Vsakič ko je Škodin tovarniški voznik Esapekka Lappi začel zavirati, sem imel občutek, da se je uštel. Toda vselej se je izšlo z milimetrsko natančnostjo, in zato je strah že v naslednjem trenutku zamenjala neizmerna navdušenost, ko je 280-'konjski' turbomotor zapel v ritmu sekvenčnega menjalnika.
Pri 120-članski ekipi Škode Motorsport so ponovili vajo, ki smo jo že videli pri dirkalniku Škoda Fabia S2000: najprej so dolgo časa testirali, potem pa v primerjavi s tekmeci razmeroma pozno predstavili dirkalnik, s katerim se lahko nastopa v drugi ligi svetovnega prvenstva (tekmovanje WRC2), na evropskem prvenstvu, sistemskih dirkah pod okriljem organizacije FIA in seveda domačih prvenstvih. Pri Fabii S2000 je ta sistem obrodil veliko sadov v smislu zmag in lovorik na različnih tekmovanjih, zato smo lahko prepričani, da bo z najnovejšo Fabio R5 podobno. Prvi nastopi že kažejo, da gre za trenutno najboljši dirkalnik razreda R5 na svetu, in čakalna doba to tudi potrjuje. Če ga danes namreč naročite in plačate 180 tisoč evrov, seveda brez davka, potem ga lahko dobite šele konec prihodnjega leta!
Medtem ko je Lappi malce zdolgočaseno čakal v dirkalniku, da so mehaniki pregledali dirkalnik in predvsem gume, mene pa privezali na sovozniški sedež, bomo preleteli najnovejše rezultate. Najnovejši Škodin dirkalnik R5 že osvaja prve lovorike, saj je njihov domači tovarniški voznik Jan Kopecky letos petkrat zmagal v češkem prvenstvu, zato se lahko pohvali s svojim drugim naslovom češkega prvaka. Odlično jim gre tudi v svetovnem prvenstvu kategorije WRC2, saj je Lappi zmagal tako na Poljskem kot tudi na Finskem, na Portugalskem je bil drugi, Kopecky pa je slavil na zahtevnih asfaltnih nemških cestah. Kako jim je šlo v Avstraliji, saj smo tale članek napisali pred dirko Tam doli, si poglejte med oktani.
Lappi nežno spelje, kar je v dirkalnem avtomobilu prej izjema kot pravilo, nato pa do namišljene hitrostne preizkušnje, ko so jo speljali kar po stranskih cestah dirkališča Slovakiaring, malce ogrel zavore z za sopotnika zoprno izmenjavo pospeševanja in zaviranja. Potem pa preklop elektronike v dirkaški program in veselje se je začelo. Dirkalnik tako zvezno pospešuje, da razen poka ne zaznaš, da je nekdanji finski in evropski prvak medtem prestavil v višjo prestavo, in po občutku bi sam še malce vztrajal s plinom pri vsaki prestavi, čeprav medtem na instrumentni plošči zagorijo že vse lučke, ki opozarjajo na idealen čas prestavljanja. Razlika med dirkalnikom Škoda Fabia S2000, ki sem jo že preizkusil, in najnovejšo Fabio R5 je seveda motor; prva je imela pod motornim pokrovom dvolitrski atmosferski motor, zdaj pa ima 1,6-litrski turbomotor. Zato je bilo treba prvo preganjati v višje vrtljaje, zdaj pa dela pri nižjih vrtljajih, kjer je največ navora. »Prej si moral veliko bolj paziti na idealno prestavljanje, tokrat te navor reši, tudi če si kot voznik malce površen oziroma raztresen,« se je vsaj malce razgovoril 24-letni Lappi ob vprašanju, ali je po novem lažje upravljati najdražji Škodin avtomobil. Dirkalnik zavira brutalno, zato se zahvaljujem dirkaškim varnostnim pasom, da sem sploh ostal v sedežu, in lega je naravnost navdušujoča. Take zavore, gume in podvozje bi tudi jaz imel na svojem avtu! Edino, kar mi ni bilo všeč, je bil zvok motorja. Fabia S2000 je bila glasna, v svojem delovanju kar jezna in rohneča, dirkalnik R5 pa je veliko bolj tih, krotek. Toda večji navor in doseženi časi na posameznih hitrostnih preizkušnjah, ki so neprimerno boljši kot pri predhodniku (pravijo, da je razlike že pol sekunde na kilometer!), prav gotovo odtehtajo skromnejši hrup turbomotorja.
Na moje vrtanje, ali kaj pogreša evropsko ali finsko prvenstvo, je bil svetlolasi Lappi, ki dirka v reliju že pet let, zelo jasen. »Ne pogrešam niti domačega niti evropskega prvenstva, čeprav smo bili tam kot ekipa več kot uspešni, saj je svetovno prvenstvo poligon, kjer se želim dokazati in pridobiti izkušnje,« je priznal. Ambiciozen poba, ni kaj.
Žal poligon, kjer sta novinarje vozila Esapekka Lappi in Jan Kopecky, ni bil prava hitrostna preizkušnja. Sam bi si želel, da bi zavili proti gozdnim cestam, kjer bi me bilo še bolj strah, vendar bi ob tem tudi bolj užival v mojstrstvu tovarniških voznikov. Med gumami na varnem dirkališču bi si upal tudi sam za volan in verjamem, da ne bi bil tako hiter kot Lappi, bi se pa prav gotovo peljal bolj počez. Da, tudi nehote. Esapekka, zamenjava?
Besedilo Aljoša Mrak; Foto moštvo
Tehnični podatki
Škoda Fabia R5
Motor
vrstni štirivaljnik, turbopuhalo, neposredni vbrizg, 16 ventilov
gibna prostornina (cm3) 1.620
največja moč (kW/KM) 205/280
največji navor (Nm) 420
Pogon
stalni štirikolesni, pasivni
mehanski zapori diferenciala spredaj in zadaj
hidravlična ročna zavora
Menjalnik
5-stopenjski, sekvenčni
Gume in poraba
zavore spredaj (mm): 355 (asfalt) ali 300 (makadam)
velikost posode za gorivo (l): 82,5
poraba na HP (l/100 km): 60
Dimenzije
dolžina (mm) 3.994
širina (mm) 1.820
masa (kg) 1.230 (meja, dovoljena od FIA)
Gume (platišča) Michelin (18-palčna za asfalt in 15-palčna za makadam)
Cena (evrov) 180.000 (brez davka)
Novo na Metroplay: Dedek Mraz opozarja: "Starši, ne delite otrok na pridne in poredne!"