Jari-Matti Latvala je želel postati najmlajši dirkač, ki bi zmagal na reliju za svetovno prvenstvo. Sanje je dosanjal pretekli konec tedna na Švedskem.
Reli je najbolje začel Jari-Matti Latvala, ki je v petek zjutraj prehitel najhitrejšega v četrtkovem superspecialu Pettra Solberga. Temelje za zmago, prvo v svoji karieri dirkača na relijih za SP, je postavil na začetku, ko je osvojil šest hitrostnih preizkušenj zapored, potem pa je le še nadzoroval najbližjega tekmeca, moštvenega kolega Mikka Hirvonena. Henri Toivonen, do letos najmlajši zmagovalec relija za SP v zgodovini (ko je zmagal na RAC-u 1980 je imel 24 let), je s prestola padel torej v nedeljo, ko je 22-letni Latvala praznoval svojo prvo zmago. »Noro, niti ne najdem besed, da bi opisal te posebne trenutke.
Henri Toivonen je bil moj veliki idol, spremljal sem njegovo kariero. Lepo je premagati njegov rekord. Malcolm mi je rekel, da mi lahko uspe, a o tem nisem bil povsem prepričan, « je bil navdušen Jari-Matti, ki so ga ganile tudi očetove solze.
Latvala, ki pravi, da mu je ta uspeh dal še več samozavesti, je že nekajkrat vodil na reliju za SP, a je potem zaradi napake končal ob cesti. Tokrat mu je uspelo, veliko zaslug za to pa gre pripisati njegovemu desetemu startnemu mestu v petek, saj so tisti, ki so startali pred njim, počistili zasneženo in poledenelo cesto. Zaradi pomanjkanja snega je bila izpeljava relija celo ogrožena, organizatorji so zaradi nebele podlage odpovedali 18. hitrostno preizkušnjo, v zraku pa so viseli tudi nekateri drugi, povsem blatni HP-ji.
Posebej blatne in nič kaj zasnežene so bile ponovitvene preizkušnje, ki so jih dirkači prevozili drugič. Snežnih bankin, na katere dirkači naslanjajo svoje dirkalnike, tokrat ni bilo. Namesto njih so se pojavile številne druge pasti. V eno izmed njih je padel tudi štirikratni zaporedni svetovni prvak in zmagovalec uvodnega relija sezone v Monte Carlu Sebastien Loeb.
Francoz je na četrti hitrostni preizkušnji prebil snežno bankino in zadel v nasip, od koder je Citroëna C4 WRC odbilo s ceste. »Zgodilo se je v ovinku v četrti prestavi, ko sem se z nosom dotaknil snežne bankine. Ker je bil sneg moker in trd, naju je odbilo s ceste. Dirkalnik je zapel v skalo in se obrnil, « je Loeb povzel dvakratno prevračanje. Trajalo je nekaj minut, da so gledalci spravili dirkalnik na vsa štiri kolesa (Loeb je delno blokiral cesto, zaradi česar je moral Hirvonen tudi upočasniti). Posadka je kmalu ugotovila, da so nekateri deli dirkalnika poškodovani, in sicer poškodovan je bil hladilnik polnilnega zraka ter napeljave, odpovedala pa je tudi sklopka.
Motor ni več delal, kot bi moral, zato je moštvo umaknilo dirkalnik z relija. »Sam bi šel najraje domov, a je moštvo hotelo, da ostaneva v reliju, « je Seb pojasnil sobotni start. A njegov superreli ni trajal dolgo: moštvo je ugotovilo, da motor ne bo dočakal konca relija in so dirkalnik dokončno umaknili z dirke. V Monte Carlu je bila zgodba podobna, le da so tam Sordu pustili izpeljati reli do konca in so šele kasneje ugotovili, da je motor treba pred Švedsko zamenjati, zaradi česar je drugi tovarniški C4 WRC dobil petminutni pribitek na čas, dosežen na Švedskem.
Daniel je na severu Evrope kljub velikemu zaostanku dirkal odlično in na koncu zasedel šesto mesto, kar pa je bil slab obliž na Citroënove švedske rane. Sordo (leta 2006 je bil na Švedskem 16., lani 12.) ni skrival, da mu je pri doseganju dobrega rezultata pomagalo tudi pomanjkanje snega.
Loeb bo svoj 100. nastop na reliju za SP (prvič sta s sovoznikom Eleno nastopila s Citroënovim Saxojem Kit Car leta 1999 v Španiji, skupno pa sta dosegla že rekordnih 37 zmag in štiri zaporedne naslove svetovnih prvakov) poskušal čim prej pozabiti, saj ga nanj ne vežejo najlepši spomini. Poleg odstopa je na etapi dobil še kazen zaradi prehitre vožnje. Švedskih policistov pač ne zanima, da je štirikratni svetovni prvak in da zna vihteti volan bolje kot vsi preostali zemljani skupaj.
Nekateri dirkači so imeli veliko težav z obvladovanjem dirkalnikov na blatni in nepoledeneli podlagi. Veliko jih je zletelo s ceste, nekateri med njimi pa so se nanjo vrnili šele ob pomoči gledalcev. Chris Atkinson je z izletom s ceste izgubil več kot 15 minut, po počeni gumi in izgubi tretjega mesta pa je čez nekaj časa zavrtelo tudi Henninga Solberga.
Gledalci so morali pomagati še tretjemu tovarniškemu Fordu, ki ga je vozil Khalid Al Qassimi. Arabec še ni dirkal na snežnem reliju, zato se je na severu predvsem učil in tam kljub petim in več stopinjam Celzija, do kolikor so se dvignile dnevne temperature, zmrzoval. V priprave na ta reli je Al Qassimi sicer vključil tudi nočno taborjenje v puščavi, a je že prvi dan v Skandinaviji ugotovil, da se hladne puščavske temperature ne morejo primerjati s švedskim vremenom.
Pirelli, ki je letos edini opremljevalec z gumami, je na Švedsko pripeljal povsem novo gumo Sottozero z dimenzijami 145/85 R16 in s 400 dvocentimetrskimi žeblji, ki zaradi manjše kontaktne površine na pravi švedskih podlagi (led in sneg) prinašajo izjemen oprijem. Zaradi le ene vrste gume, ki ni prinesla izbire, je letos odpadlo tradicionalno odločanje med različnimi zmesmi gum in količino ter vrsto žebljev.
Za dvema Fordoma je v cilj pripeljal Gigi Galli. Italijan je s tretjo stopničko izenačil svojo najboljšo uvrstitev v karieri (Argentina 2006) in poskrbel za slavje pri Stobartu že s svojim drugim nastopom s Focusom. Petter Solberg je s četrtim mestom ubranil Subarujevo čast. Norvežan se je v začetku relija pritoževal nad nevozno Imprezo in s tem spomnil na večji del lanske sezone, ko so imeli Japonci precej težav z dirkalnikom.
Na domačem, skandinavskem terenu je s petim mestom presenetil mladi Mikkelsen. Do te uvrstitve mu je pomagal tudi Matthew Wilson, ki je na 19. hitrostni preizkušnji odstopil zaradi tehničnih težav. Predzadnji točki je osvojil Toni Gardemeister s Suzukijem. Suzuki je po Monteju znova dosegel dober rezultat, ki bi bil lahko še boljši, če Japonci spet ne bi imeli tehničnih težav z obema dirkalnikoma. Anderssonovemu SX4 WRC je odpovedal motor. Šlo je za enako okvaro kot pri Gardemeistrovemu Suzukiju na Monteju. Suzukijevi šefi, ki so se razšli z glavnim razvojnikom Michelom Nandanom (ta je na kolesa spravil tudi Peugeotovo orodje 206 WRC), so ponovili, da potrebujejo čas za uspeh.
Švedski reli je pomenil začetek sezone v razredu PWRC. Patrik Sandell je dolgo časa vodil s Peugeotom 207 S2000, potem pa je zletel s ceste ter vodstvo (in zmago) prepustil Hänninenu z Mitsubishijem Lancerjem Evo IX.
Rezultati relija po Švedski:
1. Latvala/Anttila (Ford Focus RS WRC 07) +2.46:41, 2
2. Hirvonen/Lehtinen (Ford Focus RS WRC 07) +58, 3
3. Galli/Bernacchini (Ford Focus RS WRC 07) +2:23, 2
4. Solberg/Mills (Subaru Impreza WRC 2007) +2:59, 4
5. Mikkelsen/Floene (Ford Focus RS WRC 07) + 5:46, 0
6. Sordo/Marti (Citroën C4 WRC) + 7:13, 1
7. Gardemeister/Tuominen (Suzuki SX4 WRC) +10:35, 3
8. Hänninen/Markkula (Mitsubishi Lancer Evo IX) + 12, 27, 5*
*zmagovalec PWRC
SP v reliju za voznike:
1. Hirvonen 16, 2. Latvala 10, 3. Loeb 10, 4. Galli 9, 5. P. Solberg 9, 6. Atkinson 6, 7. Duval 5, 8. Mikkelsen 4, 9. Sordo 3, 10. Cuoq 2 …
SP v reliju za moštva:
1. Ford 26, 2. Subaru 16, 3. Stobart Ford 16, 4. Citroën 15, 5. Suzuki 5
Mitja Raven, foto: moštva
Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere