Na vrhu slovenskega relija se letos po šestih letih obeta menjava najuspešnejšega voznika, iz ozadja pa se tudi sicer vztrajno prebija nova generacija (najstniških) dirkačev. Na reliju Nova Gorica so poleg njih izstopali tudi najhitrejši talenti izbora FIA Rally Star.
V Novi Gorici organizirajo največji reli v Sloveniji, ki je bil letos še posebej v znamenju novih imen morda celo nove generacije voznikov. Vse je kazalo prav na tak mejnik – šestkratni državni prvak v reliju Rok Turk (Hyundai i20 Rally2) je sicer na cesti še vedno najhitrejši voznik relija, a z drugim odstopom leta si je praktično zapravil vse možnosti za še sedmi naslov državnega prvaka.
Če ga je spomladi v Vipavski dolini ustavila dvojna okvara turbopuhala, se mu je tokrat strgal jermen servovolana. Okvara ni povzročila večje izgube časa in Turk bi brez težav ohranil vodstvo ter morda ponovil lanskoletno zmago v skupni razvrstitvi, toda zamuda pri popravilu v tridesetminutnem servisu je v trenutku na glavo postavila razplet relija in tudi državnega prvenstva. Razočaranje po takem odstopu je bilo pri Turku in sovoznici Blanki Kacin – pričakovano – neizmerno.
Mesto njunega naslednika se nasmiha Marku Grossiju in Tari Berlot (Hyundai i20 R5). Lani je Grossi prvič dirkal z avtomobilom R5 in za Turkom na kilometer zaostajal tudi po dve sekundi, letos pa je zaostanek vidno zmanjševal. V Novi Gorici je bil ta že pod dvema desetinkama sekunde na kilometer. Grossi je sicer najprej prebil gumo in padel na 40. mesto v slovenskem prvenstvu, a se je do konca dolgega relija s 15 hitrostnimi preizkušnjami v dolžini 150 kilometrov vrnil nazaj v vodstvo.
Grossi je star 29 let in na slovenski sceni s srčno vožnjo in nepopustljivostjo vztraja že dobro desetletje. Začel je s Citroënom AX, zdaj pa Portorožan postaja že dovolj izkušen in konstanten za volanom pravih specialk. »Tokrat sem imel nov motor in tudi nove pnevmatike. Na reli sem prišel, da poskušam resno napasti Roka,« je povedal najverjetnejši državni prvak, ki pa bo moral naslov vseeno še potrditi na zadnjih dveh relijih sezone.
Iz ozadja se bližata še vsaj dve imeni …
Bolj kot Grossi sta novo generacijo z vrhunsko predstavo napovedala dva še veliko mlajša voznika. Ponovno je bil odličen 19-letni Mark Škulj (Opel Corsa Rally4), ki je z rutinsko vožnjo zanesljivo ugnal vse tuje in domače tekmece z dvokolesno gnanimi avtomobili – v razredu RC4 je bilo na štartu kar 26 posadk. Za nameček se je kljub delno mokri cesti vse do konca potegoval za mesta na stopničkah v skupni razvrstitvi državnega prvenstva.
Najbrž bi se tja tudi uvrstil, če bi ves čas vozil na vso moč in ne bi pazil na zmago v diviziji 2 za tako želeni naslov državnega prvaka. Sredi relija je imel Škulj celo možnosti za zmago med Slovenci. Če bi mu to uspelo, bi po letu 1992 postal najmlajši zmagovalec relija za slovensko državno prvenstvo. Ta rekord že 31 let drži Darko Peljhan; in prav neutrudni Idrijčan je bil tokrat spet tisti, ki je bil v cilju relija za Grossijem drugi najhitrejši slovenski voznik. Tudi v skupnem seštevku se prav Peljhanu obeta naslov državnega podprvaka.
Poleg Škulja je v Novi Gorici izstopal še Martin Čendak (Renault Clio Rally5). Čendak je po spletu okoliščin – vozil je po suhem, vsi glavni favoriti pa po mokrem asfaltu – z dirkalnikom divizije 1 celo dobil prvo hitrostno preizkušnjo po ulicah Nove Gorice v skupni razvrstitvi. Toda tudi pozneje, ko so bile vremenske razmere na cesti enake, Čendak ni popuščal.
Reli je končal kar šesti skupno med Slovenci in drugi med vsemi z dvokolesno gnanimi avtomobili. Z izjemo Škulja je prehitel celo vse avtomobile divizije 2. »Poznajo se mi reliji v Italiji. Tam se nas zbere blizu 20 voznikov in vsi vozimo na polno od prvega do zadnjega kilometra. In to izključno na zapiske. To je vrhunska šola in najboljša odločitev v moji karieri,« je Čendak ocenil letošnji odhod v italijansko prvenstvo IRC.
