Ženeva 2012: Čudoviti svet konceptov (1. del)

Tole je zelo resno vprašanje: ali so konceptni avtomobili zanimivi ali ne?
Za: nove oblikovalske smernice (in s tem morda tudi vpogled v oblikovno prihodnost neke znamke), nove tehnične rešitve, dejstvo, da so unikati in zato neprecenljive vrednosti, pa najbrž še kakšna vrednota.

Ženeva 2012: Čudoviti svet konceptov (1. del) (foto: Saša Kapetanovič, Vinko Kernc) Saša Kapetanovič, Vinko Kernc
20. 3. 2012

besedilo: Vinko Kernc, foto: Saša Kapetanovič, Vinko Kernc, Matevž Hribar

Ženeva je s salonskega zornega kota evropski raj konceptov. Kaj vse pride tja! Poleg uveljavljenih velikih avtomobilskih znamk (ki so s koncepti v Ženevi vedno v manjšini) so tam stalni eksoti, resna oblikovalska podjetja, šole dizajna in druge resne ustanove z oblikovalskimi in/ali tehničnimi smermi, poleg njih pa še muhe enodnevnice, ki z velikim pompom pod žaromete pripeljejo koncept z resnim namenom na novo obuditi kako legendarno znamko, a se njihov ples konča po zaprtju salona. Spomnite se Bitterja, Issote Fraschini, DeTomasa ...

A to je seveda povsem stvar ekonomije; s stališča dizajna, včasih pa tudi tehnike, je večina pokazanega vrednega ogleda, tudi malce podrobnejšega. Ženeva je pač za koncepte tisto mesto, za katero velja: če te ni tam, ne obstajaš, kar daje vsakokrat zalet vsem prej omenjenim.

Velik del te druščine smo zbrali s tokratnega ženevskega avtomobilskega rajanja. Nekateri začenjajo neko pot nekega modela ali različice, zato jim lahko rečemo tudi prototipi, večina pa je zvesta oznaki koncept – v prostoru udejanjena neka avtomobilska ideja. Po fotografijah boste videli in zelo verjetno priznali, da je svet konceptov veliko bolj zanimiv in pisan kot svet serijskih vozil. Poglejmo.☻

Bentley EXP9F ima sicer ime, ki so mu ga lahko nadeli le Britanci, a je zadeva precej pomembna, saj nakazuje vstop tradicionalne znamke v segment, ki zanjo še zdaleč ni značilen, in ker za vsem stojijo Nemci, se lahko tekmeci tega upravičeno bojijo. Njihov tehnični pristop je bolj podoben Subarujevemu kot Landroverjemu, se pravi, da gradijo luksuznega terenca iz osebnega avtomobila. Dizajnerji so na različnih mestih uporabljali videz turbine (platišča, luči spredaj in zadaj, zračne reže, ...) in nadeli avtomobilu prepoznaven obraz znamke, a z jasno izraženo klenostjo zunanjosti.

Znotraj vsak detajl izraža prestiž, sedeži pa so 4 + 1. Motor bo najbrž kar šestlitrski biturbo W12 s 600 'konji' in 800 njutonmetri (verjetno pa tudi štirilitrski biturbo V8 ali celo hibridni pogon), pogon seveda vsekolesni, elektronika pa ima poleg udobne in športne nastavitve mehanike tudi terensko. Ta koncept je tiste vrste, s katerim znamka preizkuša odziv potencialnih strank; če bo zadosten, se lahko v nekaj letih pojavi na trgu.

Bertone Nuccio je vozen koncept in nosi ime človeka, ki je očetovo karoserijsko delavnico, nastalo novembra 2012 (torej gre za 100-letnico podjetja!), povzdignil med najvplivnejše na svetu. Nuccio je ekstremni športni avtomobil s sredinsko postavljenim 4,3-litrskim V8 (480 'konj'), ki je v osnovi sicer kupe, a videza enoprostorca in z izjemno ekstravagantnimi detajli na karoseriji. Mere (4,8 × 1,95 × 1,22 metra) so zelo podobne nekaterim legendarnim Bertonejevim stvaritvam iz preteklosti: Carabo, Startos Zero in Countach.

Posebnost tega koncepta je tudi, da ni vezan na nobeno avtomobilsko znamko, zaradi česar je lahko v vsaki podrobnosti neodvisno zasnovan in oblikovan. Oblika je nastajala pod taktirko njihovega šefa oblikovanja Mika Robinsona. Morda še zanimivost: obliki strehe pravijo 'twin peaks', torej dvojni vrh. Jasno, zakaj ...

Chevrolet Tru 140S in Code 130R sta štirisedežna koncepta z letošnjega detroitskega salona, o katerih smo že pisali, pa vendar omenimo dve zanimivosti. Prvič, z njima pri Chevroletu testirajo odziv kupcev na morebiten športni avtomobil te znamke, kar seveda pozdravljamo, saj bi bila s tem videzom in Chevroletovo ceno nekaj redkega, namenjenega povprečnemu kupcu. In drugič, v času salona so mimoidoče spraševali, kateri je komu bolj všeč.

Verjeli ali ne, tega dne je bil rezultat na koncu neodločen, razlikovala sta se le za en odstotek. Ob tem pa gre za oblikovno zelo različna športnika; Tru (prednji pogon) malce spominja na Astro GTC, Code (zadnji pogon) pa na ... No, podobnega pravzaprav ta hip ni, je pa res nekaj Camara v njem. Katerega bi pa vi? Na žalost je tehnično gledano Tru bližji resničnosti.

Honda NSX je delni dokaz, da so se pri Hondi morda le odločili, da se znova vrnejo med znamke, ki slovijo po športnih avtomobilih. Večina se še dobro spominja avtomobila s tem imenom, ob katerem smo leta 1990 (ja!) točili solze naslade, tokratni koncept pa se zdi še boljši. Prvič, ker se zdi skladnejši, ostrejši in še bolj izzivalen, in drugič, ker mu je namenjen sodoben hibridni pogon.

Tako kot 'original' ima v sredini nameščen V6 s prenosom navora k zadnjim kolesom, prednji pa poganjata elektromotorja. Ta lahko, odvisno od okoliščin, na prednji kolesi prenašata tako pozitivni (pogon) kot negativni (zaviranje) navor in s tem izboljšujeta vozne lastnosti. In ob vsej tehniki je reč visoka le 1,16 metra!

Hyundai i-oniq z imenom spominja na besedo 'unique' (edinstven) in že z videzom dokazuje, da je Hyundai zrela in nič več le plašna konkurenčna avtomobilska znamka. Model i-oniq je skladen, a malce nenavaden kupe zelo tekočih potez, dolžine 4,4 metra (torej v razredu Mégana) in električnega pogona s sistemom za podaljšan domet. Bencinski motor v njem je litrski trivaljnik s 45 kilovati (61 'konj'), elektromotor pa ima 80 kilovatov (109 'konj'). Domet samo z elektriko znaša 120 kilometrov, polni domet pa do 700. Oblika in tehnika sta delo Hyundaievega evropskega razvojnega centra, vključno s futuristično notranjostjo.

Cisitalia 202 E nosi dušo preteklosti in energijo prihodnosti. Zasnovana je v torinskem IED (Istituto Europeo di Design), z namenom oživiti športni kupe, ki je postavil enega od pomembnejših temeljev italijanskega avtomobilizma. Če se spominjate originalne Cisitalie 202 iz leta 1947, boste opazili resnično veliko podobnost v obliki. Toda takratno 202 je poganjal mali Fiatov 55-'konjski', 1,1-litrski motorček, tokratno 202 E pa poganja 450-'konjski' V8. To pomeni, da ne gre za nikakršno tekmo v alternativnih pogonih, ampak preprosto za idejo, kakšna bi morala biti Cisitalia danes, da bi imela s športnega vidika enak vpliv kot originalna po drugi svetovni vojni. Zanimivo je, da gre za idejo – Tajvanca!



Infiniti Emerg-E je vzplaval in v živo navdušil marsikaterega obiskovalca salona v Ženevi. Zanimivo je, da imajo pri Infinitiju čudovite oblikovalske ideje za koncepte, za serijske avtomobile pa tega ne bi mogli povsem trditi. Osnovno vodilo tega koncepta je, kako zasnovati energičen športni avtomobil z električnim pogonom. Človek dandanes nikoli ne bi prisodil temu slokemu kupeju e-pogona, ampak časi gredo v to smer.

Japonci so tehnični razvoj prepustili Britancem (bencinski motor v njem je Lotusov), ki so 'krivi', da Emerg-E tehta le 1,6 tone, pa ima vseeno 400 'elektrokonj' in z njimi pospešek z mesta do 100 kilometrov na uro dobre štiri sekunde. V masi so vštete tudi baterije, zaradi katerih je električnega dometa za 48 kilometrov, skupnega pa za slabih 500.

Italdesign Brivido še zdaleč ni grozen, kot namiguje njegovo ime, prej nasprotno – je prav čeden štirisedežni športni kombikupe. Ker se je Giugiaro nedavno prodal koncernu Volkswagen, sloni Brivido na njihovi mehaniki. To je v osnovi klasičen Gran Tourismo, torej športen, a tudi udoben kupe, po drugi strani pa vsebuje številne napredne elemente: alternativne materiale (aluminij, ogljikova vlakna, steklo), velike steklene površine, 2,6 metra dolge prednje luči LED (ki se vijejo od motornega pokrova do sredine boka) ter kamere namesto vzvratnih ogledal s sliko na volanskem obroču.

Brivido je vozen hibrid s 5,8-sekundnim pospeškom do 100 in z največ 275 kilometri na uro. Dvojček v belem in z Martinijevimi barvami pa je le kup plastike, ki sramežljivo nakazuje na dirkaške ambicije tega koncepta.

Magna-Steyr Mila Coupic, razvit v Gradcu, je privlačen koncept, ki je lahko kar troje: v osnovi SUV-kupe, ki se lahko spremeni v pickup ali v kabriolet. Ves čar tega koncepta je torej raziskovanje novih možnih rešitev prilagodljivosti karoserije oziroma iskanje bolj univerzalnega, večnamenskega avtomobila. Da bi lahko postal to, kar je, so pri Magni uporabili nekaj povsem novih konstrukcijskih rešitev, ki služijo transformaciji iz ene oblike v drugo.


Mazda Takeri naj bi bil koncept – pa kaj še, tole je nova Mazda6, vsaj v grobem, vključno s tehnologijo, ki smo jo že spoznali in ji pravijo Skyactiv. Videz močno spominja na koncept (ki je bil res koncept) Shinari, ki pa je bil, kot kaže, potreben določene mere likanja, najbrž v korist ekonomiji in všečnosti širšemu krogu kupcev. A ne glede na vse – Takeri je čudovit avtomobil preprostih, dinamičnih in hkrati elegantnih potez, ki jih bo zagotovo zavidal marsikateri tekmec. Kot rečeno, s serijskim Takerijem bo na trge prišla tudi nova tehnologija (motorji, menjalniki, šasija ...), ki jo delno sicer že poznamo (velik del nje nosi tudi CX-5), razvita in predstavljena pa je bila predvsem na takšni limuzini, kot je Takeri.

Nissan Hi-Cross je predlog, kakšen bi lahko bil v prihodnje Nissanov mehki terenec, ki bi dopolnil družbo Juka, Qashqaia in Murana. Kljub oblim zunanjim potezam obljubljajo veliko notranjega prostora in sedem sedežev. Pogon naj bi bil hibridni, in sicer z elektromotorjem ter z dvolitrskim bencinskim strojem z neposrednim vbrizgom, pri čemer bi bile zmogljivosti primerljive z 2,5-litrskim motorjem, poraba pa z dvolitrskim. Baterije majhnih mer so litij-ionske in razvite pri Nissanu. Hi-Cross je dolg 4,66 metra in bo kljub zapisanemu zelo verjetno ostal unikat.



Nissan Invitation kaže podobo malega limuzinskega kombija dolžine 4,15 metra, neke vrste naslednika sedanjega Nota, ki bo prišel na trge prihodnje leto. V oči takoj pade aerodinamična karoserija, ki je v kovinski oranžni barvi še posebno izrazita in všečna.

Aerodinamika, lahka gradnja in sodobni motorji bodo pripomogli k cilju – doseči izpust ogljikovega dioksida pod 100 grami na kilometer! Nastal je na enaki platformi kot Micra, obljubljajo pa številne tehnične rešitve, doslej nevsakdanje za ta razred, med drugim tudi popoln nadzor okolice s kamerami. Invitation sicer ni prototip, je pa ena izmed zadnjih razvojnih faz novega serijskega modela.

Pininfarina Cambiano nosi ime naselja, kjer je sedež tega podjetja, predstavlja pa predlog videza in zasnove sodobne luksuzne limuzine na električni pogon. Zunanjost znova odlikujejo preproste poteze, ki so hkrati elegantne, notranjost, ki je manj verjetna v bližnji prihodnosti, pa zaznamuje minimalizem. Cambiano ima troje vrat (ena na levi, dvoje na desni), kjer se zadnja desna odpirajo nazaj, 'manjka' pa stebriček B, kar močno olajša vstopanje.

Če je to res napoved novega Maseratija Quattroporte, kot se šušlja, potem serijski model zagotovo ne bo imel lesenih tal, čeravno so jih za Cambiana izdelali pri priznanem podjetju, ki izdeluje drago pohištvo. Bolj verjetno pa je, da bi imel takšen Quattroporte uro znamke Bovet, kot je v Cambianu in ki jo je mogoče sneti ter nositi kot zapestno uro. Še o pogonu: temu služijo štirje Marellijevi elektromotorji s 60 kilovati največje moči vsak in s trenutno močjo 150 kilovatov. Tako kot gradnja je tudi tehnika napredna, vključno z baterijami, pri razvoju Cambiana pa so sodelovali številni priznani svetovni proizvajalci tehnikalij.

Se nadaljuje ...

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri