjer je prometna gostota nizka, razdalje pa dolge.
Odzivi lokalnih voznikov so za zdaj precej zadržani. V anketah, ki jih je opravila lokalna televizija Fox 10, so številni izrazili dvome in skrb glede varnosti, podpore predlogu pa med anketiranimi skoraj ni bilo slišati.
Ali bo Arizona res dobila svoje »ameriške Autobahne«, bo pokazal zakonodajni postopek. Jasno pa je, da predlog znova odpira razpravo o tem, ali je absolutna hitrost res največji sovražnik prometne varnosti – ali pa je ključ v odgovornosti voznikov.