Škodina zgodba se nadaljuje. Pravzaprav nadgrajuje in povečuje. Nova Škoda Fabia, ki bo predstavljena na letošnjem avtomobilskem salonu v Ženevi, začenja novo poglavje v knjigi, ki se je začela pisati že leta 1999 v Frankfurtu.
Zgodba Škode Fabie, ki se je začela pred osmimi leti in se lahko pohvali s kar 1, 5 milijona prodanih izvodov (beri: avtomobilov, ki se vsaj pri nas bojuje v peklenskem ’Cliovem razredu’), je seveda znana. Škoda, pa čeprav ji dolgo in uspešno zgodovino le stežka odrečemo, je bila nekoč le še ena eksotična vzhodna tovarna, dokler ni prišla pod patronat nemškega giganta. In postala del Skupine Volkswagen.
A to pomeni, da je ohranila znamko, ki se še vedno izredno dobro prodaja na Češkem, Slovaškem in še v mnogih drugih državah, dobila dostop do polnih tovarniških polic tehničnih novosti, ki se pojavljajo tudi v Volkswagnih, Audijih in Seatih, predvsem pa dobila tisto prepotrebno denarno pomoč, da je preživela čase najhujše krize. In treba je priznati, da je tudi pri nas še ne dolgo tega Škoda prodala ogromno avtomobilov, saj so bili cenovno dostopnejši.
A ti časi so mimo. Škoda ne velja več za eksotično avtomobilsko znamko, katere avtomobili bi bili v posmeh zahtevnejšim kupcem, niti ne izdeluje več poceni avtomobilov, ki bi bili tehnično podrejeni. Nova Škoda Fabia je seveda lep zgled hitrega napredka. S samosvojo obliko, ki vsaj na prednjem koncu in zaradi izdatnejše višine malce spominja na oblikovno še bolj nenavadnega Roomsterja, in predvsem prostornostjo bo verjetno zanimiva za mlade (ki jim je sveža in nenavadna oblika všeč) in tudi stare, ki bodo veseli lažjega vstopa in višjega položaja za volanom.
Prva dva potnika namreč sedita kar 30 milimetrov višje kot pri predhodniku, kar omogoča lažje vstopanje in izstopanje, predvsem pa boljši pregled skozi sicer izdatno odmerjeno stekleno površino. A ne povsod! Če izza kokpita gledamo skozi vetrobransko šipo, potem nas bo presenetila razmeroma majhna razdalja med motornim pokrovom in streho. Razlog za ta občutek je visoko nameščen motorni pokrov, ki je zaradi strogih pravil o varovanju pešcev pridobil nekaj višine.
Zato velja, da nova Fabia ni le varna za potnike, ampak zagotavlja tudi zvrhano mero ’prijaznosti’ za tiste, katerih nosovi se bodo srečali z vetrobransko šipo, če v takih primerih sploh lahko govorimo o kakršnikoli prijaznosti . . Pri Škodi so namreč pohiteli in oblikovali ter priredili motorni pokrov tako, da je že sedaj v skladu s predpisi, ki bodo začeli veljati šele leta 2010. Ob tem pa preseneča podatek, da je količnik zračnega upora še vedno razmeroma majhen – le 0, 33!
A bolj kot z zunanjostjo nova Fabia preseneča za volanom. Višjega položaja sedenja nismo zamerili niti tisti, ki sicer prisegamo na športen položaj in si ponavadi sedeže nameščamo v najnižje položaje, saj je ergonomija sedenja na veliko višji ravni kot pri predhodniku. Prostora je ogromno in uporabljeni materiali so dobri (seveda če ne pričakujete Porschejevega razvajanja! ), le pri oblikovanju notranjosti smo si želeli malce več domišljije, ki bi sledila svežim zunanjim potezam.
Tako Škoda očitno sledi smernicam nemškega načina izdelovanja avtomobilov, kjer je oblika še vedno podrejena uporabnosti in kakovosti izdelave. Kar po drugi strani tudi ni slabo, mar ne? Lahko pa pohvalimo drobnarije, ki ti polepšajo vožnjo. V bolje opremljenih različicah imate, recimo, na razpolago komolčnik med prednjima sedežema, ki je nastavljiv po naklonu, izdatnejša odlagalna mesta v prednjih vratih, kamor lahko namestimo tudi 1, 5-litrske plastenke pijače, različne volanske obroče …
Poglejmo le zadnjega: lahko izberete štirikrakega, obdanega s plastiko, lahko pa namesto manj uglednega materiala izberete usnje. Pa še usnjen volanski obroč je lahko umirjeno štirikraki ali športno navdušujoč trikraki, seveda vedno v kombinaciji z usnjeno prestavno ročico in parkirno zavoro . . Seveda je razvajanje odvisno od opreme, saj ne smemo zanemariti dejstva, da je kar devet različnih ’interjerjev’ in tri barvne podlage na instrumentalni plošči.
