Formula 1: Pred sezono 2010

V prvem tednu februarja so se začela in končala prva letošnja testiranja, na katerih so kilometre že nabirali tudi novi dirkalniki. Schumacherjevo vrnitev za volan aktualnega dirkalnika je zasenčil veliki Alonsov debi v Ferrariju.

28. 2. 2010

Španca je na uvodnem testiranju sezone v Valencii spremljalo okoli 56 tisoč ljudi. Vročica pred začetkom sezone, ki bo 14. marca v Bahrajnu, se že stopnjuje. Španci so bili po koncu tridnevnih preizkusov zadovoljni, saj je njihov junak na lestvici časov kotiral najbolje.

V združenih časih letošnjih prvih treh testnih dneh sta oba Ferrarija na prvih dveh mestih, tretji čas preizkusov v Valencii je dosegel Kamui Kobajaši s Sauberjem, sledil pa mu je moštveni kolega de la Rosa. Hamilton je bil peti, daleč pred novim moštvenim kolegom Buttonom, ki je, mimogrede, aktualni prvak sezone 2009.

V Valencii je Button imel nekaj tehničnih težav, mehaniki pa so več kot uro porabili tudi za optimizacijo njegovega sedeža v dirkalniku. Robert Kubica je dosegel šesti čas in bil več kot pol sekunde hitrejši od moštvenega kolega Petrova, za katerega je bil kot dirkača to debi v Renaultovem kombinezonu F1.

Najhitrejši čas, ki ga je v Valencii dosegel sedemkratni svetovni prvak in nekdanji upokojenec Michael Schumacher, je bil dovolj za sedmo mesto, skorajšnja sekunda zaostanka za Alonsom je pač pustila svoj davek. Drugi Mercedes, ki ga vozi Nico Rosberg, je testiranja končal na devetem mestu za Alguersuarijem v Toro Rossu.

Williamsa, Barrichello in Hülkenberg, sta bila v ozadju, tako kot Buemi (Toro Rosso) in McLarnov testnik Gary Paffett.

Čeprav rezultatom testiranj nikoli ne gre povsem zaupati, ker ni natančno znano, s kakšnim testnim programom se je ukvarjala posamezna ekipa, Ferrarijeva dominacija v Valencii nakazuje, da je njihov novi F10 izjemno hiter.

Ferrarijeva dirkalnika sta krog dirkališča Ricardo Tormo edina odpeljala v manj kot minuti in dvanajstih sekundah. Na španski stezi je bilo že veliko novih dirkalnikov, ki so bili predstavljeni na več načinov, najpogostejši pa je bil klasičen 'Williamsov recept', ko so ekipe zjutraj odprle garažo, sedmi sili pokazale orožje letošnje sezone in takoj zatem začele testiranja.

V Valencii so se dirkalniki že tudi kvarili (predčasno je zaradi težave s hidravliko obstal tudi Schumacher), se zaletavali (Hülkenberg je spregledal de la Roso, v blagem trčenju pa je bil poškodovan le Sauber).

Ker je do začetka sezone le še mesec dni, je vzdušje iz dneva v dan bolj naelektreno. Medtem ko je Fernando Alonso tifose zakuril z najboljšim časom testiranja, Michael Schumacher ljubitelje trikrake zvezde že miri: »Mogoče bomo potrebovali nekaj dirk, da zmagamo.« Nemec dodaja, da bo pomembno zbirati točke.

Čeprav so primerjave, kot že rečeno, težke, je Robert Kubica povzel, da je njihov dirkalnik ob polni posodi za gorivo konkurenčen. Moštvo je pohvalilo Kubicinega moštvenega kolega, novinca sezone 2010 Rusa Vitalya Petrova. Petindvajsetletni nekdanji dirkač GP2 je bil navdušen nad zmogljivostmi dirkalnika F1, zlasti pa nad zaviranjem.

Ferrari F10: Alonsovo orožje

V Maranellu so na klasični predstavitvi novega Ferrarijevega dirkalnika pogumno napovedali Ferrarijev boj za naslov prvaka v letu 2010. Dirkalnik so začeli razvijati že zelo kmalu, zelo aktivno sredi leta 2009, ko so ugotovili, da s tistim v letu 2009 ne bodo dosegli zastavljenih ciljev.

Na novem F10, orožju Fernanda Alonsa in Felipeja Masse, je opaziti novega velikega pokrovitelja rdečih. F10 odlikuje drugačna aerodinamika, manjši menjalnik in nov hidravlični sistem, nove pa so tudi zavore.

Veliko pozornost so rdeči pri razvoju novega dirkalnika posvetili zmanjšanju porabe goriva, saj je bil lani Ferrarijev motor med bolj požrešnimi v karavani, med prijemi za zmanjševanje porabe je tudi nov izpušni sistem. Z letošnjega dirkalnika je odpadel hibridni sistem KERS, ki izginja tudi z drugih dirkalnikov moštev.

Ferarrijev šef Luca di Montezemolo, ki se še danes ne more sprijazniti s pobegom Michaela Schumacherja k Mercedesu, je ponovil, da bi se lahko čarovnik v motoGP-ju Valentino Rossi v dirkalniku F1 dobro znašel.

McLaren: težave v raju?

McLaren je v zadnjih mesecih izgubil veliko: z dirkalnika MP4-25 je odpadel KERS, iz ekipe je odšel Mercedes, ki pa bo dirkalnik zadnjih dveh svetovnih prvakov (Button je naslov sicer osvojil z BrawnGP-jem) še naprej zalagal z motorji.

Moštvo zatrjuje, da je v novega MP4-25 vložilo ogromno dela, del njega pa je videti na zadku, kjer se sicer bohoti ogromen pokrov motorja (potegnjen je čisto do zadnjega krilca), a predmet razprav je bolj pri dnu. Pri difuzorju naj bi šel McLaren predaleč in naj bi po mnenju nekaterih konkurentov kršil pravila.

Veliko delov je novi dirkalnik podedoval od lans­kega. Samo v minulem letu je nekdanji McLarnov testnik de la Rosa v simulatorju preživel 60 dni, kar priča o McLarnovi odločnosti. McLarnovo leto 2010 bo zelo zanimivo zaradi izbranega dirkaškega para.

Bo iz Brawna prispeli svetovni prvak Jenson Button lahko kos nekdanjemu prvaku Lewisu Hamiltonu, sicer ljubljencu McLarnove ekipe?

Mercedes: Redbullov klon

Svoje barve sezone 2010 je predstavil tudi Mercedes, v katerem so potrdili popolnoma nemško dirkaško zasedbo. Ob Michaelu Schumacherju in Nicu Rosbergu, ki sta zamenjala startni številki, je kot tretji dirkač pogodbo s srebrno-zelenimi podpisal nekdanji BMW-jevec Nick Heidfeld.

V Mercedesovem dirkalniku z imenom MGP W01 mnogi vidijo precej Redbullovih oblikovnih potez. Nič čudnega, saj je bil njihov lanski dirkalnik najboljši v karavani. Mercedesova slabost je, da se je BrawnGP, iz katerega ekipa izhaja, lani do zadnje dirke boril za naslov prvaka, medtem pa so drugi že s polno paro pripravljali dirkalnike za letošnjo sezono.

V Mercedesovo ekipo bo letos usmerjenih veliko po­gledov. Bo Michaelu Schumacherju uspela velika vrnitev? Bo Nico Rosberg, ki so mu nekateri nekdanji Michaelovi moštveni kolegi svetovali, naj pobere šila in kopita iz Mercedesa, zdržal pritisk?

Renault: vse novo

Po lanskem letu, ko je bila znamka Renault v F1 zaradi afere Singapurju na sramotilnem stebru, Francozi v letu 2010 obračajo nov, povsem nepopisan list. Eric Boullier je novi šef ekipe, nova sta oba dirkača Rus Vitaly Petrov (za sedež naj bi plačal 10 milijonov dolarjev) in Poljak Robert Kubica. Dirkalnik R30 naj bi bil preveč konser­vativen.

Drugi

Medtem ko še čakamo na predstavitve ekipe US F1, Campos (mnogi menijo, da do njih sploh ne bo prišlo), Red Bull, Force India (oba v času tiskanja revije) in Lotus, so brez velikega pompa pokazali in večinoma tudi že preizkusili svoje novince Toro Rosso, Williams, Sauber in Virgin.

Sir Richard Branson je svoj prvi dirkalnik F1 pokazal kar prek spleta (bilo je precej tehničnih težav) in predstavil oba dirkača, Tima Glocka in Lucasa di Grassija. Scuderia Toro Rosso je pripravila evolucijo lanskega dirkalnika. Jaime Alguersuari je poudaril izboljšano fizično pripravljenost, v ekipi pa ostaja tudi Sebastien Buemi.

Dirkalnik Tora Rossa STR5 je prvi izpod peresa Bena Butlerja, ki si ni privoščil eksperimentov. Ekipa bo še naprej dirkala s Ferrarijevimi osemvaljniki.

Še brez sponzorjev se je predstavila nova stara ekipa Sauberja. Nastala je iz BMW-jeve ekipe, dirkalnik pa je evolucija BMW-ja, a z drugačnim motorjem (Ferrari) v zadku, kar je zahtevalo prilagajanje.

Sauberja C29 bosta vozila izkušeni Pedro de la Rosa in novinec z dvema dirkama v F1 na grbi, pogumni Kamui Kobajaši, ki bo letos, kot kaže, edini japonski dirkač v F1.

Na podobno kombinacijo izkušenj in mladostne zagnanosti stavi tudi Williams. Rubensa Barrichella verjetno ni treba posebej predstavljati, saj gre za enega najizkušenejših dirkačev. Njegov novi moštveni kolega je novinec Nico Hulkenberg, lanski prvak GP2.

Williams je ena velikih letošnjih ugank, saj bodo Britanci dirkali s Cosworthovimi motorji. Kako zmogljivi bodo? Bodo zanesljivi? Cosworth s sodobnim osemvaljnikom F1 nima toliko izkušenj kot drugi, gre pa za podjetje, ki je včasih v F1 zmagovalo kot po tekočem traku.

Williamsov tehnični direktor Sam Michael za FW32 pravi, da gre za popolnoma nov avtomobil, pri kate­rem so si drznili tvegati več kot pri predhodniku.

Točkovanje skozi zgodovino

1950–1959 8-6-4-3-2+1 točka za najhitrejši krog

1960 8-6-4-3-2-1

1961–1990 9-6-4-3-2-1

1991–2002 10-6-4-3-2-1

2003–2009 10-8-6-5-4-3-2-1

2010– 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1

Malo novosti obrača F1 na glavo

F1 bo v novo desetletje zapeljala prenovljena. Dirkalniki se po novem med dirko ne bodo smeli ustaviti za dolivanje goriva, saj se je po letu 1993 znova vrnilo pravilo o prepovedi točenja. Na startni črti bosta v Bahrajnu tako stala le dva dirkača z izkušnjami, ko se v F1 ni smelo dolivati goriva med dirko: Michael Schumacher in Rubens Barrichello.

Prednost? Barrichello, ki je mimogrede še zadnji dirkač v formuli ena, ki zavira z desno nogo, je eden tistih, ki jih moti, da bodo morali dirkači začenjati dirke s polnimi posodami za gorivo. Zaradi večjih posod za gorivo, ki bodo na začetku dirke obtežene z okoli 160 kilogrami (približno 100 več kot v letu 2009) tekočine, je na novih dirkalnikih že mogoče videti oblikovne rešitve, ki so posledica povečanih posod za gorivo.

Dirkalniki so v zadnjem delu manj prazni kot v preteklosti. Primerjati leto 1993, ko se zadnjič ni smelo dolivati, in 2010, ko bo znova vladala prepoved, po Barrichellovem mnenju ni smiselno, saj so dirkalniki zdaj popolnoma drugačni.

So pa bili glavarji v Fii le dovolj pametni in so omogočili kvalifikacije s poljubno polnimi posodami za gorivo. Zaradi prepovedi točenja goriva v boksih ne bo več prihajalo do požarov, ki smo jih bili vajeni v zadnjem desetletju in pol. Najhuje je zagorelo leta 1994 pri Benettonu na dirki v Hockenheimu, a Jos Verstappen jo je odnesel le z blažjimi opeklinami.

V zadnjih letih so bili pogosti tudi prizori, ko so dirkači ali zaradi svoje neučakanosti ali zaradi ‘lizik’, ki so jih prezgodaj dvignili, bokse zapustili kar s pritrjeno cevjo za dolivanje goriva. Na srečo do tragedije ni prišlo, pa čeprav je bila nekajkrat blizu.

Fia je z odpovedjo pokvarila napetost med dirkami, ko se ni natančno vedelo, kdo bo kolikokrat točil gorivo. Dirkalnike so morali zaradi dodatne teže in povečane velikosti posode za gorivo pri konstruiranju prirediti novim zahtevam.

Poleg vpliva na aerodinamiko je tu tudi vpliv večje teže na gume, vse skupaj pa pripelje tudi do drugačnega obnašanja dirkalnika, ki bo v začetku dirke precej težji kot na koncu.

Zavore z 28 milimetrov debelimi koluti ostajajo enake, a so pri Fii prepovedali v zadnjih sezo­nah precej razširjene pokrove platišč.

Še večjo vlogo kot v lanski sezoni bo igrala požrešnost motorjev: manj potratni motorji bodo zahtevali manj goriva, vse skupaj pa bo vplivalo na težo posode za gorivo. Dirkači bodo morali še bolj paziti na gume, posebne pozornosti pa bodo dirkalniki deležni pri zaviranjih, saj bodo v začetku dirke tehtali tudi okoli 770 kilogramov, na koncu pa blizu najmanjše predpisane teže, ki je 620 kilogramov.

Startali bodo tako s tovornjaki, dirko pa končali z dirkalniki. Glavni razlog, da je Fia umaknila prepoved dolivanja, ki je vladala med letoma 1984 in 1993, je bilo povečati razburljivost na dirkah. Bo kmalu sledila vzorcu?

Gledalci boste že takoj opazili še eno večjo spremembo na dirkalnikih: gume. Te so od lanske sezone znova brez profila, z letošnjo pa se vrača opazna razlika med sprednjimi in zadnjimi, saj so širino prvih omejili na 245 milimetrov. Zaradi ožjih gum se spremeni razporeditev teže dirkalnika ter njegova aerodinamična uravnoteženost.

Pojavilo se je že nekaj komentarjev dirkačev, da bo zaradi novih gum prehitevanj manj (vpliv aerodinamike), po drugi strani pa bi morali težji dirkalniki, ki lahko zavorno pot podaljšajo tudi za 50 metrov, poskrbeti za to, da bo dirkač lahko prehitel dirkača.

Medtem ko je Fia z novimi pravili poskrbela, da bo najboljši startni položaj dobil dirkač z najhitrejšim dirkalnikom – v zadnjih letih je šlo za igro taktike glede na polnost posode za gorivo –, kar pomeni, da bo spredaj stal najboljši paket, je zaradi vnovičnega spreminjanja točkovanja poskrbela za razvrednotenje dosedanjih dosežkov.

Še lani je dirkač za zmago prejel 10 točk, letos jih bo kar 25, namesto razdelitve točk 10-8-6-5-4-3-2-1 bo šlo za to, da bo točke namesto osem dobilo deset najboljših dirkačev (in dirkalnikov), in sicer kot: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.

Zakaj razvrednotenje? Ker bodo statistični podatki o največ zbranih točkah postali še bolj neprimerljivi. Kako so točke podeljevali v zgodovini, si lahko pogledate v tabeli.

Mitja Reven, foto: Moštva