Kaj je pravzaprav FIA Rally Star
Odlične vožnje mladih slovenskih voznikov – mednje bi šlo počasi uvrstiti tudi 18-letnega Reneja Černigoja (Opel Adam Cup), drugega v diviziji 1 – so bile odlična vzporednica zanimivim gostom na reliju Nova Gorica. To je bila zasedba FIA Rally Star. Gre za projekt zveze FIA, ki je organizirala izbore za iskanje mladih talentov na vseh celinah, in zmagovalci teh izborov zdaj vozijo na izbranih relijih s podporo FIA ter v M-Sportovih Ford Fiestah Rally3.
V Novi Gorici sta predvsem Estonec Romet Jurgenson, zmagovalec lanskoletnega evropskega izbora (tam je bil v finalu tudi Čendak), in Avstralec Taylor Gill vozila atraktivno, hitro in izjemno obetavno. Za njimi stoji ustroj izkušenih strokovnjakov, vozniki (med njimi tudi voznica) v servisu ves čas gledajo posnetke naslednjih hitrostnih preizkušenj, njihov servis pa je bil tudi videti kakor tisti na svetovnem prvenstvu. Zaradi FIA Rally Star je v Novo Gorico pripotoval tudi Robert Reid, podpredsednik zveze FIA, ki je odgovoren za področje športa, sicer pa leta 2001 svetovni prvak v reliju kot sovoznik Richarda Burnsa.
»Vzdušje med njimi je dobro. Ko se bo začela tekmovalnost, se bodo najbrž že manj razumeli. Trenutno še ne vemo, kako dobri dejansko so. To je učno leto, rezultati niso tako pomembni. Konec leta bomo med temi šestimi izbrali štiri voznike, ki morda ne bodo najhitrejši, bo pa to četverica, za katero menimo, da ima največ možnosti za napredovanje v tem športu,« je v Novi Gorici povedal Reid.
Medtem ko je moral sicer zelo hitri Taylor odstopiti, je Jurgenson reli odpeljal z odliko in se zavihtel na tretje mesto v skupni razvrstitvi – za Madžarom Martinom Lazslom (Škoda Fabia Rally2) in Nemcem Hermanom Gassnerjem ml. (Hyundai i20 R5). Jurgenson je kot mladi Estonec, ki se je veščin relija pred lanskoletnim evropskim izborom na Esteringu učil zgolj na računalniškem simulatorju, zagotovo novo zanimivo ime iz dežele nekdanjega svetovnega prvaka Tanaka in aktualnega mladinskega svetovnega prvaka Virvesa.
Mlada generacija opozarja nase tudi v drugih disciplinah
Trenutno smo z generacijo mladih dirkačev prav gotovo lahko zadovoljni tudi v Sloveniji. Hitra namreč nista le Škulj in Čendak, ki sta v zadnjih dveh sezonah resnično pokazala veliko in izpostavila svoj potencial tudi na mednarodni ravni, na gorskih dirkah je odličen tudi Anže Dovjak (Hyundai i30 TCR), na krožnih dirkah pa prav tako še najstnik Nik Štefančič (Renault Clio).
Poleg Grossija je bilo v cilju novogoriškega relija še nekaj zelo veselih voznikov. Na zadnji hitrostni preizkušnji se je uspelo na zmagovalne stopničke v slovenskem državnem prvenstvu zavihteti Alešu Zrinskemu (Škoda Fabia Rally2), ki je v drugi polovici relija morda pokazal najboljše vožnje svoje kariere in na eni preizkušnji ugnal tudi Grossija.
Z novo zmago v diviziji 3 je naslov državnega prvaka že osvojil Vasja Miklavčič (Renault Clio RS). Med osmoljence pa je poleg Turka sodil predvsem izjemno hiter Klemen Kovačič (Opel Corsa Rally4), ki pa je z napako na zadnji hitrostni preizkušnji zapravil drugo mesto v diviziji 2. Glede na malo prevoženih kilometrov – Kovačič je namreč zadnjič dirkal spomladi v Vipavski dolini – je bil bržkone celo največje presenečenje relija.
Preberite še: Test: Dacia Duster 1.5 Blue dCi 115 4x4 - Robustnost
Morda vas bo zanimal tudi pogovor, ki ga vodi Borut Pahor