Ko o e-mobilnosti spregovorijo osupljive številke
Elektrika danes resda poganja že vse vrste vozil, med drugim hitre vlake in celo vesoljska plovila v projektu solarno-električnega pogona (SEP), ki ga od leta 2015 uspešno razvija NASA, a prvi veliki premiki se nedvomno dogajajo v zasebnem transportu. In številke so navdušujoče.
Dramatične spremembe v mobilnosti se najbolj kažejo na področju električnih avtomobilov, kombijev, mopedov in tudi električnih koles. Prodaja električnih vozil za zasebno rabo beleži skokovito rast – v Evropi kar 42-odstotno leta 2018 v primerjavi z letom prej. S takšno nadaljnjo rastjo lahko pričakujemo, da bo do leta 2030 kar 8 od 10 desetih prodanih avtomobilov na svetu drvelo na električni pogon.
Kitajska gneča električnih skuterjev in električnih koles
Od Kitajske do Norveške
In kdo tu vodi? Kitajska, ki nima le najbolj pestrega trga z električnimi avtomobili, ampak je tam v razcvetu tudi proizvodnja. Nobena druga država na svetu ni v preteklih letih prodala toliko električnih vozil kot Kitajska, kjer številke kažejo, da je od vseh prodanih električnih vozil na svetu kar 45 odstotkov teh prodanih na Kitajskem. Ta trend se ne umirja, saj so v prvi polovici leta 2018 prodali kar 114 odstotkov več električnih vozil kot v istem obdobju leto prej.
Prehod na električna vozila se s polno paro dogaja tudi v Ameriki, kjer so leta 2018 beležili kar 130-odstotno rast prodaje električnih avtomobilov v primerjavi z letom prej. Od vseh zveznih držav najbolj izstopa Kalifornija. V 2018 so v ZDA prodali nekaj več kot milijon električnih avtomobilov, od tega kar 537.208 v Kaliforniji. No, saj imajo tam čisto svojo Teslino tovarno ...
Na stari celini pa je v prednosti Norveška. Sredi 2018 je bilo v Evropi registriranih nekaj več kot milijon lahkih osebnih električnih avtomobilov, od tega 296.000 na Norveškem. S tem ima Norveška največji tržni plug-in segment v Evropi, od lani pa so presegli tudi novo magično mejo, ko so zabeležili, da je 10 odstotkov vseh osebnih avtomobilov na norveških cestah že električnih ali vsaj hibridnih.
Evropa z ambicioznimi cilji
Evropa se zna hitro zavihteti na vrh e-mobilnosti prav v teh letih, saj nas vodi ambiciozna evropska zakonodaja, ki zahteva, da je do leta 2021 povprečna emisija vseh novoprodanih avtomobilov 40 odstotkov manjša, kot jih proizvede povprečni avtomobil danes. In kako najbolje doseči ta cilj? S hitro rastjo e-mobilnosti, seveda.
Pri tem so oči uperjene predvsem v Nemčijo, ki ima v Evropi največji avtomobilski trg in namerava imeti do leta 2020 na cestah milijon električnih avtomobilov. To je za Nemčijo zelo pogumno zastavljen cilj, saj so imeli decembra 2018 registriranih le 196.750 električnih avtomobilov. Imajo pa nenehno rast – rekordno število novo registriranih električnih avtomobilov so beležili v letu 2017, ko je številka od prejšnjega leta poskočila za kar 217 odstotkov. Se pa takšen impresiven poskok v letu 2018 ni ponovil.
Najbolj navdušujočo vizijo pa ima vsekakor Norveška, kjer so prepričani, da bodo do leta 2025 osebni avtomobili na fosilna goriva pri njih le še bežen spomin na preteklost.
Oslo, Norveška
Presenetljivi igralci
E-mobilnost pa nikakor ni področje, kjer se lahko bahajo le najbogatejše države. Pohvalne in spodbujajoče številke prihajajo iz različnih delov sveta, recimo iz – Albanije. Albanija je namreč sklepana za najboljšo državo za uvedbo električnih vozil, ker je pri njih sklenjen celoten krog zmanjševanja emisij – vsa elektrika v Albaniji se namreč ustvarja prek hidroelektrarn.
V Albaniji je flota vseh policijskih avtomobilov že električna, naslednji cilj pa je, da bo v kratkem 80 odstotkov vseh taksijev v Albaniji prav tako električnih. Obenem nameravajo 10–20 odstotkov vseh avtobusov v Tirani nadomestiti z električnimi.
Vneto so se e-mobilnosti lotili tudi v Estoniji, ki je prva uvedla mrežo za polnjenje električnih vozil po vsej državi, vključno s hitrimi polnilnimi postajami na avtocestah, med katerimi je največ 60 kilometrov razdalje. Žal pa so njihove celostne statistike na področju e-mobilnosti še vedno nizke, kar pripisujejo predvsem pomanjkanju vladnih iniciativ v zadnjih letih.
Kako pomembne so vladne iniciative, se je pokazalo na Irskem, kjer se je prodaja električnih avtomobilov v zadnjih petih letih povečala za več kot 400 odstotkov. Tamkajšnja vlada je dosegla sporazume s francoskim Renaultom in partnerskim Nissanom za dodatno proizvodnjo električnih vozil za irski trg.