V formulo 1 se vračajo osemvaljniki. To jim bo pomagalo pri "dihanju"

11. 7. 2025 | Gregor Žvab
V formulo 1 se vračajo osemvaljniki. To jim bo pomagalo pri "dihanju" (foto: Profimedia)
Profimedia

Po številnih menjavah oblik pogonskih agregatov se, kot kaže, znova vračajo v preteklost. Ampak ...

Po skoraj desetletju in pol, odkar je Formula 1 opustila ikonične atmosferske V8 motorje v korist 1,6-litrskih turbinskih V6 hibridov, se vse glasneje govori o morebitni vrnitvi k preprostejši in cenejši pogonski zasnovi. Predsednik Mednarodne avtomobilistične zveze (FIA), Mohammed Ben Sulayem, je ob nedavni dirki za Veliko nagrado Velike Britanije celo namignil, da bi lahko motorji V8 v formulo 1 ponovno zapeljali že v sezoni 2029.

Od spektakla k učinkovitosti – in zdaj nazaj?

Leta 2014 je Formula 1 v želji po večji energetski učinkovitosti prešla z 2,4-litrskih atmosferskih V8 motorjev na današnje 1,6-litrske turbinske V6 hibridne pogonske sklope. Čeprav so ti motorji okolju prijaznejši in tehnološko naprednejši, pa so obenem izjemno kompleksni in dragi za vzdrževanje ter razvoj.

Po ocenah predsednika FIA razvoj sedanjih pogonskih sklopov dosega stroške do 200 milijonov evrov, medtem ko posamezen motor stane med 1,8 in 2,1 milijona evrov. Ob tem je izpostavil: »Sedanji motorji so tako zapleteni, da si tega skoraj ni mogoče predstavljati. In to močno povečuje stroške.«

"Povprečen Zagrebčan, ko prečka predor Sveti Rok": objava nasmejala mnoge (VIDEO)

V8 – a tokrat s sintetičnim gorivom in elektriko

Ben Sulayem pa ne zagovarja zgolj nostalgične vrnitve v preteklost, temveč kombinacijo tradicije in prihodnosti. Novi V8 motorji bi bili zasnovani za uporabo sintetičnih goriv ter vključevanje neke oblike elektrifikacije, kar bi ohranilo skladnost s trajnostnimi cilji Formule 1 in širšega avtomobilskega sveta.

»Do leta 2029 bi lahko uvedli novo pogonsko enoto, vendar se moramo zavedati, da tudi sintetična goriva niso poceni, prav tako so dragi prenosi in drugi tehnični elementi,« je opozoril. Po njegovem mnenju se tudi vodstvo Formule 1 (FOM) in moštva vedno bolj nagibajo k tej rešitvi: »Zdi se, da vsi razumejo, da je to prava smer,« je poudaril.

Nazaj k zvoku in strasti?

Formula 1 se je skozi desetletja razvila iz športnega spektakla v visokotehnološko laboratorijsko areno, kjer prevladujejo učinkovitost, telemetrija in strategija. A mnogi navijači in nekateri člani paddocka menijo, da je zamenjava atmosferskih V8, V10 ali celo V12 motorjev s tišjimi hibridnimi pogoni močno zmanjšala čustveni naboj športa.

Morebitna vrnitev motorjev V8 – tudi če bodo modernizirani in elektrificirani – bi lahko pomenila ponovno obuditev tistega surovega zvoka in dinamike, ki je nekoč pritegnila milijone gledalcev po svetu.

Kaj sledi?

Če se bo trend nadaljeval, bi Formula 1 že v naslednjih letih lahko začela postopno pripravo na novo motorno obdobje. Kot pravi Ben Sulayem, bi bile potrebne vsaj tri leta razvoja, zato je leto 2029 zelo verjeten cilj. Do takrat pa ostaja odprto vprašanje, ali bo Formula 1 znova našla pravo ravnovesje med tehnološkim napredkom, stroškovno učinkovitostjo in čustveno privlačnostjo.

Kitajski način proizvodnje avtomobilov je šokiral uveljavljene proizvajalce, obenem pa pokazal, zakaj postajajo vse hujša konkurenca