Vztrajnostne dirke: 24 ur Le Mansa

21. 6. 2008
Deli

Nicolas Minassian, ki je z Jacquesom Villeneuvom in Marcom Genejem na slovitih 24 urah Le Mansa osvojil drugo mesto, je bil po epski dirki globoko razočaran. Čeprav je imel Audi počasnejši dirkalnik, je premagal papirnatega favorita ? ekipo Peugeota.

Le največji optimisti so verjeli, da se bo za zmago na letošnjih 24 urah Le Mansa boril kdo drug kot šest tovarniških dirkalnikov Audija in Peugeota. Njihovo upanje je umrlo kmalu po startu, ko so trije Peugeoti in trije Audiji začeli voziti svojo dirko in je postalo jasno, da bo zmagal ali Ingolstadt ali Pariz.

Nemci so pred dvema letoma prvič zmagali z dizelskim motorjem, in še lani so bili pravzaprav brez tekmeca, saj je bil Peugeot z 908 HDI-jem šele na začetku razvojne poti. Letos je bilo drugače. Prvi del sezone Le Mansa z dirkami v Sebringu, Spaju, Barceloni in Monzi je pokazal, da imajo Francozi občutno hitrejši dirkalnik. Ocenjevalo se je, da bodo črni, modri in rdeči prototipi v Le Mansu hitrejši od Audijevih tudi po tri in več sekund na krog.

Razlogov za zmago Peugeota je bilo kar nekaj: najprej hitrost, potem pa še tehnična dovršenost dirkalnika, ki je star le dve leti, medtem ko osnova Audija R10 TDI izvira še izpred štirih let, ko so zavladala nova pravila razreda LMP1.

Ganljiv posnetek dečka, ki je pomagal neznancu: “Ne skrbi, jaz sem Batman”

Pri Peugeotu so bolje izkoristili pravilnik in pripravili hitrejši dirkalnik z učinkovitejšo aerodinamiko (Audi je na skoraj vsaki letošnji dirki serije Le Mans pripravil nov aeropaket in izboljševal aerodinamiko R10 TDI-ja, da bi bil ta pri zaviranjih in vožnji skozi ovinke bolj stabilen), z močnejšim motorjem, boljšim podvozjem (zaradi hidravličnih stabilizatorjev 908 HDI-ji učinkoviteje požirajo robnike in so hitrejši v hitrih ovinkih) in boljšo razporeditvijo mase.

Čeprav oba proizvajalca stavita na 5, 5-litrski 12-valjnik z več kot 650 'konji' (HDI jih ima po nekaterih ocenah vsaj 50 več) in več kot 1.100 (Audi) oziroma 1.200 Nm (Peugeot), je francoski zaradi 100-stopinjskega kota med valji (Audijev je 90-stopinjski) nižji in tehta okoli 250 kilogramov.

Ne čudimo se, da je bila prioriteta pri razvoju francoskega dirkalnika hitrost, saj je v motošportu zelo poznano 'pravilo', da je lažje narediti hiter dirkalnik in se potem ukvarjati z njegovo vzdržljivostjo kot obratno. Audi je upal, da bo hitre Peugeote premagal z izkušnjami in manj požrešnim motorjem (na dirki v Monzi je Peugeot v primerjavi z Audijem v povprečju porabil za 3, 6 litra več goriva na 100 km).

Praksa v Le Mansu je potrdila namigovanja o porabi goriva, saj so morali Peugeoti v povprečju krog prej na postanek kot Audijevi dirkači. Pri Audiju, kjer so pri postankih na splošno boljši, so imeli zaradi odprtega kokpita tudi manj težav pri menjavi dirkačev kot Francozi.

Napak na obeh straneh, na Audijevi in Peugeotovi, je bilo kar nekaj. Najprej je iz igre za zmago izpadel Peugeot s startno številko 8 (Lamy–Sarrazin–Wurz), ki je prvi dve uri narekoval tempo, a je potem zaradi težav z menjalnikom izgubil kar šest krogov. V vodstvu sta se nato izmenjala Peugeota s startnima številkama 7 (Gené–Minassian–Villeneuve) in 8 (Montagny–Zonta–Klien). Sedmica je ponovno prevzela vodstvo po napaki Kliena, ki ga je pri prehitevanju počas­nejšega dirkalnika odneslo v peščeno past, od koder so ga varnostniki 'odkopavali' nekaj minut, in na vrhu vzdržala skoraj do nedeljskega jutra.

Dež, ki je začel padati po četrti uri zjutraj, je dal Tomu Kristensenu v Audiju krila in po seriji izrednih časov je R10 TDI s start­no številko dve ob 5:17 prevzel vodstvo. Najhitrejšemu Peugeotu do konca dirke ni uspelo nadoknaditi izgubljenega.

Letošnji Le Mans je postregel z nekaj rekordi. Za zmagovalca Toma Kristensena (poleg njega sta zmagoviti dirkalnik odlično peljala še zelo izkušena Allan McNish in Rinaldo Capelllo) je bila to že osma zmaga v Le Mansu (in osma za Audi), s čimer je Danec postavil nov rekord.

Zgodovino pa so pisali tudi pri Peugeotu: Stéphane Sarrazin je v 102. krogu prevozil 13, 629 kilometra dolg krog s povprečno hitrostjo 246, 068 km/h in se z najboljšim časom kroga 3:19, 394 zelo približal rekordu Jackieja Oliverja iz leta 1971 (3:18, 4), ki je bil dosežen, ko na ravnini Hunaudi? res še ni bilo šikan!

Rezultati 24 ur Le Mansa 2008

1. McNish–Kristensen–Capello Audi R10 TDI

2. Minassian–Gene–Villeneuve Peugeot 908 HDi

3. Montagny–Klien–Zonta Peugeot 908 HDi

4. Rockenfeller–Luhr–Premat Audi R10 TDI

5. Lamy–Sarrazin–Wurz Peugeot 908 HDi

6. Biela–Pirro–Werner Audi R10 TDI . .

10. Verstappen–Bleekemolen–van Merksteijn Porsche RS Spyder* . .

13. Garcia–Brabham–Turner Aston Martin DBR9** . .

19. Salo–Melo–Bruni Ferrari F430*** . .

*zmagovalec LMP2, **zmagovalec v GT1, ***zmagovalec GT2

Mitja Reven, foto: Mitja Reven, moštva

Novo na Metroplay: "Dezinformacije so povsod" | N1 podkast s Suzano Lovec