Pri Fabii lahko izberemo štiri stopnje opreme: osnovno Classic, bogatejšo Ambiente, dinamičnejšo Sport in razvajajočo Elegance. Pri vseh ravneh opreme so že v osnovni konfiguraciji dve čelni varnostni blazini, stranske varnostne blazine, ABS, po višini in globini nastavljiv električno krmiljen volanski obroč, nato pa pri opremi Ambiente še osrednja ključavnica, potovalni računalnik in električno krmiljeni prednji stranski šipi, pri opremi Sport pa še halogenski projektorski žarometi, po višini nastavljiv voznikov sedež, prednji meglenki ter obarvane šipe.
Le v najbogatejši opremi, imenovani Elegance, pa so osrednja daljinska ključavnica, klimatska naprava Climatic, električno nastavljivi in dodatno ogrevani zunanji vzvratni ogledali itd. Samodejna klimatska naprava Climatronic je pri vseh različicah na seznamu dodatne opreme.
A razvajanje se še ne konča. Pri Fabii si lahko omislite tudi halogenske projektorske žaromete, ki svetijo v ovinek, pa tudi prednji meglenki, ki vam dodatno osvetlita okolico avtomobila (60 stopinj! ), sistem ASR, navigacijo (tudi ViaMichelin) in prostoročno telefoniranje (Bluetooth), radio z možnostjo povezave s predvajalnikom MP3 ali iPod, nadzor tlaka v gumah . .
Za tiste, ki vam je nova Fabia všeč in imate doma že kakšnega otroka, pa svetujemo malce potrpežljivosti. Nova Fabia namreč za zdaj obstaja le kot petvratna različica, saj limuzine še nimajo v načrtu, bodo pa v začetku leta 2008 tudi v Sloveniji že začeli prodajati kombijevsko različico.
Če ne potrebujete toliko prtljažnika in ste s 300 litri povsem zadovoljni (oziroma 1.163 litrov, če preklopimo zadnje sedeže), pa upoštevajte, da osnovna različica (oprema Classic) nima deljive zadnje klopi. Zato si omislite vsaj opremo Ambiente, kjer lahko že tako velik prtljažnik še povečate, saj se zadnja klop preklopi v razmerju 60 proti 40. Seveda so sidrišča Isofix na zadnjih sedežih standardna oprema!
Sedaj pa končno o motorni paleti, ki je res pestra, saj (za zdaj) manjka le najbolj strupena različica RS, ki jo bodo predstavili prihodnje leto, morda kar vzporedno z napovedano dirkaško Fabio S2000 . .
Na voljo imate štiri bencinske motorje (1.2 HTP, 1.2 12V HTP, 1.4 16V in 1.6 16V) z močmi od 44 do 77 kilovatov in tri turbodizle (1.4 TDI z 51 kW, 1.4 TDI z 59 kW in 1.9 TDI s kar 77 kW), ki razvajajo predvsem z bogato mero navora in majhno porabo goriva. Vsi motorji so povezani z ročnim petstopenjskim menjalnikom, le pri najmočnejšem bencinskem motorju lahko izberete še šeststopenjski Tiptronic.
Po prvih kilometrih lahko rečemo, da je volanski sistem kljub električnemu pogonu komunikativen, da je zvočna izolacija zelo dobra, podvozje pa prirejeno udobni vožnji. Za kaj več športnosti bo treba počakati vsaj na različico RS, za več mobilne prostornosti pa na kombi.
Žal pri podjetju Porsche Slovenija cen za slovenski trg še nimajo, a obljubljajo, da bodo konkurenčne. Tako bo treba za konec novega poglavja Fabijine zgodbe še malce počakati.
Prvi vtis
Videz 3/5
Morda ima za nekatere preveč potez večjega Roomsterja, od ’nosa’ do visokega težišča, vendar pa vselej deluje sveže in prijetno.
Motorji 4/5
Če v Skupini Volkswagen nimajo dovolj primernih motorjev, potem jih nimajo nikjer. Za strupeno različico RS bo treba počakati vsaj še do prihodnjega leta.
Notranjost in oprema 4/5
Veliko več prostora za kolena in predvsem za glave, boljša ergonomija pa tudi po želji bogato opremljene različice.
Cena 3/5
Cene uradno sicer še niso znane, a če bi sklepali po namigih, bodo konkurenčne.
Prva ocena 4/5
Večini je nova Fabia všeč, čeprav ni tako samosvoja, da je ne bi postavljali ob bok Roomsterju. V notranjosti pa je veliko bolj odrasla in tehnično izpopolnjena, zato se ne zanesite le na prvi vtis. Šele v vožnji se pokaže njena prava vrednost.
Aljoša Mrak
Foto: Tovarna